Sammoht Skrevet Februar 4, 2014 Skrevet Februar 4, 2014 Har i et års tid hatt en klakkelyd fra hjulopphenget fremme. Bilen føles også merkelig, med vibrasjoner og en "metallisk" følelse på fremhjula. Noen andre her inne beskrev i et lignende problem at det var som å kjøre på jernbaneskinner. Lyden høres hvis jeg kjører over kumlokk, fartsdumper og andre ujevnheter. Nylig fant jeg ut at lyden også kommer når jeg svinger kraftig til hver side og "vugger" bilen. Det sier dunk i venstre og høyre side om en annen. Ingen verksted har kunnet hjelpe meg. De finner ingenting, og mener bilen er som den skal være. Dette er en type risting som man nok ikke kjenner om man ikke er vant med bilen. Men dunkelyden er iallfall hørbar. Dette er gjort: *Byttet kasterstaga *Byttet stabilisatorstaga *Bytte bremseskivene (som var skeive) og klossene fremme *Hjulinnstilling *Bytta dempere *Bytta spiralfjærer De nye bremseskivene ble skeive igjen etter noen få mils kjøring. Det pulserer i styrke når man bremser. Er det noen som kan ha en idé om hvor problemet ligger? Det er helt tragisk å eie en så kjekk bil, men ikke kunne få oppleve den gleden en BMW er ment å gi deg. 520ia touring 2004, 2,2
Otis Skrevet Februar 4, 2014 Skrevet Februar 4, 2014 Sjekk alle skruer i forestillingen, pluss bærearmer. Det kan vel kanskje være topplager også. Ellers er jo alt skiftet.
Sammoht Skrevet Februar 4, 2014 Forfatter Skrevet Februar 4, 2014 Takk for svar. Tror du det er mulig at 3 verksted har oversett det? Jeg tror problemet har vært der siden et verksted byttet dempere og fjærer fremme. Jeg tok deretter bilen til Bavaria som ikke fant noe. De byttet stab-stag. Så tok jeg bilen til Snapdrive, som fant ut at demperne sto feil vei!!! De byttet også stab-stag, bremser og kasterstag. De har også sett på forstillingen 2 ganger. Hadde den inne hos de 3 ganger til, da problemet ikke var borte. Å grøss og gru det har kostet
Mysemannen Skrevet Februar 4, 2014 Skrevet Februar 4, 2014 Sjekka gummiforingene på hoved-stabstaget? Disse har med å få ovale hull og lage litt lyd når staget flytter seg.Ellers er topplager en gammel synder på E39, Hjulopphenget på denne bilen belaster disse hardt og kan slite ut gummien på billigdeler latterlig fort. (i mitt tilfelle et par uker og to månender ved andre forsøk) har hatt suksess med Febi og Meyle.
Sammoht Skrevet Februar 4, 2014 Forfatter Skrevet Februar 4, 2014 Takk for tips. Jeg gjør ikke sånt selv (har ikke plass og utstyr), men da har jeg noe mer å gå på ved neste verkstedsbesøk.
bjalle Skrevet Februar 5, 2014 Skrevet Februar 5, 2014 Er jo typisk slitte Topplager slik du beskriver det over humper som å kjøre på jernbane,men det skulle jo verkstedet funnet ut.
Sammoht Skrevet Oktober 1, 2014 Forfatter Skrevet Oktober 1, 2014 Gir snart opp hele bilen. Er det en enkel måte å sjekke om topplagera er slitte? Demper og spiralfjær er byttet på begge sider for minde enn 2 år siden. Tror faktisk problemet kom etter at dette ble byttet.
Otis Skrevet Oktober 1, 2014 Skrevet Oktober 1, 2014 Du kan sjekke litt på topplager om du jekker opp bilen og kjenner på den løftede side mens en annen ratter fra side til side, da kan du kanskje kjenne kverning fra topplageret. Ellera er det bare å ta av demper og fjær i ett stykke, ikke så mye arbeid.
Sammoht Skrevet November 22, 2014 Forfatter Skrevet November 22, 2014 Har vært på latsiden og ikke få sjekket disse tinga enda. Men jeg kom på en ting til, og det er at bilen er lavere fremme enn den skal være. Kan dette indikere at noe er galt? Kan fjærene være feilmontert for eksempel, og er det mulig at for mye belastning på støtdemperne kan forårsake symptomene?
LK Skrevet November 23, 2014 Skrevet November 23, 2014 Har bærearmene blitt byttet? Lyden du beskriver høres ut egentlig som typisk casterstag eller topplager på fjærbeina. Når casterstag og bærearmer byttes må bilen hvile på framhjula når boltene dras til,ellers vil foring ryke igjen etter kort tid. Får du fram lyden hvis du sparker i dekkene?
E series Skrevet Desember 7, 2014 Skrevet Desember 7, 2014 Har hatt samme problem. Byttet støtdemperlager og lyden ble borte. Er ikke så lett å diagnostisere, uten å kjøre over ujenvheter. Det er noget sløvt å ikke bytte disse topplagrene når man bytter fjærer og dempere, for er de tingene slitt er også lagrene slitt eller i ferd med å gi seg.
Sammoht Skrevet Desember 29, 2014 Forfatter Skrevet Desember 29, 2014 Foringene er fine, så neste forsøk blir å bytte topplagera på støtdemperne. Skriver her igjen når byttet er gjort.
Sammoht Skrevet Februar 3, 2015 Forfatter Skrevet Februar 3, 2015 Topplagera byttet, ingen endring. Dette begynner å bli mystisk
Otis Skrevet Februar 3, 2015 Skrevet Februar 3, 2015 Er det mulig at lyden kommer bakfra eller en annen plass? Evt sjekk innfesting til tannstang og krengningshemmer.
Sammoht Skrevet September 3, 2015 Forfatter Skrevet September 3, 2015 Ja, da er problemet nesten løst. Reklamerte på støtdemperne og fikk dem byttet. Verkstedet sa de var punktert, og jo.. bilen har vært lavere framme enn normalt. I tillegg var traversforingene slitt, så disse ble også byttet. Fikk bilen tilbake, og ingen risting. Dønn stabil på veien. Men etter noen dager kom det vibrasjoner igjen på lav fart, og rundt 30-40 er det som å kjøre på bølgete asfalt. Som en slags harmonisk svingning. Utover det er bilen bedre enn før. Ingen risting på ratt og det går faktisk an kjøre over 80 kmt uten at det går ut over komforten. Så til min store frustrasjon: Er det noe annet som kan være galt, noe som gjør at støtdemperne og traversforingene slites ut igjen raskere enn normalt? Jeg merker at baken på bilen får et kraftigere dunk bak enn framme når jeg kjører over kanter/humper. Som om opphenget bak er hardere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå