Gå til innhold

E36 318TDS Touring går dårlig. Hva kan jeg gjøre ?`


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg handlet meg nettopp en E36 318TDS Touring, men jeg synes den går helt elendig , virker som om turboen ikke er der engang....

Har sjekket turboen og den virker fast og fin . Nå er jeg ingen spesialist men.

 

 

Hva kan jeg gjøre enkelt og greit for å få den til å gå bedre ? Noen sier juster turbotrykk og dieselpumpe , få den til å ryke svart... Men hva burde jeg gjøre?

Endret av Sjøbuse
Endret lite informerende topic
Skrevet

Har du trykkmåler på turboen så du ser om den lader ? Hvis ikke tror eg eg ville begynt å sjekke d..tett dieselfilter kan ha mye å si og..

sendt from my unicorn using tapatalk

Skrevet

Har du trykkmåler på turboen så du ser om den lader ? Hvis ikke tror eg eg ville begynt å sjekke d..tett dieselfilter kan ha mye å si og..

sendt from my unicorn using tapatalk

Skal prøve dette. Nytt dieselfilter.. Men er det noe jeg kan gjøre for å få den til å gå bedre enn org ?

Skrevet

Uten å ha peiling på denne motoren, men hvis det er trim/tuning/map du tenker på, så kan du høre med TRF-racing her inne. Han kan vel skremme litt ponnier utav den :)

Skrevet

Motoren skal være orginal. Har aldri kjørt 318TDS før så aner ikke om min går dårligere enn noen andre, men som nevnt over her så føler jeg ikke turboen er der... Ønsker mer trøkk generelt... Gidder ikke gjøre store pengemessig greiene,  burde jo være noen måte å få den til å gå friskt på ved å stille turbotrykk og dieseltrykk ?

Skrevet

Gidder ikke gjøre store pengemessig greiene, burde jo være noen måte å få den til å gå friskt på ved å stille turbotrykk og dieseltrykk ?

Stemmer det i teorien men usikker på hvor "lett" det er å få stillt opp dieseltrykket uten kompetanse.

Hør med trf her på forum han kan nok hjelpe deg.

sendt from my unicorn using tapatalk

Skrevet

Hadde og en 318tds, gikk helt elendig, bytta alle filterne ogs vips så gikk den rett igjen.

 

Såvidt jeg husker så er det ikke bare å justere turbotrykket, men en kar fortalte meg at i teorien kan du øke turbotrykket ved å forlenge et rør fra turbo, men nå er ikke disse 318tds motorene særlig holdbare, min havarerte på 225`000 km. Min bestemor eide bilen før meg, så den ble aldri kjørt hardt.

 

318tds motoren er 56% lik 2.5td motoren, ble bygget på basis av den. Problemer med at kjedet strekker seg osv er faktisk vanlige feil på disse.

 

Tror ikke du har denne motoren særlig lenge om du mener å tune denne. 

Skrevet

Noen får forklare min m41 at den egentlig skal være en dårlig motor, den har rusla 392.000km uten nevneverdig vedlikehold og koser seg med 1.6 bar.

 

Spørsmålet er; hører du turboen i det hele tatt? Hva sier forbruksmåleren når du trår flatt i ett litt tungt gir? Jeg ville begynt med å sjekke om vakumslangen fra mapsensor til innsug er på plass/hel. Det var nemlig ikke min de første 6mnd jeg eide bilen ;-)


Uansett, ikke forvent for mye fra denne motoren hvis den er umodifisert. 90hk er ikke veldig mye i E36.

Skrevet

Hadde og en 318tds, gikk helt elendig, bytta alle filterne ogs vips så gikk den rett igjen.

 

Såvidt jeg husker så er det ikke bare å justere turbotrykket, men en kar fortalte meg at i teorien kan du øke turbotrykket ved å forlenge et rør fra turbo, men nå er ikke disse 318tds motorene særlig holdbare, min havarerte på 225`000 km. Min bestemor eide bilen før meg, så den ble aldri kjørt hardt.

 

318tds motoren er 56% lik 2.5td motoren, ble bygget på basis av den. Problemer med at kjedet strekker seg osv er faktisk vanlige feil på disse.

 

Tror ikke du har denne motoren særlig lenge om du mener å tune denne. 

 

 

Hva mener du med alle filterne ? Jeg har byttet dieselfilteret, oljefilter og olje. Hmm , tror jeg må sjekke litt mer på dette. Har hørt at disse holder om man holder de vedlike , men kan være jeg tar kraftig feil ? Vil bare ha mer Power :)

 

 

Er nok bedre å stille opp dieseltrykket fremfor turbotrykket..

sendt from my unicorn using tapatalk

 

Å hvordan gjør man dette i tilfelle ? Noen guide på dette ?

 

 

Noen får forklare min m41 at den egentlig skal være en dårlig motor, den har rusla 392.000km uten nevneverdig vedlikehold og koser seg med 1.6 bar.

 

Spørsmålet er; hører du turboen i det hele tatt? Hva sier forbruksmåleren når du trår flatt i ett litt tungt gir? Jeg ville begynt med å sjekke om vakumslangen fra mapsensor til innsug er på plass/hel. Det var nemlig ikke min de første 6mnd jeg eide bilen ;-)

Uansett, ikke forvent for mye fra denne motoren hvis den er umodifisert. 90hk er ikke veldig mye i E36.

 

Min er akkurat nå gått 317045 i skrivende stund. Har hørt at disse går å går om man bytter olje osv og holder det vedlike. Hvilket trykk går disse på orginalt mtp at din koser seg på 1,6 bar ? Hva har du gjort for å justere den opp til 1,6bar i såfall ? Har du gjort noe mer enn å bare justere trykket ?

 

Ja, om jeg gir flatt jern så hører man den piper , å når jeg kjører fremover så suser det når jeg kommer litt opp i turtall .. men draget er liksom elendig om du skjønner meg rett ? Har ikke klart å fått forbruket noe mer enn mellom 10-20 på for forbruksmåleren på flatt jern ved pådrag. Hmm , lett å finne denne slangen du nevner ?

 

Nei , jeg forventer jo ikke allverdens , men mtp at det er turbo der mener jeg man skal kjenne at den er der i det hele tatt :P

Skrevet

Luftfilteret mitt var nok ganske tett, samt at jeg fyllte på med dieseltilsettning fra biltema! Bytta ut eksosen da gamla ikke akkurat kjørte ut girene, så var nok ganske mye koks i anlegget.

 

Dieseltilsettinga er nokså god, fyllte på dama sin 87 mod 250D (Benz) fikk COèn ned på 0.38 :) KM stand er 513.000km, bilen er meget lettstartet og går mye bedre nå, synd jeg ikke husker navnet, men den koster 199,- på biltema!

 

Nytern: All ære til din motor som har overlevd så lenge, men det er ikke uvanlig at de raser sammen ved lav kmstand. Er mer frelst på 2.5l td(s) motor. 

Skrevet

Luftfilteret mitt var nok ganske tett, samt at jeg fyllte på med dieseltilsettning fra biltema! Bytta ut eksosen da gamla ikke akkurat kjørte ut girene, så var nok ganske mye koks i anlegget.

 

Dieseltilsettinga er nokså god, fyllte på dama sin 87 mod 250D (Benz) fikk COèn ned på 0.38 :) KM stand er 513.000km, bilen er meget lettstartet og går mye bedre nå, synd jeg ikke husker navnet, men den koster 199,- på biltema!

 

Nytern: All ære til din motor som har overlevd så lenge, men det er ikke uvanlig at de raser sammen ved lav kmstand. Er mer frelst på 2.5l td(s) motor. 

 

Merkelig nok så åpnet jeg luftfilter boksen nå , der var det tomt . Burde jeg få meg ett filter? Bygde du eksos eller kjøpte du en brukt gammel en ?

 

Jøss,  skulle gjerne vist hva den tillsetninga heter... 

Skrevet

Angående å stille på dieseltrykket er nok den beste måten å få inn en chip og d koster no ikke allverden heller. Men jeg har ikke noe særlig kunnskap om motoren du har så vet ikke hvor lenge det holder, men skulle no tro det går fint.

Hvis du har katalysator på bilen kan den være tettet igjen og så motoren ikke får pustet skikkelig.

Chip og vekk med katalysatoren pleier og være en go start på dieselmotorer og chippen vil også stille opp turbotrykket.

sendt from my unicorn using tapatalk

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...