Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har overhalt en m20b25 motor nå og bygd om til turbo. Har også montert en oljekjøler

Og flyttet oljefilteret.

Da jeg starter opp og olja er kald, så har jeg bra oljetrykk (ca 5bar på 1200rpm)

Men ettersom olja blir varm synker trykket, noe som er normalt. Da olja er driftsvarm synes jeg

Trykket blir altofor lavt. Teknisk data Tilsier at det kan være så lavt som 0,5bar på tomgang.

Og jeg har hvertfall ikke noe mere enn det, og motoren går på 1100rpm tomgang.

På 2500-3000rpm har jeg ikke mer enn 2bar.. Synes dette er altfor lavt!

Har også en bankelyd i motoren når den har litt turtall..(når olja er varm) har kjørt et par

Småturer og det er ingen endringer. Har nå tatt av bunnpanna og skrudd ut rådelagrene(som er helt nye)

Og det er litt merker i et par av dem. Ytterste coatingen er hvertfall borte på noen av dem. (acl rådelager)

Noen her som har sånn motor her og har oljetrykksmåler? Åssen trykk har dere?

Tror kanskje at oljepumpa er skylden her. Den er jo 30år gammel. Ser at folk som bygger turbo setter inn pumpe fra m21 motor..olja har jo tross alt litt lenger vei å gå nå med oljekjøler og turbo.

Kom med tips!

Skrevet

det hørtes litt lite ut ja,

en gang på varm motor ( M30 vel og merke) så hadde jeg 2,7 bar på ca en 3000rpm å det var med litt skikkelig rådebank, å den hadde vel 3,5 bar ca 100-200 rpm før banken kom når jeg rusa den, å da datt den rett ned til til ca 2,7

 

selvom det ikke er samme motoren det er snakk om, så pleier oljetrykk osv være sånn ca likt på det meste av gammle motorer

 

 

 

. men har du prøvd med en annen olje ?

Skrevet

okei, ja enig i den..

 

Nei, men er i innkjøringsfasen og kjører biltema mineral 20-40 olje.. den er veldig fet.. så olja er nok ikke grunnen.

Skrevet

Skal hverken ha bank eller lavt oljetrykk selv med org pumpe..

Får ikke noe merkbart trykk fall med kjøler. Det har org 325 også. Mener alle mine m20 turbo har hatt min 6 bar på iskald motor.

Skrevet

Uansett skurrer det VELDIG hos meg når du skriver du har målt klaringer nye lagrer kjører turbo osv og har en 30 år gammel pumpe som du da ikke har kontrollert??

Skrevet

Blir dieseloljepumpe nå ja :-) og orginale lager.. Acl lagrene har litt større klaring for å få tykkere oljefilm, men hvis pumpa ikke klarer å lage nok trykk så er det ikke sikkert det er noen fordel med mer klaring..

Skrevet

tenger ikke mer klaring pga oljjefilm, da har man for dårlig olje,hehe

en jeg kjenner hadde jo en sånn m20b25 med alt org, lagere, pumpe osv osv, den gikk som ei kule i flere år den (så tok den fyr)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...