Finn1 Skrevet Januar 6, 2014 Skrevet Januar 6, 2014 For å redusere noe av lysorgelet på dashboardet skulle jeg bytte begge abs-sensoren foran.Null problem: 15 min. på hver side. Dette i følge diverse filmer på youtube og forums. Skru ut skruen og lirk ut den 15mm lange sensoren. Og sett inn den nye. Skru fast. Full av pågangsmot og full kontroll satte jeg igang. Etter mye spraying og skruing frem og tilbake fikk jeg ut skruen.Etter enormt mye rugging, spraying, pressing og nesten all tilgjengelig tålmodighet kom også sensoren ut. All good !Min sensor er altså ikke 15mm lang som på alle filmene. Den er 50-60mm lang.Det er bekreftet at de nye sensorene er av korrekt type - de ser også identiske ut som de demonterte. Den nye sensoren går ikke inn i hullet uten makt. Skrapte og smerglet etter beste evne. Selv med skrutrekker på kanten greide jeg ikke å knakke sensoren inn i hullet. turte ikke ta i mer før jeg er sikker på at dette er som det skal være.Noen som kan bekrefte at sensoren skal være vanvittig trang i forhold til hullet ? Etter dette ble alt bare værre på den andre siden. Spray, skru litt ut litt inn videre ut og skruen knakk halvveis inne i gjengehullet.Litt lirke, vippe, vri, lirke og dra på sensoren. Dønn fast. Etter mye forsiktig oying knakk også denne.Hva gjør jeg nå ?? Verdens enkleste halvtimes mekk ble til 4 timer og middels katastrofe. Noen som kan forbarme seg over en naiv amatør som tror at ting er enkelt ?Alle tips mottas med stor takk, selv om jeg sansynligvis er den eneste i verden som opplever dette. mvh Finn
Alpejohn Skrevet Januar 6, 2014 Skrevet Januar 6, 2014 Hei, Kan vertfall bekrefte at det ikke er uvanlig at sensorer sitter bom fast, og ofte må borres ut. Så du er ikke alene om det!Var det sensorene forran som var problemet da? Fikk du sjekket dette på diagnose?
Finn1 Skrevet Januar 7, 2014 Forfatter Skrevet Januar 7, 2014 Nja - er vel ikke dønn sikker på at det er sensorene som er årsaken til lysorgelet. Diagnosen viser ingen feil !Tenkte det var et enkelt, rimelig og vanlig sted å starte med å skifte sensorene. Har lest om å bore ut. Det må da resultere i mye bøss og rask som blir liggende igjen inne i huset med det roterende tagghjulet ?Høres ikke bra ut med min begrensede kunnskap om hva som foregår inni der.Vi tok av calipter og bremseskive i håp om å komme til fra frontsiden, men hele faderullan er sperret av "navet" og bremsedekselet som også beskytter tagghjulet.1) Hva er konsekvensen ved å borre og få mye skrot inne i sensorhuset ?2) Hvordan gjøre det helt korrekt som et merkeverksted ville gjort det ?3) Skal den nye føleren (levert av Schmidmann) være så jævla trang at den må bankes inn med fare for å bli ødelagt ? Veldig glad for bistand.Kan liksom ikke gi opp heller mvhFinn1
Eksos Skrevet Januar 7, 2014 Skrevet Januar 7, 2014 Var veldig trangt når jeg skulle få inn min nye også, så det er nok slik det skal være Brukte dremmel med slipeskive, pussa forsiktig til det akkurat var nok plass for den til å gli inn med litt kakking.. Brukte vell noe smørning eller noe også, for å få den til å gli lettere inn...
mege34 Skrevet Januar 7, 2014 Skrevet Januar 7, 2014 hvis du ikke vil borre de ut kan de ta en luftfil (roterende fil, med spiss tupp i ditt tilfelle) så slipper du til et godt sport i skruen som står igjen så du akuratt får et flatjern nedi. då har du en ny sjangse på å skru den ut ihvertfall. WD40 gjør underverker!
Finn1 Skrevet Januar 8, 2014 Forfatter Skrevet Januar 8, 2014 Okay - takker - er veldig glad for tipsene og bistand. Den nye føleren skal jeg nok få inn med sliping og smøring.Den knukkede skruen borer jeg ut + grisepikk Er altså ikke helt komfortabel med hvordan jeg får ut selve føleren som også er knukket.Jeg kan bore ut innmaten, slik at den sorte plastkappen (følerrøret) blir sittende igjen. Må da ikke bore helt inn til enden.Med minifil kan jeg sage et spor i plastkappen og håpe på at jeg får dratt ut føleren. Aner ikke om dette går, men noe må jeg jo prøve. Alternative metoder / stalltips mottas fremdeles med stor takk. Hvis det er vanlig at føleren knekker - hva gjør dere andre da ? Finn
Finn1 Skrevet Januar 13, 2014 Forfatter Skrevet Januar 13, 2014 Da var vi der.Dremmel med slipesak i hullet. Ruststøvet tåkela halve garasje. Føler venstre rett inn.På høyre side var sensoren knukket. Tok av calipter og bremseskive for å komme til bedre. Da ble sensoren synlig mellom festehull og blekkplate.Boret ut innmat så godt det lot seg gjøre. Boret et minihull i det synlige delen mellom festehull og blekkplate for å stikke inn en syl og dytte. Litt røsking, vriing og dytting og sensoren kom ut etterhvert. Sånn ble en halvtimes jobb til 4,5 timer.Så lærte vi litt denne gangen også. Takk til dere som bistod. Finn
Alpejohn Skrevet Januar 13, 2014 Skrevet Januar 13, 2014 Fikset det problemet da? Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
Finn1 Skrevet Januar 14, 2014 Forfatter Skrevet Januar 14, 2014 He, he - må innrømme at jeg ikke var særlig optimistisk.Det lyste som vanlig ved første oppstart og sinnet var ganske tungt akkurat da. Etter 50m prøvekjøring slukket alle lampene og både ABS + antispinn fungerte prikkfritt. Merkelig hvordan humøret kan svinge fra svart til lysegult på under 15 sekunder. Så joda - problem solved.Men at det tok tilsammen nærmere 5 timer med skruing og banning er jeg overbevist om. Finn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå