Gå til innhold

Hvilken oppgradering får en best lyd for pengene i en E39?


Anbefalte innlegg

Ser på en E39 ('98 mod) sedan, og tenker litt på hvor jeg får mest igjen for pengene mtp. lyd. Fra før har den Standard Hi-Fi anlegget, med en ettermontert Pioneer spiller. Tenker på det å skifte forsterker, noen som har peiling på hva som står i fra før, sånt at det bare er til å røske ut den originale forsterkeren å sette inn en ny? Anlegget skal holdes anonymt, og det skal ikke kuttes i hva som står i bilen fra før!

 

Takk for svar!!

 

Hvis noen setter opp en hel liste (inkl. ledninger, splittere, osv.) setter jeg stor pris på det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er firekanalsforsterker, vil det da si at en da kan koble til fire høyttalere? Vil det si at du brukte alle outputsene til høyttalerene i dørene, eller brukte du splitter? Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bmw sine orginal forsterkere til HK systemet er mer enn bra nok til å drive så og si alt av nye elementer (diskant og mellomtone) men når vi snakker sub er det ikke mye å skryte av (max watt20)

Er litt usikker på om dette gjelder hi-fi systemet også... evt. Bytt ut den forsterkeren og bytt ut selve høytaler elementene bare også en sub og forsterker til den...

Du slipper å tre opp ledninger og alt det der, evt add inn ett delefilter i dørene til mellomstore og diskant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er firekanalsforsterker, vil det da si at en da kan koble til fire høyttalere? Vil det si at du brukte alle outputsene til høyttalerene i dørene, eller brukte du splitter? Takk for svar :)

 

en 4 kanals forsterker har 4 forskjellige kanaler. Du kan tenke slik at du har foreksempel 100 rms i hver kanal, og du kan fordelere det slik du ønsker.

 

Det du må tenke på er hvor mye watt du har til rådighet, og hvor mye du forbruker på hver kanal. Du kan koble 100 høgtalere på en kanal, men det må jo stemme med antall watt kanalen leverer.

 

Foreksempel dersom du har to komponentsett som takler 100 rms hver, så kobler man det opp slik at du har ett delefilter, en mellomtone og en diskant på hver kanal.

 

Hadde du derimot hatt 4 komponentsett som takler 50 rms hver, hadde man kanskje kunna kobla det med 2 delefilter, 2 mellomtoner og 2 diskanter på hver kanal. Man må derimot også tenke på impedansen en høytaler har, somregel referert til som fx 4ohm. Dette er avhengig av spolen, og kan manipuleres avhengig av hvordan man kobler sammen med andre høytalere ( eller en annen spole i den samme høytaleren, men det gjelder somregel sub)

 

skal du derimot lære om bilstereo, er det langt mere effektivt å lese enn å spørr, sjekk ut bilstereoforumet.no foreksempel så står det uendelig mye der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontsett:

http://www.judysbilstereo.no/frontsett/5-1-4/focal-130vrs-slim

 

Subwoofer:

http://www.judysbilstereo.no/basskasser/kasser-med-element/focal-sb-p25-performance-basskasse

 

Forsterker til frontsett og sub:

http://www.judysbilstereo.no/forsterkere/4-kanaler/ground-zero-gzta-4125x-4x90w-rms-4-ohm

 

Lyddemping til fremdører:

http://www.judysbilstereo.no/demping/gladen-aero-pro-2-dors-dempemattekit-professional

 

Da har du absolutt mest for pengene. Dette vil låte bra selv med minimalt med justeringsmuligheter. Får du montert mellomtonene i en stålring i tillegg så innfestningen blir stivere, blir det enda bedre (fyldigere lyd og mer midbass).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...