Gå til innhold

Innspill til kjøp av bruksbil, import?


Peak
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en ny bruksbil og valget har falt på e39.

 

Jeg syntes M-Sport pakken virkelig er et must på de fleste BMW, men spesielt på e39. Derimot er det ytterst få biler på finn.no med denne pakken til salgs.

Jeg har funnet to aktuelle biler jeg kunne tenkt meg, men klarer ikke helt å finne pros n' cons for dem da jeg ikke har så god kjennskap til e39 generelt og trenger da litt hjelp.

 

Jeg kommer til å kjøre bilen fra Drammen - Oslo og Oslo - Drammen hver dag, ca. 9 mil totalt. 

 

Hvem hadde du valgt? Hvorfor?

Hvordan er 525d motoren? Holdbar? Swirlflaps?

Forbruk? Går det ca. opp i opp?

 

Kom gjerne med innspill til andre biler.

 

NR.1- http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46315604&searchclickthrough=true

 

NR.2- http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46394853&searchclickthrough=true

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 er jo gode biler som er utrolig komfortable så skjønner godt hvorfor du velger denne som en bruksbil.

Skal ikke si jeg har no kunnskap angående diesel motoren , jeg har en 523ia sedan som jeg er godt fornøyd med ihvertfall heller ingen motorproblemer sålangt med den i mitt eie, kjører tur retur bærum/oslo og forbruket ligger på litern omtrent , på lengre turer liggern på 0,75-0,8 l mila.

Ville vel kanskje vurdert en diesel siden du kjører ett stykke å da sparer noen høvdinger iløpet av året. Men lyden av en diesel blir jo ikke samma som bensin rekkesekser da:)

Men jeg ville ikke låst meg helt fast på at bilen må ha m-sport fangerne, en frontfanger koster ikke det store med e30meet rabbaten så kommern på 1800kr hos schmiedmann ihvertfall, men da uten tåkelys. Kjenner man noen som kan lakke litt så blir det vell maks 5 lapper i påkost der.

Vil heller si det viktigste er å finne en bil som er godt ivaretatt så man slipper høye utgifter mtp rust og slitedeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du begynner tidlig (kl 06-06.30) på jobb og ikke står i kø kan du fint kjøre bensin, da 9 mil ikke er all verden. Men jobber du 8-16 vil du tilbringe mye av livet i Norges verste kø, så da ville jeg faktisk valgt diesel.

Skal du ha E39 med bensin ville jeg kjøpt en bil som er billigere enn 85 000kr da utvalget er stort, og jeg ville heller kjøpt en 523i/528i framfor 520. Noen vil sikkert tipse deg om 520d, men jeg synes ikke E39 kler firerdiesel.

Jeg ville også kjøpt sedan framfor touring, så slipper du el-problemer og all rusta på touring-baklukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på innspill.

 

Blir nok å havne i litt køer i ny og ne, ja.

 

Hvilke elektriske problemer et det touring har fremfor sedan? Når det kommer til rust, regner jeg med du tenker på bagasjeluken?

 

523i og 528i kom jo før facelift slik jeg forstår det, disse ble erstattet med 525i og 530i, har lest at det er vesentlig og handle seg en bil etter ansiktsløftningen i 2000? 

528ia hadde jeg for 2 år siden, den må jeg virkelig si slukte bensin, så det blir mer eller mindre uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 4 touringer nå, fra 97-03 modell, ingen med hverken rust eller el-problemer. Finner du en touring uten rust, så klarer du å holde den rustfri selv også.

Ikke minst; 525d før 528 any day! Skal du ha bensin, gå for 525 eller den mer sjeldne 530. Gjerne med manuell. E39 er konge på pendling og langkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på kabelbruddene ifbm bakluke som ofte fører med seg mye stress og mas. Jeg sier ikke at sedan ikke har rustne bakluker, for det har de. Men touring sin bakluke ruster mer, og ser fort stygg ut.

Jeg har aldri skjønt hvorfor man burde velge facelift framfor preface, da E39 ikke hadde barnesykdommer eller trøbbel med preface. Det er uansett en E39, på godt og vondt. 525ia finnes det jo noen få av på markedet, men ofte dobbel pris av en 523i.  Min 523 brukte 0,75-0,95, så personlig synes jeg i hvert fall M52B25 er relativt økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært plaget med kabelbrudd, hjeg har heller ikke hørt mye om det på E39.

Man velger vel hovedsaklig facelift grunnet de mye bedre dieselmotorene, som jeg personlig mener er de beste alternativene. Preface 530 d hadde jeg noen problemer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det du sier Heggem at kjøper jeg en rustfri bil er det lettere å holde den slik, enn en som allerede har rust på seg.

 

Jeg vet at preface e39 med bensin (gjelder foresten e36,e46 også) ofte hadde problemer med kjølesystemet. Hendte min 528i og mine e36, etter litt søk... Så jeg at det var et populært topic.

Er dette ting som er forbedret ved facelift varianten?

 

Som nevnt i første post er det vesentlig for meg at bilene har M-Pakken, selv om det er rimelig få av disse til salgs.

Et alternativ kan være denne 525i - http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45995018&searchclickthrough=true

 

Har satt meg et budsjett til underkant av 90 000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 525'en der er meget fin. Sports-stolene er også det beste alternativet i mine øyne. Har hatt alle alternativene til stoler, og jeg synes faktisk delskinn-sportssetene jeg hadde i min forrige 03 touring er medre enn setene i M5'en jeg har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har vel ligget ute en stund? Tror jeg har sett den før. Ergo betyr det at prisen dessverre er for høy.

Personlig synes jeg prisen er helt grei for en sen årgang E39 med mye utstyr og motor. Denne kostet sikkert 600 000 kr for 10 år siden...

Husk at du får som regel det du betaler for. Du kan jo kjøpe en sliten touring til halve prisen som ikke har sett vedlikehold selv om den "bare" har gått 220k km. 270k km er ikke spesielt mye på en E39 som er godt holdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant som du sier Werther, bilen har ligger ute en god stund.

Men hvordan vil dere tro forbruket på denne er kontra 528ia?

 

Tror jeg må ta en telefon på den i morgen.

 

 

Vel... Når det kommer til bruktbil vil jeg ikke alltid si at ordtaket man får hva man betaler for har noe for seg, i dette tilfellet kan det være slik, men mange fjåsete e39 eiere der ut som skal ha seg godt betalt fordi det står en sub bak i bagasjen eller xenon-look i tåkelysa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si e39 ligger i et merkelig prisleie... Får biler fra 20 000,- helt opp til 169 000 (dyreste på finn.no pdd.)

 

Har tatt en titt på din, ser absolutt nydelig ut.

Hvordan var din dent i forbuk? 525dat altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...