Gå til innhold

RMS Watt?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er litt usikker på om hvor mye rms watt jeg har behov for... i forhold til høytalere og forsterker kontra dynamo...

Jeg har en 12" 2500watt sub... ett kompinentsett på 600watt 2: 6x9" 600watt 2: 6.5" 600watt og monoblokk på 4000watt og en 4kanaler på 3500watt. Har også en kondensator på 3.5f ligganes, men bruker ikke den om jeg må... dynamoen min gir 100A... har ca 500-650 RMS Watt til gode på denne dynamoen...

Har jeg nok å gå på eller burde jeg skaffe meg større dynamo. Eller skal jeg bruke kondensator (jeg er ikke 100% trygg på opplading av kondensator)

Takker for alle råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringen på forsterkeren pleier å være en god indikator på maks effekt en kan få ut.

Er det 30a sikring får du ikke ut 1400w RMS for å si det slik..

14,3v x 30A er maksimalt forbruk 430W og dette er over det en får ut i beste fall. Det er en god dose tap av effekt i forsterkerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, verken 6x9 (som er noe søppel) eller 6,5" tåler 600w hehe. Men jo større forsterkere du har, jo mindre trenger de å jobbe for å drive høyttalerne skikkelig. Utover det må nybegynnere virkelig begynne å tenke mindre watt.. watt oppgitt på en høyttaler har ingenting å si på hvordan eller hvor høyt den vil spille. Og hvor store forsterkere man trenger kommer an på følsomheten på høyttalerne, hvordan de er bygd inn i bilen osv. Man skal jo ikke sitte og høre på sinus-toner på max volum uansett ;)

Med det sagt, som Skårholen sier så er det også tre typer watt - jugewatt, reelle watt og beskjedne watt. En boss 4000w leverer f.eks 3-800w rms. i forskjellige impedanser, og lyden er uansett volum ikke brukbar å høre på. En Alpine 2000w leverer gjerne 1900-2300w med god lydkvalitet, og f.eks en Lib eller DD 4000w leverer gjerne 4-5kw rms (dog DDen vil levere overlegen lydkvalitet i forhold til Lib'en. Og skal du se på watt, er det rms du må se på, da dette er den kontinuerlige effekten forsterkeren er god for, på max volum med riktig justert gain, ved 14,4 volt. Ved 12v vil du ha ca 2/3 av effekten tilgjengelig, så jo større spenningstap du har jo mindre effekt leverer forsterkerne, selvom de trekker like mye strøm fra dynamo/batteri.

Kondensatoren kan du kaste så langt du får den, med et stort anlegg vil du uansett trenge et skikkelig agm-batteri og større dynamo. Excessive Amperage (du finner ham på facebook) lager dynamoer fra usa :) Jeg skal bestille derfra, for å bygge om min originale dynamo til 300A. Og trenger du utregning av basskasse for å bygge ei skikkelig ei, tar jeg på meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...