Gå til innhold

Kabel til sub

Anbefalte innlegg

Om man kjører 2stk 4ohm subber, så blir d 2ohm belastning på forsterkeren, og da vil den også gi mer effekt.

Den jeg har sier 1x200 i 4ohm og 1x350 i 2ohm.

Holder meg til 10"ere. Er ute etter god lyd og ikke mye lyd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kjører 2stk 4ohm subber, så blir d 2ohm belastning på forsterkeren, og da vil den også gi mer effekt.

Den jeg har sier 1x200 i 4ohm og 1x350 i 2ohm.

Holder meg til 10"ere. Er ute etter god lyd og ikke mye lyd :smile:

Det kan bli både 2 og 8 ohm, det spørst hvordan man kobler de.

God lyd og ikke mye lyd? ett bra 15" element har bedre sq egenskaper enn ett 10" element dersom forholdene er rette. Dersom du er på jakt etter noe som spiser svinger, så utelukker jo du ikke ferrari pga dem går bra, det er jo bare bonus...

Dersom du vet at du med tiden skal bygge på, så smeller du til med 50mm2 fra lydibilen.no Ingenting å lure på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvorfor koble i 8ohm slik at man får mindre effekt og dårligere kontroll på subbene.

Jeg spør etter kabel til en 10" sub. Hvorfor da mase om at 15" er bedre? Har ikke plass til den slags lenger. Og syns ikke de passer til min type musik heller. Kun på konsert, men da er det som regel effekt i bøtter og spann og en annen type elementer.

Har selv hatt 2x15" med litt liten forsterker, og mener at rock og metal er bedre på 1 til 2 10" subber med en god forsterker. Blir litt mer fast og kontant enn med en halvslapp 15" som som ikke greier å følge med når stortrommene går som verst.

Hiver inn 2x1,5mm2 kabler :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvorfor koble i 8ohm slik at man får mindre effekt og dårligere kontroll på subbene.

Jeg spør etter kabel til en 10" sub. Hvorfor da mase om at 15" er bedre? Har ikke plass til den slags lenger. Og syns ikke de passer til min type musik heller. Kun på konsert, men da er det som regel effekt i bøtter og spann og en annen type elementer.

Har selv hatt 2x15" med litt liten forsterker, og mener at rock og metal er bedre på 1 til 2 10" subber med en god forsterker. Blir litt mer fast og kontant enn med en halvslapp 15" som som ikke greier å følge med når stortrommene går som verst.

Hiver inn 2x1,5mm2 kabler :smile:

Nytter ikke b, uten a på ett diskusjonsforum. Det blir enten 2 eller 8, ikke på magisk vis 2.

Jeg hinta hovudsaklig bare til det at myten rundt hvordan størrelsen på elementat, har noe med hvor "raskt" det er bare holder mål dersom man handler på biltema o.l. Har man litt dyrere utstyr er størrelsen totalt urelevant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det stemmer det du sier vedr dyrere utstyr. Personlig har jeg ikke hold på med så mye dyrere utstyr enn kicker impulse, rockford punch, cervin vega etc. Dvs det vanligste fra de tider jeg holdt på. Når det er sagt, så er det sikkert mye som har endret seg de 10-15årene jeg har vært borte fra større bilstereo, foruten det som har vært std i biler jeg har hatt.

Har en liten BMW pause nå, da jeg har 8 seter med bagasjerom ;-) MB leverer ikke noe særlig bra stereo i de bilene :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig som det blir sagt her, at et større element vil gi en LANGT bedre lydgjengivelse enn mindre elementer. Det er en grunn til at de fleste som konkurrerer i lydkvalitet bruker 15 og 18" subwoofere. Disse krever også vesentlig mindre effekt for å få samme lyden som fra et mindre element. Grunnen til at mange mener større elementer spiller dårligere er at folk ikke kan å regne ut kasser, eller setter de i alt for små fabrikk-kasser. Og ja, en 10" spiller bedre i ei 60 liters kasse enn en 15". Men en 15" i 100-120 liters kasse med riktig tuning spiller penere enn ALT av 10" som ikke egner seg til annet enn midbass. 2x10" har forøvrig samme membrenareal som en 15". Forskjellen da, blir at en 15" til 4000kr spiller gørra av to 10" til 2000kr/stk.

Utover dette, så holder det i massevis med en 10mm2 strømkabel og jordingskabel til din effekt, uansett 4 eller 2 ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...