Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et meget irriterende problem på bilen der den stopper regelmessig etter lengre kjøring.

 

Har lest andre tråder på forumet der bilen stopper på tomgang og at dette kan vere kam- eller veivsensor. Men her så er det kun etter lengre kjøring (20min+), fra og til jobb på 10 minutt går som regel fint. (Et eksempel er at jeg bruker 20 minutt til en ferge uten noe problem, og etter fergeturen kan den plutselig stoppe flere ganger på kort tid etter fergeturen.)

 

Det virker som om tenningen forsvinner og jeg må starte bilen på nytt. Dette var først bare å stoppe og starte igjen, men etter hvert har det blitt at den må stå i et minutt eller to før den vil starte igjen. Det ser ut som symptomene bare skjer når bilen er god å varm.

 

Kamsensoren er byttet i håp om at problemet skulle forsvinne, men problemet er der fremdeles. Så neste er vel veivsensoren?

 

 

Har på vei et diagnosekit fra DealExtreme som ligger hos tollen nå. Men har dere andre innspill til hva som kan være problemet her?

 

Jeg synes motoren er lat under 2500-3000 rpm, men har byttet pakning på vanos og merket noe bedre effekt etter det. Så det er vel bare at motoren er lat :( Bruker rundt 1.15l på mila på kombikjøring.

 

Skrevet

Umulig å gjette. Ingen vits i å bytte en haug med deler på "prøve og se" metoden. Det er diagnose som gjelder.

 

Men kam-, og/eller veiv sensor er en gjenganger. Og feil på disse er ofte sporadiske i starten. Det er typisk at varme gjør at disse svikter. Så når motoren har blitt kjøligere igjen....vips så starter den.

 

Diagnose kit'et du har bestillt, er det universalt OBD2 system, eller går det til BMW eldre enn 2001. For BMW levert i Europa er ikke OBD2 kompatible før 2001. Biler fra før dette trenger et kvalifisert BMW system. Det vil si: hvis du kobler på et OBD2 diagnose system på en 1997 E39 får du ikke ut noe som helst....med det resultatet at du tror det ikke ligger feilkoder der selv om det skulle være noe.

Skrevet

Takk for svar,

Følgende kit er bestillt http://dx.com/p/carsoft-6-5-vehicle-diagnostic-tools-with-software-cd-for-bmw-rs232-pc-interface-16549#.UvK06Uq9KSM , , er en stor og fin rund kontakt, så styrer nok klar odb2.

Men må nok ta diagnosen uansett. Vil ikke f.eks en tullete asc-sensor også kutte kraften, glemte å nevne at dette lyser noen ganger etter motoren kutter? Bare spekulasjon fra min side.

Skrevet

Da har jeg fått tatt diagnose og et par feil kom opp, men jeg har store problemer med å finne koder.

 

Har googlet mitt hjerte ut etter svar men ender opp forvirret. Noen her som har en liste?

 

 

A9Dvwvq.png

 

9nQiMtk.png

 

xyt5RhN.png

Skrevet

Så, jeg fikk oppgradert Carsoft til SP1. SP1 gir ut faktisk informasjon i stenden for tysk og kryptiske koder. Da endte jeg opp med dette:

DME / DDE diagnosis  -  Status: ERROR  -> read the error memory  ABS / ASC diagnosis  -  Status: ERROR  -> read the error memory  HKL  diagnosis  -  Status: ERROR  -> read the error memory  LCM / CCM diagnosis  -  Status: ERROR  -> read the error memory  - Total diagnosis completedSingle diagnosis DME / DDE  -  Status: ERROR  	Module Info :  DME / DDE  	DME  MS41.0    BMW Part Nr.  :  1429861  	Hardware Nr.  :  01  	Software  Nr. :  41  	Diagnose index:  21  	Code index  :  01  	Bus index  :  30  	Production Date:  20/97    DME41_FE.DXT    		* 65  Camshaft angle pulse generator- Single diagnosis completed Single diagnosis ABS / ASC  -  Status: ERROR  	Module info :  ABS / ASC / DSC    Version :  Bosch ABS 5    BM	Part Nr.  : 1 16 41 30  	Hardware Nr.  :  57  	Software  Nr. : 1.80  	Diagnose index:  8  	Code index  :  6  	Bus index  :  0  	Production Date:  20/97    abs1.dxt        		* 39  Servo-Motor: electrical Error    		* 22  Speed sensor signal : faulty    - Single diagnosis completed Single diagnosis HKL/AIRCO  -  Status: ERROR  	Module Info :  AIRCO    Version: Airco automatic    	Part  Nr.  :  8 377 546  	Code index  :  3  	Hardware Nr.  :  1  	Software  Nr. :  6  	Production Date:  22/97    hkl5.dxt:    		* 22 Auxiliary-fan relay    - Single diagnosis completed Single diagnosis LCM / CCM  -  Status: ERROR  	 Module Info :  LCM/CCM    	Device Nr.  :  8 372 874  	Hardware Nr.  :  0  	Software  Nr. :  31  	Diagnose index:  12  	Code index  :  16  	Bus index  :  0    lccm_feh.dxt:    		* 40 Thermical Oil Level Sensor- Single diagnosis completed 

Så ser ut som kode 65 Camshaft angle pulse generator er den som er mest trolig synderen. Jeg har akkurat skiftet kamsensoren, så det blir vel å skifte veivsensoren siden denne koden kan overlappe (har jeg lest). Resten ser ut til å være plagsomt, men ikke kritisk. Selv om 22 Speed sensor signal : faulty ser litt skummel ut.

Skrevet

Speedometeret henter signal fra abssensoren som sitter ved venstre bakhjul,er nok det som gjør at asclampen kommer opp også.

Skrevet

Takk for input LK.

 

Har bestilt ny veivakselsensor, så håper på forbedringer.

 

Men har veivakselsensoren noe på VANOS-en å si? Har byttet oring på vanos for 600km siden og kamsensor for 150km siden. Vanos står alltid på LATE og kam på 59 grader i diagnoseverktøyet. Bare lurer på om en tildels ødlagt veivakselsensor skal hindre vanosen å regulere kamakslingen, eller om det kanskje er solenoid eller kontaktpunkter?

Skrevet

Oppdatering

 

Da har jeg byttet veivakselsensoren idag. Det ser ut som bilen hverken stopper i fart eller på tomgang  \:D/

 

Kjørte en ny runde med diagnose og det ser ut som feil  65  Camshaft angle pulse generator fortsatt er der. Nå har jeg byttet kamsensor, veivakselsensor og skiftet o-ring på selve VANOS-modulen. Kamakslingen står på 59 grader og VANOS LATE i diagnoseverktøyet. Jeg har koblet fra solenoiden og startet motoren uten denne, det var ingen forskjell i tomgangen. Men går ut i fra at det er korrekt siden den ikke får noe signal uansett...

 

Så hva andre ting må jeg sjekke/reparere for å få VANOS til å operere som normalt?

 

Kan være verdt å nevne at det ser ut som gjennomsnittsforbruket har gått ned 2dl etter bytte på veivakselsensoren  :shock: Må bare kjøre mer å se om dette faktisk kan stemme!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...