Gå til innhold

Dekkvalg, hjelp. Continental, Michelin, yokohoma?

Kjellsen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en E36 320i coupe med originale M3 motorsport felger på 7.5" rundtom. 

Dekkdim som skal på disse er 225/45-17". Bilen skal forhåpentligvis komme seg noen runder på skogen eller våler i 2014. Jeg har ikke råd til ekstra hjul for kun banekjøring i år. Så dekka må kunne være av topp kvalitet på tørt og vått og kunne vare 2-3 år. 

Jeg spør om personlige erfaringer og tips. Kan legge ut ett par merker og kom gjerne med andre.

Continental SportContact 3 og 5 (Hørt at 5 har ett større slitasje problem?)

Michelin Pilot Sport og 3

Yokohoma S.Drive og Advan Sport V105

Mvh

Kjellsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt opp et sett med Yokohama Advan Sport på min E39 530Dat.  Godt grep på både vått og tørt, noe dårlige på vått når de var halvslitte. Men som det ofte blir henger godt grep sammen med myk gummi og dermed får du ikke så lang levetid. Bakdekkene 265/35-18 holdt ca 16000km, da var det fra 2-0mm igjen. Fremdekkene 235/40-18 holdt ca 22000km. Nå bruker vel en tung diesel stasjonsvogn med automat gjerne mer dekk.  Så for å konkludere så kunne jeg gjerne hatt flere av disse.

Etterpå ble det Nokian Z G2 bak og Hakka Z fremme, disse er vel egentlig de dekkene jeg har vært mest fornøyd med på denne bilen. Godt grep, godkjent på støy og godkjent på levetid.  Klarte over 18000km på bakdekkene når 2mm merket dukket opp, Har 1 sommer nå og klarer ihvertfall 1 til på framdekkene.  Kommer til å holde meg til Nokian i fremtiden.  Da heter de vel Hakka Black eller noe slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt opp et sett med Yokohama Advan Sport på min E39 530Dat.  Godt grep på både vått og tørt, noe dårlige på vått når de var halvslitte. Men som det ofte blir henger godt grep sammen med myk gummi og dermed får du ikke så lang levetid. Bakdekkene 265/35-18 holdt ca 16000km. Fremdekkene 235/40-18 holdt ca 22000km. Nå bruker vel en tung diesel stasjonsvogn med automat gjerne mer dekk.  Så for å konkludere så kunne jeg gjerne hatt flere av disse. Etterpå ble det Nokian Z G2. 

Takk for din erfaring Ja tyngde har litt å si også er det jo brukerområdet. Mykere gummi er jo bra for grep, men i lengden gir det mindre levetid. Så de holder opptil 2 sesong høres det ut som viss man kjører litt hardt av og til. 

Kom gjerne med din erfaring av Nokian dekket. Lest gode ting om det å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Conti sport 3 er det beste dekket jeg har kjørt på. Veldig godt grep og kjørefølelse men slites litt fort. Har prøvd noen marangoni og khumo som ikke er like god på grep. Nokian hakka v var vel de siste nokian-sommerdekkene jeg har hatt. (Noen år siden) hadde den gang ikke like godt grep som conti. Har til sommeren tenkt å prøve vredestein ultrac sessanta som skal være ganske bra og ha lengre levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Conti sport 3 er det beste dekket jeg har kjørt på. Veldig godt grep og kjørefølelse men slites litt fort. Har prøvd noen marangoni og khumo som ikke er like god på grep. Nokian hakka v var vel de siste nokian-sommerdekkene jeg har hatt. (Noen år siden) hadde den gang ikke like godt grep som conti. Har til sommeren tenkt å prøve vredestein ultrac sessanta som skal være ganske bra og ha lengre levetid.

Takk for info :) Conti sport 3 har ei venn av meg å hatt, å det varte i 4 år. Men da ikke kjørt noe på bane. Lurer veldig på 3 istedenfor 5, da 5 har ryktet på seg å slites fortere en 3`eren. Okay, grep er viktig for meg så mye som mulig for gate dekk. Lest litt variende over de Vredenstein dekka, men så har man forskjellig kjørestil og bruksområdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to sett med contidekk de siste årene og ingen av dem har holdt mer enn to sesonger med ganske vanlig kjøring.

Har også lest varierende meldinger på vredestein på tyrereviws, men velger å prøve disse siden de fleste bmw eiere der gir dem gode skussmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt michelin ps2 og 3, det er helt fantastiske dekk i mine øyne. Makan til komfortable og slitesterke dekk skal man se lenge etter. Veldig lite støy i de også. Nå har jeg pilot supersport på min 02 M5.

PS3 er iallefall på lista. Takk for innspill :) Hvor har du funnet supersport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt to sett med contidekk de siste årene og ingen av dem har holdt mer enn to sesonger med ganske vanlig kjøring.

Har også lest varierende meldinger på vredestein på tyrereviws, men velger å prøve disse siden de fleste bmw eiere der gir dem gode skussmål :)

Jøss, så er det jo andre faktorer inn i bilde å. Men må jo holde minimum 2 sesong. 

Det er jo bare å prøve, er jo også hver sin smak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yohohama sporer, conti 5 sporer og støyer, michelin ps 2/3 er greie dekk. Men mye, og myke i dekkkonstruksjonen. Ingen av disse vil gi deg noen form for glede på noen måte på banen. Kjøp for Guds skyld Federal RS-R. Det dekket verken sporer eller støyer noe mer enn de tre du har nevt som alternativer. Men de henger ekstremt gått på banen i forhold til vanlige gatedekk. Pluss de er bra som f på vått.

Sent from my HTC One using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Federal RSR, uten tvil. vet om flere som bruker dem på veien, og de funker meget bra der. (ikke veldig støyende eller sporende som nevnt over)

De tåler bra med banekjøring, varme osv, sitter som juling OG de varer LENGE.

Brukes en del av driftere pga godt grep og slitestyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yohohama sporer, conti 5 sporer og støyer, michelin ps 2/3 er greie dekk. Men mye, og myke i dekkkonstruksjonen. Ingen av disse vil gi deg noen form for glede på noen måte på banen. Kjøp for Guds skyld Federal RS-R. Det dekket verken sporer eller støyer noe mer enn de tre du har nevt som alternativer. Men de henger ekstremt gått på banen i forhold til vanlige gatedekk. Pluss de er bra som f på vått.

Sent from my HTC One using Tapatalk

Det er jo veldig forskjellig etter kjørestil, oppsett på bilen og hvilken bil. Men ja, dekka er blitt mykere. Må huske jeg skal også kjøre daglig med bilen å. Men RS-R er satt på lista. Har lest litt om de, å de hadde en tendens til å gå i oppløsning, biter. Men kanskje det var forgjengeren RS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Federal RSR, uten tvil. vet om flere som bruker dem på veien, og de funker meget bra der. (ikke veldig støyende eller sporende som nevnt over)

De tåler bra med banekjøring, varme osv, sitter som juling OG de varer LENGE.

Brukes en del av driftere pga godt grep og slitestyrke.

Takk for info :) Som jeg sa tidligere å, har de blitt kvitt sykdommen med å gå i oppløsning? For har sett flere bilder og for meg virker som om de er for harde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...