Gå til innhold

Ulyd viftereim Bmw 520d LCI


Bubblecar
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann alle!

 

Fikk for ikke så lenge siden min bmw 520d lci. Svært fornøyd med denne! Men etter jeg hentet bilen og kjørte i denne anledning over 200 mil på tur hjem. Etter denne turen kunne jeg høre en slags gnisselyd komme fra viftereima/hjulene (eller noe annet, derfor jeg skriver her). Har byttet ett strammehjul og et løpehjul allerede, men lyden er der ennå. Det som er noe rart er at lyden kommer dit når motoren blir varm? Når bilen akkurat er startet er det ingen lyd, mens etter 5 min er gnisselyden der. Denne kan ikke høres veldig godt på tomgang, bare fra 1500 omdr. og oppover. På tomgang høres det egentlig ut som det er en bie som surrer i fronten på bilen? Effekten er det ikke noe feil med, og bilen funker som bare det på alle måter. Bilen er en 2008 mod sedan M-sport, har gått 85 000 km, motor har gått 45 000 km, fabrikkny. Bare spør om dere trenger mer info :-) 

 

Vil ikke la verkstedet bytte alt i motoren til de finner det som er galt, så NOEN SOM KAN HJELPE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde det ikke være flere symptomer på at det er vibrasjonsdemperen som er dårlig? Bilen oppfører seg ellers perfekt. Ingen sviddlukt, ingen ujevn tomgang osv. Hvorfor er ikke lyden der når bilen er kald? Er det vanskelig å finne ut med sikkerhet om det er vibrasjonsdemperen som er dårlig? Et vanlig verksted bør klare det eller? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nøyaktig samme symptomer som deg på min e39 520d, før det ble verre og verre.

 

Det er kurant å sjekke. Du trenger bare å ta av begge reimene som går via hjulet så kjenner du på det sideveis og ser på gummien og reimhjulet om de beveger seg i forhold til hverandre.

Ellers er det bare å sjekke alle andre hjul og dynamo, servo og vannpumpe i samme slenge. Bare kjenne etter slakke sideveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke symptomer hadde du på din? Hva skjedde når det ble "verre"? Kjørte du lenge med dette? Hva kostet det å reparere for din del?

Hvordan ser en dårlig vibrasjonsdemper ut i forhold til en ny? Er det mulig å se? De på verkstedet her skal ha sjekket alle hjulene, litt rart at de ikke har sjekket vibrasjonsdemperen også?

Er slett ikke god å skru, så må bare spørre disse noe latterlige spørsmålene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok egentlig det, men har fått inntrykk av at denne vibrasjonsdemperen koster flere tusen + arbeid så hadde vært greit å være helt sikker før den blir byttet. Var egentlig spørsmålene om hva det kostet for deg å utbedre og hva som skjedde når det ble "verre og verre" for din del? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er dyr når den kjøpes fra BMW. Min kom fra ebay i Canada for ca 1000,-. Skiftet den selv, rimelig enkelt.

Det blir egentlig bare mer gnisselyd, mer vibrasjoner og mer metallspon rundt reim hjulet. Til slutt så ramler reim hjulet av og reima slites av, da står du der. Men det tar noen tusen kilometer før det skjer.

Det kan skramle å banke også. Du må sjekke den ved å kjenne etter slakke sideveis. Reima må av. Bare å se er for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Den er dyr når den kjøpes fra BMW. Min kom fra ebay i Canada for ca 1000,-. Skiftet den selv, rimelig enkelt.

Det blir egentlig bare mer gnisselyd, mer vibrasjoner og mer metallspon rundt reim hjulet. Til slutt så ramler reim hjulet av og reima slites av, da står du der. Men det tar noen tusen kilometer før det skjer.

Det kan skramle å banke også. Du må sjekke den ved å kjenne etter slakke sideveis. Reima må av. Bare å se er for lite.

Takker for utfyllende svar! 

 

Har fått bilen sjekket enda engang på verksted uten hell. Den ligger ikke noe metallspon rundt Vibrasjonsdemperen, og denne så grei ut i følge mekaniker. Han sjekket med reim av. Men nå har jeg fått nye symptomer på bilen min. Etter hard kjøring eller noen ganger bare etter normal kjøring, kommer det sviddlukt fra bilen/eksos. Det kommer også en markant ulyd/mer lyd fra eksosen når dette skjer Høres igrunn ut som en bil med veldig stor motor? :-k Girkassen blir også mer ubestemt og girer hardere når dette skjer. Jeg mener også at det kommer en lyd fra fronten som minner om uling når turtall synker. Har du flere forslag Otis eller andre? All hjelp tas imot med stor takk!! :-)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det andre du nevner høres ut som dieselpartikkelfilter regenerering.

Ang uling så vet jeg ikke.

Nå jeg egentlig veldig lettet, hadde håpet at det skulle være det. De på verkstedet mente også det ville være DPF som renser seg. Siden du svarte så fort, må jeg spørre om du noen erfaringer med akkurat disse "symptomene" selv, og er da er helt sikker på at det er DPF som renser seg? Det med svidd lukt kan jeg forstå, men hvorfor blir det "mye" mer lyd fra eksosen?  :-k Ang. ulingen; har hørt at turbo og DPF kan gjøre innvirkning på hverandre? F. eks hvis turbo havarerer, så havarerer DPF også? Takker igjen for svar!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er ganske lik din egen ja. Kan gire litt hardt, ihvertfall på høyere turtall ved forsiktig kjøring. Rundt 2000-2100 omdreininger istedenfor 1600-1800 omdreininger.

Svidd lukt, grovere eksos lyd.

Tror lyden i eksosen forandrer seg pga mer diesel som blir sprøytet inn. Usikker der dog.

Uling kan jo nesten høres ut som trykk lekkasje?

Ellers så kan alt som er montert i samme system som turbo gå i stykker om du er uheldig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Min erfaring er ganske lik din egen ja. Kan gire litt hardt, ihvertfall på høyere turtall ved forsiktig kjøring. Rundt 2000-2100 omdreininger istedenfor 1600-1800 omdreininger. Svidd lukt, grovere eksos lyd. Tror lyden i eksosen forandrer seg pga mer diesel som blir sprøytet inn. Usikker der dog. Uling kan jo nesten høres ut som trykk lekkasje? Ellers så kan alt som er montert i samme system som turbo gå i stykker om du er uheldig nok.

Har nå prøvd å kjørt litt hardt og lenge innimellom, og denne lyden/symptomene kommer mer og mer skjelden. Så er sikker på at det er det du sier, dieselpartikkelfilter regenerering. Da er det "problemet" utav verden :-) For å hoppe til det denne tråden startet om, har nå funnet ut at det er nesten helt sikkert kjederegisteret som skaper metallisk raslelyd. Dette har jeg funnet ut at å se på videoer på youtube med "bmw n47 timing chain failure", og forskjellige tråder. Det er sannsynligvis en strammer og noen andre deler som må byttes i registeret, men dette kan visst være ganske dyrt (15-20k eller noe?). Bilen min har fått ny motor på ca. 40 000 km, og er nå gått 88 000 km. Bilen er norsk kjøpt fra Stenshagen bil i 2008. Jeg har superforsikring fra IF på bilen som dekker skader på motor og drivverk. Noen som har tips om hvordan jeg skal gå fram her? :-) Vil BMW Norge være til hjelp siden bilen har alle servicer fra autorisert verksted og er norsk? Høre om forsikringa tar "skaden"? 

 

Alle tips hadde vært til stor hjelp! Kom gjerne med erfaringer fra andre som har hatt samme problem eller har kunnskap om dette. Hva skal jeg gjøre?? :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...