Vertical84 Skrevet Januar 10, 2014 Skrevet Januar 10, 2014 Hei! Tok en motorvask idag,skulle starte etter noen timer,da var turteller død,forbruksmåler død,tall som viser klokke og km.stand død,ladelampe på,esp ute av drift!! Noen som har noen gode tips å komme med?????
Teigland Skrevet Januar 10, 2014 Skrevet Januar 10, 2014 blåse rein kontakter og la det tørke (evt kjør den ordentlig varm litt)
Albino Skrevet Januar 10, 2014 Skrevet Januar 10, 2014 Kommet vann inn i ECU eller noe sånt? Bare ett forslag!
Vertical84 Skrevet Januar 12, 2014 Forfatter Skrevet Januar 12, 2014 Har blåst i alle tilgjengeli kontakter,har fått turteller,ladelampe slukt,forbruksindikator ok,eneste jeg mangler nå er tall i instrument.. Alle kontakter var så å si tørre,ikke nok til å skape trøbbel,men en ell annen plass ligger det nok vann, tenkte kansje det var en spesiell luriumplass det ligger vann,men hvor!! Tok en "ctr alt delete" pluss og minus på batt frakoblet å gnikket imot hverandre,etter dette kom div ting tilbake til normalt... Synd at de ikke tåler motorvask,jeg som liker å ha det på stell!
bmw cab Skrevet Januar 12, 2014 Skrevet Januar 12, 2014 Du må ALLTID ta motorvask på kald motor. Og så fort vasken er unnagjort så må du starte opp motoren umiddelbart, la bilen stå å gå i minst 20 min før du skrur av tenningen. Og det er nettopp for å unngå slike feil du har opplevd nå. I ditt tilfelle så har du nok fått litt vel mye vann inn ved dynamo, det som skjer da er at dynamo fører ikke like mye spenning til div el komponenter. Jeg har ALDRI hatt problemer med motorvask noen gang, verken BMW eller andre merker. Og en annen ting, det er ikke så veldig dumt å tildekke viktige el punkter i bilen, som f.eks dynamo, ECU boks, sikring boks, osv osv. Dette er veldig avhengig av bil og merke. Sånne ting kan man bruke børste med såpe på og en microfiber klut for å gjøre reint.
Otis Skrevet Januar 12, 2014 Skrevet Januar 12, 2014 I følge BMW så skal motoren være halvvarm ved en motorvask. Ellers holde jeg med bmw cab Sent from my GT-I9505G using Tapatalk
bmw cab Skrevet Januar 12, 2014 Skrevet Januar 12, 2014 Du tar litt feil der Otis Spyler du ren en lunken motor, så kan toppen vri seg. Da blir det kaldt mot varmt. Så en motor skal alltid være kald ved motorvask. Og skal startes opp umiddelbart etter endt vask og det er fordi vann som ligger på motoren damper vekk ved etter oppstart. Kontra lunka motor som får kaldt sjokk Man skal også blåse vekk overflødig vann med lufttrykk så langt det lar seg gjøre. På mange bilmerker som f.eks franske biler, der skal man så langt det lar gjøre unngå motorvask med høytrykk. Men BMW har alltid vært trofast mot meg når det kommer til motorvask, aldri hatt problemer med de
Otis Skrevet Januar 12, 2014 Skrevet Januar 12, 2014 Det er ikke jeg som tar feil. Det er i såfall TIS som tar feil. Sent from my GT-I9505G using Tapatalk
Vertical84 Skrevet Januar 12, 2014 Forfatter Skrevet Januar 12, 2014 Første bilen jeg har som ikke har tålt motorvask! Lunk i motor tar ikke skade av kaldt vann bare så det er sagt! Men,var ute idag å så til "bromme" alt ok... End of story!
Bellen Skrevet Januar 13, 2014 Skrevet Januar 13, 2014 Du klarer nok ikkje å slå skeiv en topp ved vasking av motor, uansett hvor varm den er. Det beste er å ta motorvask med varm motor, da starter fordampingen av vannet så hurtig som mulig.
bmw cab Skrevet Januar 13, 2014 Skrevet Januar 13, 2014 Prøv på bilen din da vel Bellen. Så kan du se hva som skjer innen kort tid Fyr opp komfyren din, legg en stekepanne over den, la den bli god å varm. Og skyld den med vann rett etter at du har tatt den vekk. Hva skjer da tror du?? Selv om ikke du ser det med blotte øyet, så vrir stålet seg før det faller tilbake til sin normale form. Det gjør det ikke med toppen på en motor, den vrir seg. Har flere kompiser av meg som har diskutert dette opp å ned med meg, men hver gang jeg ber de om å ta motorvask på varm motor på jobben min, så tørr dem ikke det. Haha, jeg ler godt da
Bellen Skrevet Januar 13, 2014 Skrevet Januar 13, 2014 Tror du ikkje at eg har prøvd? Eg er tross alt utdannet innen motor og jobber med motor daglig. Du kan ikkje sammenligne motoren din med ei steikepanne. Motorblokka har en temperatur på rundt 70-80 grader og steikepanna di blir rundt 200 grader. Det er meget stor forskjel det. Motoren din har skjært seg lenge før den når 200 grader. Skal du ta motorvask, så få en god lunk i motoren og spyl i veg. Har heller aldri dekt til noe som helst i motorrommet. Start motoren umiddelbart etter motorvask og kjør en tur slik at den tørker igjen.
Otis Skrevet Januar 13, 2014 Skrevet Januar 13, 2014 Jeg holder med Bellen. Har bestandig gjort det slik uten problemer. Sent from my GT-I9505G using Tapatalk
bmw cab Skrevet Januar 14, 2014 Skrevet Januar 14, 2014 Og hva tror du jeg er utdannet som da? Har mest sannsynlig samme utdanning som deg Bellen. I mitt tilfelle bilmekaniker. Jobbet i bilbutikken til fadern siden jeg var 11 år. Nå driver jeg mitt eget foretak innen bruktbil bransjen i en alder av 29 år. Har x antall bilvask og motor vask på samvitigheten som gjør meg trygg på hva jeg snakker om. At du har utdanning som bil mekaniker er ikke noe å skryte over. Er en grunn til at jeg ga meg med det, fordi det er ett møkka yrke. Er du tekniker i bavaria, da går det ann. At jeg har fagbrev som bilmekaniker er ikke ofte jeg forteller til folk, for det er ett møkka yrke. Så ingenting å skryte over at du er utdannet innen motor, tror mange av folka her på forumet er det. Type kjemikaler bruker du egentlig Bellen ved motorvask?, bare for å gjøre ting veldig klart for deg Bellen, og håper ikke du praktiserer dette der du jobber. Men alle sterke kjemikaler er brannfarlige, ved varm eller lunka temp på en motor så er det fare for brann. Så sånn sett så er du en tikkende bombe hos din arbeidsgiver. En annen ting er at når du spruter på med si f.eks avfetting, så tørker den inn på en varm eller lunket motor før den i det hele tatt har begynt å faktisk gjøre jobben sin, så den motorvasken du utfører kan ikke være kjempe mye å skryte over.Måler du temp på motor før du starter, siden du vet at motor har riktig temp for å utføre motorvask??? Det som er meget viktig å huske på ved motorvask er at motorvask skal ALDRI utføres på en bil som har stått ute i 15- over natta. Motorvask skal utføres på kald motor og bilen skal ha stått inne i 5 15+ grader. Og trykkluft burde brukes hvis tilgang til det for å blåse vekk vann. Ok, stekepanne eks var ikke helt sammenlignbart, men du skjønte hva jeg mente. Folk kan vaske som de vil, bryr meg ikke om det. Verden og tiden går fortsatt rundt selv om vi to er litt uenige Bellen;)
Bellen Skrevet Januar 14, 2014 Skrevet Januar 14, 2014 Hehe.. Nei, eg er absolutt ikkje utdannet bilmekaniker. Eg vil tørre å påstå at en bilmekaniker ikkje er motorutdannet. Min erfaring er hvertfall at dei fleste bilmekanikere har relativt dårlige kunskaper på motor (men det finnest så klart unntak) Eg er utdannet Chief Engineer som det heter på fint, men kall meg gjerne for maskinist Eg vil dermed tørre å påstå at eg har meir enn grunnleggende forståelse av motor i tillegg til at eg også har fått utdanning innen forskjellige metalltyper og metallets egenskaper. I tillegg har eg også diverse sikkerhetskurs, kjemikaliekurs og HMS-kurs, så eg vil tørre å påstå at det vil brenne hos deg før det brenner hos meg. Når det gjelder kjemikalier, så kan du trygt vaske den varme motoren med diesel uten at den tar fyr så lenge du ikkje spruter på eksosmanifold rett etter at du har hardkjørt motoren. Diesel selvantenner nemmelig ikkje før den når 225 grader. Avfetting er enda sikrere å bruke, for det selvantenner ikkje før den når ca 350 grader. Men du som har fagbrev som bilmekaniker veit vel litt om egenskapene til bensin? Veit du hvilken temperatur bensinen selvantenner på, selvantenner den før eller etter dieselen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå