nicoolai Skrevet Januar 19, 2014 Share Skrevet Januar 19, 2014 Har et lite problem som jeg ikke finner ut av, og har heller ikke så mye kunnskap.Som topic sier, så finner jeg en majones lignende masse under oljelokket og på peilepinnen min. Samt at det ryker ganske mye fra eksos med litt kraftig lukt. Byttet olje og filter rett før jul, men ble ikke noe bedre av det.Bunn og topp pakning ble byttet i fjor sommer av forige eier. De siste dagene har det gul/orange oljelampen begynt å lyse når bilen blir varm, så har fyllt på ojle igjen. Den bruker også litt kjøleveske/vann. Men finner ingen oljeflekker i garasjen, eller noen spesielle lekkasjer på blokken. Bilen: BMW 318I Touring 2004 195000km Noen som har vært i lignende situasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stonescream Skrevet Januar 19, 2014 Share Skrevet Januar 19, 2014 "Majones" kan være pga mye småkjøring uten skikkelig varm motor pga kondens osv av det jeg har forstått. Hvordan er bilen når du har kjørt lenge osv? Fortsatt "gugge"? Feks beskrevet i et svar her: http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090108123442AA0z7sm Vann/kjølevæske lekkasjer er ikke så lett å se, klarer du å se noe når motoren er varm? Jeg hadde problemer på min bil og det kom bare når motoren gikk og var god og varm. Ingenting kunne sees når motoren var kald pga måtte trykk til. Resten får nesten andre komme med tips på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet Januar 19, 2014 Share Skrevet Januar 19, 2014 Hei Riktig som Stonescream sier, men jeg vil legge noen flere alternativer. Årsaken til kondens i toppen "kan" være følgende: -- Dårlig veivhusventilasjon -- For mye småkjøring -- Visse oljemerker er verre en andre, spesielt SHELL -- Lekasje av frostvæske inn i motoren Men den største og mest vanlige årsaken er for mye småkjøring i kulda. Du fjerner dette med å bruke regelmessig motorvarmer og lengre kjøreturer. Vedvarer det etter dette tipset så ville jeg tatt en mer nøye sjekk av motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nicoolai Skrevet Januar 19, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2014 Takker for tips! Skal få tatt meg en langtur til helgen. Bruker Castrole olje!Hva er det som kan indikere dårlig veivhusventilasjon, eller lekasje av frostveske i motor?Men mye røyk med litt stiv lukt er normalt ved kondens i toppen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet Januar 19, 2014 Share Skrevet Januar 19, 2014 Hei Når det gjelder veihusventilasjone så anbefales det å rengjør systemet slik at alle kanaler er åpen. Når det gjelder innvendig frostvæskelekasje så vil jeg helst ikke svare da jeg ikke har god nok kjennskap til symtomene, men vist jeg ikke husker feil så vil du ha mye hvit røyk i eksosen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nicoolai Skrevet April 20, 2014 Forfatter Share Skrevet April 20, 2014 Har nå prøvd noen lengre turer på flere timer, da forsvinner "majonesen" og det kommer ikke noe røyk. Men med en gang det blir litt småkjøring igjen kommer "majonesen" og det kommer ganske mye røyk ved gasspådrag og tomgang, den lukter også skarpt. Men det som forundrer meg mest er forbruket av olje, bilen drikker olje uten å lekke olje langs blokken eller legge igjen oljeflekker. Noen som kan hjelpe? Topp og bunnpakning er byttet for under ett år siden. Syns også bilen drar henger ganske dårlig, det er snakk om en 318i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username83 Skrevet April 20, 2014 Share Skrevet April 20, 2014 Hei Riktig som Stonescream sier, men jeg vil legge noen flere alternativer. Årsaken til kondens i toppen "kan" være følgende: -- Visse oljemerker er verre en andre, spesielt SHELL . Hehe, ja og spesiellt shell ikkje sant ? For en "møkka olje" de lager:PBeklager, men tror ikkje du eier en liten kunnskap om olje engang? Rett meg om eg tar feil og egrunn gjerne utsagnet ditt ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lierbimmer Skrevet April 20, 2014 Share Skrevet April 20, 2014 Det høres ut som det er på tide å finne seg en byttemotor. vil tippe du har en defekt topp, toppakning eller utslitt bunndel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet April 20, 2014 Share Skrevet April 20, 2014 Om oljen forsvinner så kan det være ventiltetninger og eller stempelringene. Er som regel gjenganger på oljeforbruket. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nicoolai Skrevet April 20, 2014 Forfatter Share Skrevet April 20, 2014 Om oljen forsvinner så kan det være ventiltetninger og eller stempelringene. Er som regel gjenganger på oljeforbruket. Okei, takker for svar. Men har det noe med røyk og lukten å gjøre? Men da må jeg av med toppen for å få sjekket det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lierbimmer Skrevet April 20, 2014 Share Skrevet April 20, 2014 trådskriver sier at den også bruker vann. da er det ikke bare eventuelle ventiltentninger. her er det forbruk av både vann og olje. du må ut med topp for nærmere inspeksjon om du vil prøve å reparere. en byttemotor du vet er i orden er mitt tips. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZhilleN Skrevet April 20, 2014 Share Skrevet April 20, 2014 Kan tippe en 10'er på at det er mye småkjøring og lite kjøring, det mener jeg med at bilen har stått over en periode. Hadde samma på min E36 når jeg bytta olje i går så var olje sausete rett og slett, litt gulaktig og fettkonsentrat på olja, dette var fordi bilen hadde stått lenge pga. vinterlagring, samt småkjøring. Skal ikke si sikkert at det er det, kan være mange andre årsaker også som nevnt over, bl.a kjølevann i olja, noe som er litt verre. Hvis den bruker vann kan dette også være en årsak til at den blir majonesaktig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mege34 Skrevet April 20, 2014 Share Skrevet April 20, 2014 Prøv å flush motoren med ny olje og fyll på litt tjokkere olje etterpå. Billig iførhold til byttemotor og styr og kansje det er nok;) Sent from my T18+ using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet April 21, 2014 Share Skrevet April 21, 2014 Om kjølevannet forsvinner og du har hvitaktig røyk så kan du ta deg f.. på at toppakningen har ryki. Om tetningene er gåene så går oljen ut i eksos, du har kanskje både gåen toppakning og slitne ventiltetninger. Forbrennt olje (ventiltetninger) kan nok gi stram lukt. Om du ikke har varmkjørt motoren så kan et toppakningsbytte være kurrant. Kan jo hende at bytte-motoren er i rævva tilstand den og. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet April 21, 2014 Share Skrevet April 21, 2014 Okei, takker for svar. Men har det noe med røyk og lukten å gjøre? Men da må jeg av med toppen for å få sjekket det? Oljelampa lyser om trykket blir for svakt, om du får masse vann i oljen så tynnes oljen ut. Om eksos er hvitaktig så er det toppakningen, lukten kan nok komme av at det forbrennes både olje, vann og bensin?! Særlig brennt olje lukter noe kraftig. Jeg tipper toppakning, ventiltetninger kanskje tilogmed stempelringer. Dette er kun antagelser av symptomene du beskriver. lierbimmer reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå