Gå til innhold

Diy skifte vibrasjonsdemper e60

Sheriffen
 Share

Anbefalte innlegg

Symptomer for gåen vibrasjonsdemper er ujevn tomgang, lav lading, bortfall av servo, svidd gummilukt osv.. Vibrasjonsdemperen er reimhjulet som sitter på veiva, og "styrer" begge multireimene. Dette er en sak som er bygget opp i metall og en gummivulk som ryker før eller siden. Min røk på 175' For å komme til må du fjerne den elektriske kjøleviften, dette er i hovedsak gjort ved å løsne et dusin torx bolter (finnes andre diy for dette) Jeg fryktet at det ville bli vanskelig å få løsnet boltene til reimhjulet, da disse ofte sitter veldig fast og veiva vil jo bare svinge med.. Leste på utenlandske forum at vi måtte låse svinghjulet, men å finne denne tilgangen er nokså håpløs!! Min løsning ble en oljefilter avdrager fra Jula til Kr.39.- Denne ble litt modifisert med nytt lengre spennbånd, da den originale ikke rekker rundt reimhjulet. Boltene (4 stk.) er av typen utvendig torx, kalt E12. Vi var to mann til denne jobben, en holdt spennbåndet rundt reimhjulet, og andre mann brukte en lang skralle til å løsne boltene. Det gikk overraskende lett! Neste steg er å løsne på reimstrammehjula for å fjerne multireimene, disse bendes lett med hhv. 24 og 16mm pipe. Pass på og tegne opp eller ta bilde av hvordan reimene er tredd for å få det riktig på plass igjen..:-) Tok ikke bilder underveis, men legger ved et par bilder av ødelagt vibrasjonsdemper, bolter og spennbånd verktøy. Hele jobben tok oss ca. Halvannen time, og jeg sparte Kr. 3000.- på verksted. PS. Kjøpte ny demper hos Koed til Kr. 2000.- GS skal ha Kr. 5200.- for original!!post-68927-0-30188000-1389813175_thumb.jpost-68927-0-73378600-1389813190_thumb.jpost-68927-0-30885000-1389813204_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...