Gå til innhold

320d - rister / bråker veldig


Thewiz
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Bilen er en E46 320d (150hk). I det siste har den bråket veldig på tomgang og vibrerer veldig. Tok en diagnose og fikk opp glødeplugger (på 3 av 4 syl) og gløderelet. Greit nok. Så når jeg starter om morgenen starter den med engang, betyr vel at det er bra komp? Men lyden høres jævlig ut, høres ut som en tresnekke. Gir jeg litt gass hører man med engang at motoren går jevnere, så det høres ikke ut som den fyrer på alle med engang.. Glødeplugger / rele? 

 

Hvis jeg har førerdøra på bilen oppe når den står på tomgang kan man se veldig godt at denne rister, så det kan ikke være normalt. Jeg syns også den går litt dårlig, må opp i 3-3,5 omdreininger før bilen drar skikkelig, under dette er det bare død aks. 

 

Jeg mistenker at det er noe mer enn glødepluggene og relet, da dette bruker kun bilen ved oppstart? Skal ikke ha noe å si når bilen er varm? Viberer godt selv om den er varm også.

 

Fikk også opp noe EGR greier på diagnose, men på papiret står det bare EGR, så vet da faen hva det er galt med EGR.. 

 

Hadde vært flott med noen innspill ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, regner med at dette hjulet skal sitte godt men likevell gå rundt. Er det mye jobb å bytte? Eller er det 1 bolt i midten av hjulet? 

 

Eksosen rister også så mye at hvis den står på tomgang lenge nok slår den inni bakfangeren... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være helt fast, men det skal flekse litt pga gummi. Men om den er defekt så ser du det med engang.

Ikke så mye jobb å skifte. Thundercunt her inne har en tråd på denne jobben. Se der.

Mulig du har dårlige motorfester å kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

 

Bilen er en E46 320d (150hk). I det siste har den bråket veldig på tomgang og vibrerer veldig. Tok en diagnose og fikk opp glødeplugger (på 3 av 4 syl) og gløderelet. Greit nok. Så når jeg starter om morgenen starter den med engang, betyr vel at det er bra komp? Men lyden høres jævlig ut, høres ut som en tresnekke. Gir jeg litt gass hører man med engang at motoren går jevnere, så det høres ikke ut som den fyrer på alle med engang.. Glødeplugger / rele? 

 

Hvis jeg har førerdøra på bilen oppe når den står på tomgang kan man se veldig godt at denne rister, så det kan ikke være normalt. Jeg syns også den går litt dårlig, må opp i 3-3,5 omdreininger før bilen drar skikkelig, under dette er det bare død aks. 

 

Jeg mistenker at det er noe mer enn glødepluggene og relet, da dette bruker kun bilen ved oppstart? Skal ikke ha noe å si når bilen er varm? Viberer godt selv om den er varm også.

 

Fikk også opp noe EGR greier på diagnose, men på papiret står det bare EGR, så vet da faen hva det er galt med EGR.. 

 

Hadde vært flott med noen innspill ;)

 

 

Om du får opp feilkode som peker i retning EGR, ville jeg absolutt sjekket EGR ventilen, det kan jo være at denne er defekt og står åpen for mye (kanskje låst seg en stilling).

Hvis denne står for mye åpen så går motoren dårlig, det er bare a sjekke med diagnoseutrustning hvor en kan tvangskjøre ventilen, setter en den på 95% på tomgang, så stopper motoren nesten.

 

En annen ting er injektor, vet ikke hvilket diagnoseverktøy du har, men med noen typer (INPA f.eks) kan en diagnostisere injektorer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt av EGR og rengjort den ( var forøvrig ikke veldig sota ). Innsuget var ikke så ille heller. Bilen har ikke vært i Norge så lenge. Gått det meste av livet i Tyskland. Jeg har ikke peiling på hvor EGR skal stå om den er låst eller ikke, bilde? Er ikke det at bilen går dårlig, men er litt seig / treig. Kanskje det er bare jeg som er vandt med bensin.

Diagonsetesten ble tatt med INPA, ingenting om injektor kom opp.

 

 

 

 

Hvordan er det med vibrasjonen i døra om du øker turtallet litt ifra tomgang?

Har hatt samme vibrasjoner på min  e46 318d, da var både motorfestene og vibrasjonsdemperen gåen. Men det var kun på tomgang jeg merket vibrasjon.

 

Sjekket det i dag. Når jeg kaldstarter bilen vibererer døra veldig når den er åpen, gir jeg litt gass blir den helt rolig. 

Hadde bilen i garasjen og startet den ( var rundt 0' grader ) og da vibererte den mye mindre enn når den står ute. 

 

Virker som bilen har veldig røff tomgang, da den er silkemyk på rundt 1000-1100 rpm. Med engang jeg slipper gassen og rpm dropper til 750 ( eller hva enn tomgangen er ) og da merker jeg at bilen vibererer mye mer. Så hva kan gjøres med tomgangen? 

 

Den går nok ikke på alle syl når jeg kaldstarter grunnet glødepluggene / relet, men selv når bilen er varm etter kjøretur er den fortsatt litt røff i tomgangen når jeg står stille.. 

 

Det er også en annen lyd i bilen fra 750rpm til 1000rpm. Mye mer brummete lyd. 

Endret av downshift
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det kan virke slik, men motor lager også en annen lyd når den ligger på tomgang, vet ikke om det kan skyldes motorfestene, jo lavere rpm jo mer beveger motoren seg men er litt usikker. Ja, skal undersøke vibdemper også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Fant du noen gang ut av det? 

Motoren min rister som en gris på lavt turtall men om jeg trykker inn gassen littegrann blir den helt smooth. 
Åpna panseret når bilen var på og hele motoren vibrerte på en måte jeg aldri har sett før. Når jeg holdt hånda på den ble hånda helt øm også som om du holder på et borr som er i gang. 

Gjelder 320d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...