Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ta ut motoren i min e34 90 modell e34. 

 

Det som er plannen er og ta ut motoren i garasjen min. Men lurer på om dette er veldig vanskelig. Grunnen er fordi bilen gikk varm, og begynnte og svive veldig merkelig, så jeg tenkte og fikse evt bytte toppakning. Og da er det vell like så greit og bare ta ut hele shiten og skifte clutch osv.

 

Jeg trenger litt hjelp på hva jeg må vær OBS på når jeg skrur ut motoren og toppakningen. Hvordan gjør jeg med det elektriske?

 

Noen verktøy som er gode og ha? :)

 

Bilen står slik..

 

post-57142-0-46838600-1389803988_thumb.j

post-57142-0-99871800-1389803959_thumb.j 

Skrevet

Ja, nå har du jo revet ned front, så da er det bare å jekke opp bilen litt foran (slik at girkasse kan få klaring når du napper den ut).

Led nett ser du selv hva du må gjøre med, merk mellomaksling (du vil skru den sammen slik du tok den av, 3 skruer merk med lakk eller noe på bolthull mot tappen som står igjen på girkasse)

Husk å koble fra servo, enklere om du har en med deg, kan bli noe knot alene, det går, men lettest med 2 mann.

 

Vet ikke hva du kan fra før, men høvelig om du leser deg opp på hvordan du napper av/monterer på topp. Jeg rev av kamakseler for å komme til strekkboltene til toppen,  en kompis av meg har skaffet seg en passende kopp som passer mellom kamhus og gods slik at du ikke behøver å rive kamer av. 

Skrevet

Ser nå at du ikke har skrudd av den øverste karossdelen i fronten (over radiator) du MÅ ikke, men det blir litt enklere å manuvrere motor/gir ut om den er borte.

Dette finner du nok ut :)

 

lykke til

Skrevet

Hjertelig takk for kanon svar! :D

 

 

Syns det er litt vanskelig og finne DIY, men skal prøve og finne noe!

 

 

Ang den karossdelen som ligger over radiator, er ikke denne "sveiset" sammen med resten av karosseriet? trodde det ikke gikk an og ta av denne? 

 

Denne ---> post-57142-0-52687500-1389819630_thumb.j

Skrevet

Kom litt lenger idag! Fikk av rammen så nå blir det lettere og ta ut motoren! 

 

Fant også ut hvordan jeg skal gjør med det elektriske. Må bare ta masse bilder og huske på hvor de forskjellige skal! :D

 

Eneste jeg trenger nå er elefantbukk og motorbord, noen som vet ca pris på det? :)

 

2 bilder!

 

post-57142-0-85280200-1389900115_thumb.jpost-57142-0-61736300-1389900123_thumb.j

Skrevet

Motorbukk:

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Motorstativ-450-kg-15370/

 

Elefantjekk:

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Verkstedkran-2000-kg-15371/

 

Anbefaler deg å kjøpe en motorbukk. Er et "must" når man jobber med motorer, gjør det mye lettere.

Om du har dårlig med plass/penger og ikke har planer om å løfte ut mange motorer kan det være bedre å få lånt en elefantjekk enn å kjøpe en.

 

Har du tenkt til å gå over hele motoren, eller kun skifte pakninger fra blokka og oppover?

Skrevet

jeg kjøpte en talje på billig salg (husker ikke butikk, men finnes mange plasser man finner slikt billig, minimum 1 ton bør du finne) om du kan sette talja fast en plass, så går det an å flytte bil bakover når du har løfta motoren vekk fra festene, dette er litt mer knotete, men om man ikke har all verdens med penger (noe jeg ikke har) så går det an å bruke litt mer energi på selve jobben. Det går for det samme, du får motor inn og ut.

Skrevet

Det elektriske trenger du ikke ta bilder av, du vet under innsuget kan du bomme på et par ledninger.  Merk av de ledningene du skal koble fra med farge f.eks, veivimpulsgiver i rød og kam i grønn osv osv.  

 

Det virker Harry, men ettervært i montering så finner du ut at det er egentlig alt som skal til:=)

Skrevet

Ja har lite med penger nå så må tenke fornuftig!

Blir skifting av pakkninger, registerkjede, clutch osv.. Litt usikker, blir nok fra blokka og opp! Må se hvor pengene tar slutt!

Planen er og låne elefantjekk men vet ikke helt hvor jeg kan låne slike ting?:)

Skrevet

Får spørre noen kamerater om noen har en å låne deg til å begynne med.

 

I og med at du skal ut med motoren og demontere topp og splitte girkasse/blokk så ville jeg anbefale deg å gå over bunndelen også. Det koster litt, men du vil få en god og holdbar motor. Du vil da trenge nye stempelringer, rådelagre og bærelagre, blant annet.

Skrevet

Om du behøver en skitload med deler så anbefales Finland på det sterkeste:) Jeg bor nå ca 1 mil unna YleTornio (selv bor jeg på svensk side) det er billigere enn Sverige, og veeeeldig mye billigere enn Norge. Du sparer fort en del tusenlapper på å kjøre deg en tur til Finland, selvom det kan være langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...