Gå til innhold

oppgradering av lydanlegg til E46 touring !orginal look!

Anbefalte innlegg

Hei...

jeg driver å lufter litt ideer her bare :-)

jeg har en BMW E46 touring med basic lydanlegg i (orginalt) jeg ønsker å oppgradere dette til største fabrikkleverte anlegge til denne bilen (ikke noe mer) men er usikker på ledningsoppsette i dørene og hva denne oppgraderingen i prinsippe tilsvarer...

jeg regner med att jeg må tre opp nye ledninger i alle dører og alt sånn og må ikke bruke orginalhøytalere.

Mitt ønske er det å få laget hull til alle høytalere og få tak i orginal dimensjoner på høytalere, skaffe grill settene orginalt fra bmw og lage til sånn att alt er koblet opp på en orginal måte direkte til spiller foran.

har også hørt att de store høytaler pakkene også har med sub og en forsterker. evt. hvor stor forsterker og sub tilsvarer dette samt hvor i bilen er dette plassert?

noen som har peiling på dette og som kan hjelpe meg med å fikse en liste over dim på høytalere, plasseringer og alt dette? 

PS. har holdt en del på med lyd før, men det er i "råner klassen" dette skal se 100% orginalt ut fra fabrikk, men kommer bare til å sette inn nye høytalere for å få bedre kvalitet bare :)

Takker for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liker planen din! :)

Vet at mange e46er ble levert med harman Kardon anlegg. Personlig synes jeg at anlegget er veldig bra mtp at det er originalt :).

Vet at du får en slags "minisub greie" som er montert i bagasjerommet slik:

Sub.jpg

Jeg har dette originalt i min e46 Coupe. Er derimot veldig usikker på hvordan det blir med slik sub i stasjonsvogner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk :-) 

Bavosound leverer orginalt til alle bmw typer...

meeen de leverte ikke til touring. sedan, cab og cupe er ikke problem og den du viser meg er til sedan...

om det er sånn att jeg ikke finner noe som er til toruring når det kommer til sub. ønsker jeg å vite forsterker effekt og sub dim så skal jeg lage noe som er borte og ikke synes...

men til resten av høytalerene i dørene... dim??? og hvor på dørene foran og bak skal det lages hull?

og koblingsmessig: inn på multikontakta inn til spilleren er det ledning til foran og bak (totalt 4 ledninger) vil det da si att jeg da med høytalere baki og bakdør hver side bare kobles sammen uten noe mer om og men? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bavsound.com/Stage-One/

dette er sånne oppgraderingspakker 

var i kontakt med dem og de sa det att siden jeg har den standar pakka til bmw i en touring så hadde de ikke noe til meg og bare sa lykke til vidre....

meen disse lever med standar dim til alle større lyd pakker til bmw og de sier bare "plug and play" da ser jeg for meg det att det ikke trengs noe form for forsterkere eller noe sånn og att man bare bytter ut med høytalere av bedre lydkvalitet... 

kunne jeg ikke bare ha kjøpt den største høytaler pakka dems og lage innfesting og ledningsnett selv? pluss kjøpe største sub pakken dem har der med forsterker (til en av sedan utgavene dems) jeg tar da bare ut sub og forsterker og lager selv en subkasse og plass til forsterker?

og siden i prinsippe dette skal være "plugg ang play" og att jeg kjører diesel vil jeg ikke ha noe behov for større dynamo eller noe sånn, alt bør være innenfor de rammene BMW har regnet ut?

er jeg helt på jorde nå eller høres ikke dette veldig enkelt og greit ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk :smile:

Bavosound leverer orginalt til alle bmw typer...

meeen de leverte ikke til touring. sedan, cab og cupe er ikke problem og den du viser meg er til sedan...

om det er sånn att jeg ikke finner noe som er til toruring når det kommer til sub. ønsker jeg å vite forsterker effekt og sub dim så skal jeg lage noe som er borte og ikke synes...

men til resten av høytalerene i dørene... dim??? og hvor på dørene foran og bak skal det lages hull?

og koblingsmessig: inn på multikontakta inn til spilleren er det ledning til foran og bak (totalt 4 ledninger) vil det da si att jeg da med høytalere baki og bakdør hver side bare kobles sammen uten noe mer om og men? 

Den subben jeg viste er omtrent lik den du får i e46 coupe. Min ser ihvertfall slik ut.

Med den mini sub greia rister det no jævlig i hatthylla. Men det fikser man med tennisballer ;) (ligger flere DIYs på nettet for å fikse ristingen - tennisballer metoden funker best < snakker om erfaring her :)!)

Men tilbake til bilen din! Siden jeg har coupe vil jeg nok tro at dimensjonen på høyttalerne er noe annerledes enn dimensjonen på en stasjonsvogn. Dette er jeg ikke sikker på, kan godt hende jeg tar feil nå :P. Leser sjeldent om høyttaler endringer på e46 stasjonsvogner. Vet derimot at det er mange som monterer basskasse med forsterker :P.

Bavsound driver jo proft?! Rart at dem ikke har noe til stasjonsvogn? 

Du får nok mer igjen for pengene dine ved å kjøpe noe annet enn harman/kardon. Disse høytalerene er vel også noe pappgreier, slik som de du har!

Nå vil jo denne karen ha alt originalt da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bovosound driver profft ja :-) 

vel, dim foran kan jeg finne ut ved og ta opp de som er der, og samme i baggarsen, men den dimen jeg ikke vet er høytaleren som er over lomme i fremdøra og den som blir i bakdøra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den løsningen med suben der vet jeg om... og jeg kan bruk av glassfiber og fleece så har tenkt tanken på å ha sub på ene siden og forsterker på andre siden som jeg støper inn i det deklse.. da kommer jeg til alle komponeter på baksiden og bruker orginal låse system for å holde den på plass :-)

men det jeg trenger å vite da er.... hva er effekten på sub og forsterker som tilsvarer toppanlegge til BMW??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er den beste løsningen hvis du har planer om å bruke bagasjerommet (noe jeg tror du vil siden du har stasjonsvogn :-P).

Er veldig usikker på det sistnevnte. Prøv å hør med Bavaria imorgen? Kanskje dem kan sjekke opp specs på topp anleggene man fikk på e46.

Hva med å montere multimedia spiller? Vil ikke det også være med på å forbedre lydkvalitet i noen grad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under her har jeg en 12" i kasse i stedet for reservehjul som aldri ville blitt brukt ansett. Overse fargeforskjellen på teppene, ser værre ut enn det er :)

IMG_3884.jpg

Har også 5,25" frontsett på original plassering i dørene. Den lette veien er å kjøpe adapter til etpar hundrelapper for å få montert mellomtonen, den harde er å lage sjøl i MDF.

IMAG0092.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multimedia spiller bøir det.. har bare hørt mye dårlig om dynavin så ser etter noe tilsvarende der... blir også skjermer i nakkestøttene og pc i bilen etter hvert men det blir senere.. nå holder jeg på med omlakkering av bilen i 2 farger og m-tech styling...

Da begynner jeg å få svar på det jeg trenger... men siden orginal kobling til spiller har ett 8 pin ledningsnett så burde jeg vel bare hoble meg inne bbagasjeroshøytalerene og bakdør høytalere på samme kabel? Kunne kanskje bruke diskant og mellomtone i dørenebak også via ett delefilter og siden det da er mellomtone begge steder lager jeg koblingspunkte på delefilter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...