Sondre Wold Skrevet Januar 16, 2014 Share Skrevet Januar 16, 2014 Halla, Ettersom 12" kicker anlegget mitt ble stjelt nå just er jeg på utkikk etter noe ny subwoofere med forsterker til. Tenkte og gå til kjøp av 10" denne gangen ettersom jeg syntes de gammle 12" mine " blaffra" altfor mye, og får vell egentlig penere bass med 10" ? Hvilket merke burde jeg gå for ? Noen anbefalinger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Januar 16, 2014 Share Skrevet Januar 16, 2014 De "blafra" fordi Kicker ikke spiller pent, og antakeligvis hadde feil kasse. Jo større element jo penere lyd. Trenger å flytte mye mindre på seg for å lage samme lyden som et mindre element = mer kontrollert bevegelse på elementet = mindre forvrengning. Har også høyere følsomhet (av samme grunn) så krever mindre forsterker, men uansett er det alltid en fordel å overdrive litt for å ha en kald og avslappet forsterker selv når du vil dra på litt. 10" fungerer bra på litt lysere frekvenser som midbass, men ikke som subwoofer, med mindre man skal ha et lydtrykk som tilsvarer et originalt anlegg. Ved litt volum vil en 10" jobbe seg ihjel for å lage lyden du vil ha, og da får du også lyder du ikke vil ha (mekanisk støy). Kjøp deg en Gladen eller Digital Designs 15" så har du herlig lyd med riktig kasse. Og nei, jeg mener ikke for å spille høyt, selvom et større element også er bedre egnet til dette, men fordi lydgjengivelsen vil være LANGT bedre på alle volum. DD 2515 er en sikker vinner for pen lyd. Det samme er Gladen SQX/SQL 15 Extreme, men alt fra disse merkene er ålreit. Er en grunn til at de vinner "alt" av konkurranser på verdens-basis, i både lydtrykk og lydkvalitet http://www.judysbilstereo.no/subwoofere/15 Sammen med en DD, Gladen eller GZ forsterker. Pass på at impedans på element og forsterker passer overens. Er f.eks forsterkeren en monoblokk stabil ned i 1ohm, kjøper du et 2x2 ohms element så du får koblet i 1ohm. Er f.eks elementet 2x4 eller 1x2 ohm kjøper du en Gladen 1800c1 eller en 2-kanaler som kan brokobles til 2ohm. Kasse kan jeg designe eller bygge for deg, så du får mest ut av elementet du velger, i bilen din. Send en PM. Sondre Wold reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre Wold Skrevet Januar 16, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 16, 2014 Ska sei ! Takker for ett langt og fint svar! Fikk inn litt i skallen til videre Var forresten 2 12" i kicker kasse, Men var ikke særlig fornøyd med de. spillte altfor blafftrette, men greit nokk fikk veldig god risting i bilen men var ikke noe pent, hehe. sender deg en pm jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Januar 16, 2014 Share Skrevet Januar 16, 2014 Slik det er med kicker, det blafrer og rister uten at det gir noen god respons, pga alt for lite portareal, for lite volum til elementene og for høy tuning. Samtidig har elementene en meget høy mekanisk støy, man hører bokstavelig talt at dem jobber. Dette blir jo langt bedre med ei skikkelig kasse, men fortsatt tungdrevne "late" og "bråkete" elementer. Du er nok et Gladen/DD-menneske, du bare vet det ikke enda Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre Wold Skrevet Januar 16, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 16, 2014 haha! konge! Tenkte mere på og ha ett anlegg som spiller litt finere denne ganga, lei av den " rånebassen " hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julian Sommer Skrevet Januar 16, 2014 Share Skrevet Januar 16, 2014 Da er det bare å kjøre på med et av oppsettene jeg satte opp til deg på PM Selv det rimeligste alternativet vil spille meget godt i riktig kasse, selvom det såklart vil være en oppgradering med det som var hakket dyrere. Men, alt handler om budsjett, så bedre å kjøpe noe rimelig nytt og ha garanti på ting, pluss å vite at høyttalere/forsterker ikke er utsatt for klipping, spenningstap eller feilkobling noen gang, som forkorter levetiden på allerede skjør elektronikk drastisk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet Januar 16, 2014 Share Skrevet Januar 16, 2014 http://bimmers.no/topic/582046-1-stk-alpine-type-x-10-swx1042d-selges/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå