AlexZandero Skrevet Februar 12, 2014 Skrevet Februar 12, 2014 Hei alle. Jeg så bare igår på BMW kjøp og salg tråden en som skal selge 540i'n sin, han har oppgitt at det er 325hk! Bilen jeg har er det montert supersprint eksos og sportsluftilter på.. Jeg ville tro jeg hadde ca 300hk. Noen som vet ett ca antall hester jeg har med slikt oppsett? Originalt er det jo 286hk og 420nm. (Ikke relevant, men har også KW 3 coilovers, ikke tatt katalysator, full M-TECH styling) Så jeg sendte han en melding på fb, men før det fikk jeg svar på bildet han la ut at det som var gjort for å få 325hk, var "Hjerne og eksos". Kan dette virkelig stemme? Får man dratt såpass mye ut på chip / re-map på en 4.4 liter? Jeg vet det er mye å hente på dieselbiler men det tallet syns jeg var litt vel høyt. Og det bringer meg til neste spm. er det noen som vet om en lignende sak? Altså tuning av 540i og hvor dette lar seg gjøre? Det høres jo veldig fristende ut for meg å få en enda sterkere motor. Men jeg vil ikke ha noe billigdritt. Må gjøres skikkelig. Det siste og viktigste spm. blir såklart om er dette skadelig for bilen? Fattern sa alltid når jeg ville tune 328i'n at BMW lager alltid alt best og derfor bør det være og alt forbli originalt. Fordi BMW har ingeniører som har brukt utallige timer på å optimalisere og "aftermarket" vil bare sørge for ødeleggelse. Fikk svar fra han nå på facebook: Eg kjøpte bilen som dette. D e AC Schnitzer hjerne på den og Hamann eksos. Så skal i teorien være litt ekstra igjen. Men 540en har allerede mer enn BMW oppgir. Har du vært flink med oljebytte og generelt vedlikehold, så har du mest sannsynlig allerede 300hk. Disse motorene e litt som GTR. De har litt forskjellig effekt. Så med eksos har du sikkert 315:) med hjerne blir dette bedre, men d e helst måten den kjører på og bruker hestene du merker d på. Så ikke forvent at du får en effektøkning som NOS:P og AC Schnitzer vet å ta betalt. Eg hadde en 540 for en stund tilbake som eg satte på kompressor fra jg-supercharger.com Då hadde den 485 hk. D var virkelig en heftig motor:) hadde bilhenger med bil på opp Hemsedal der eg blåste fra en m3 e36 med full blårøyk:P koster 29k. Bruk heller pengene på dette:)
S.Hafsmo Skrevet Februar 12, 2014 Skrevet Februar 12, 2014 Uten re-map får man ihvertfall absolutt ingenting av innsug og eksos. Kanskje tvert i mot. Jeg har sett folk som har fått ut et par kilowatt av sugetrim på M6*, men dette har vært påkostede maskiner. Det at 540 har så mye effekt mer enn oppgitt fra BMW er og bare tull. Jeg ser at folk skriver det både her og der, men når bilene havner i benk, klemmer de ut akkurat (eller litt mindre enn) den effekten de skal ha. Du kan jo f.eks sette et M60 innsug på en M62, og benke noen kw ekstra, men det eneste du faktisk har oppnådd er å flytte momoentet ut fra det området du normalt bruker, til toppen av registeret. Velger du å gå får kompressor får du absolutt en livlig bil, men du mister og litt av driftsikkerheten du har i en original M62.
AlexZandero Skrevet Februar 12, 2014 Forfatter Skrevet Februar 12, 2014 Så jeg burde benke bilen jeg har for å sjekke om alt er okey? Jeg fikk nemmelig bilen slik. Byttet min 328i E46 mot en 540i E39. 328i'n hadde bare scorpions effektanlegg, men 540i'n har som sagt supersprint og sportsluftfilter.. Og han sa ingenting om at den hadde re-map. Egentlig så virket han som en fyr som dealer biler ganske mye så tror ikke han hadde den så lenge uansett, men han vet sikkert ikke om det var remap på den. Så hva gjør jeg herfra nå da? Jeg vil jo ikke ha en bil med eksos og innsug som jeg ikke drar noe annet enn høy lyd fra Men bare så en ting er sagt, den går knakanes bra. Prøvde 0-100 en gang og det føles ikke ut som noe org. 6.5 sek på automatkassa.. Mere rundt 5.8-6 blank ville jeg tro
S.Hafsmo Skrevet Februar 12, 2014 Skrevet Februar 12, 2014 Du kan jo alltids prøve å benke den. Her er tall fra en original 01' M62TUB44 med 6-trinnskasse. 00' 740i Enda en 01' 740i http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1585038-Just-dyno-d-my-01 Der ser du og at det nevnes "overrated M62" og annet tullball, til tross for at alle benker bilene sine til samme 250rwhp gang på gang.
GSS Skrevet Februar 12, 2014 Skrevet Februar 12, 2014 Prøvde 0-100 en gang og det føles ikke ut som noe org. 6.5 sek på automatkassa.. Mere rundt 5.8-6 blank ville jeg tro Du er rimelig unik om du klarer å anslå dette uten bruk av klokke og flere drag. Kan man mappe om org. motorstyring, og hvem gjør i såfall dette?
AlexZandero Skrevet Februar 12, 2014 Forfatter Skrevet Februar 12, 2014 Du er rimelig unik om du klarer å anslå dette uten bruk av klokke og flere drag. Kan man mappe om org. motorstyring, og hvem gjør i såfall dette? Jammen hallo i luken da, den er tross alt litt lett trimmet, men det er flere måter å ta en null til 100 på. Drive eller D på automatkassa er mest ubrukelig. Der den girer ned til første virker det som fra 2. giret når jeg står stille. Dette er vel fordi den er programmert inn på øknomisk kjøring (steptronic kassa lærer seg faktisk kjøremåten din) og i Drive har jeg bare kjørt pent. Sport er bedre for da girer den om på 6500 rpm og ikke 6000 som den gjør i drive. Men min favoritt er å låse den i 1. giret på steptronic og slå av antispinn. Ikke det at jeg gjør dette ofte men den går knallbra. edit: Jeg skulle gjerne også visst hvem som mapper om originalstyringen her i Norge. Nå hadde han med den 540i'n og 325hk AC Schnizter hjerne, men han mente enkelt og greit dette burde jeg ikke bruke penger på. Dyrt for lite effekt jeg kanskje ikke ville lagt mye merke til. Han mener at min går allerede mer enn greit nok. Men hva om jeg ikke vil supercharge og ha enkle oppgraderinger? eneste jeg ser for meg er re-map og kanskje fjerne katalysatoren!
bjalle Skrevet Februar 13, 2014 Skrevet Februar 13, 2014 40 hk mer med supersprint og mapping er som å tro på julenissen,Jeg har Eisenmann bakpotte og dynomax race mellompotte,lyden ble suveren ja men effekten er den samme,målte 0-100 før og etter.Fjerner du katalysator vil du miste NM pga mindre mottrykk i potta.
AlexZandero Skrevet Februar 13, 2014 Forfatter Skrevet Februar 13, 2014 Mulig jeg allerede har re-map da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå