eldar Skrevet Februar 16, 2014 Skrevet Februar 16, 2014 Hei! Lurte på hvilken farge jeg skal ha på kjølevæska på min BMW 318i Touring 2000 mod (E46)?? Skjønte heller ikke den påfyllingstanken med Max og Minimum. skal du se væske i påfyllingstanken?? Akkuratt nå er den helt tom.
Øyvind L. Skrevet Februar 16, 2014 Skrevet Februar 16, 2014 Tipper at det er blå veske på den, men er jo greit å finne ut hva som er på den ifra før. Når motoren er helt kald skal de være kjøleveske opp til max eller ikke under minimum. Er tanken helt tom er det på tide å fylle på. Du bør følge med en stund på nivået etter at du fyller på i tilfelle du har en lekasje. Er jo greit å finne ut av det hvis tanken har for vane å være tom for det skal den ikke være.
eldar Skrevet Februar 16, 2014 Forfatter Skrevet Februar 16, 2014 Tipper at det er blå veske på den, men er jo greit å finne ut hva som er på den ifra før. Når motoren er helt kald skal de være kjøleveske opp til max eller ikke under minimum. Er tanken helt tom er det på tide å fylle på. Du bør følge med en stund på nivået etter at du fyller på i tilfelle du har en lekasje. Er jo greit å finne ut av det hvis tanken har for vane å være tom for det skal den ikke være. Ok, men er det lettest og bare ta av en av koblingene inn eller ut i fra motor da og skjekke farge? Tusen takk for svar, da skal jeg skjekke nivået når bilen er kald!
Øyvind L. Skrevet Februar 16, 2014 Skrevet Februar 16, 2014 Hvis tanken alltid er tom så et nok det lettest ja. Bare husk at hvis du tar en slange/kobling helt av så kommer det mye veske ut og du må nok lufte systemet etterpå. Er faktisk veldig lurt å bytte kjøleveske hver 3-4 år. Sent from my HTC One using Tapatalk
Albino Skrevet Februar 16, 2014 Skrevet Februar 16, 2014 Kan jo bruke universal kjøleveske som blander med alle farger, så slipper du det.
rimol1993 Skrevet Februar 17, 2014 Skrevet Februar 17, 2014 Fyll opp med vann og ta deg en tur rundt nabolaget da kan du se farge.. eventuelt suge det opp med et rør! Min hadde grønn kjølevæske på seg. 2003mod 320d
Traktortom2 Skrevet Februar 17, 2014 Skrevet Februar 17, 2014 Du skal ikke bruke blå kjøleveske på e46... Bruk rød elker grønn eller blank... Blå kjøleveske er for gamle/veteran biler. Valg av kjøleveske velges utifra motirblokk type... husker ikke helt hva faren var ved feil valg, men vet att blå skal til gamle biler 80tallet og nedover. Rød skal på biler som er nyere. Grønn trur jeg blir brukt på maskiner...
eldar Skrevet Februar 17, 2014 Forfatter Skrevet Februar 17, 2014 Takk for gode råd! Ok, da tror jeg at jeg fyller opp med vann og ser farge først, evt bytte all kjølevæska for jeg har akkurat kjøpt bilen så vet ikke når denne er byttet sist Men Luftingen som gjøres etterpå, åssen gjør du dette? er det bare å la bilen gå og skru og lokket for da har du sirkulasjon? også bare helle etter etterhvert som det kommer luft ut av systemet?
Traktortom2 Skrevet Februar 17, 2014 Skrevet Februar 17, 2014 Eller var det motsatte av rød og blå nå må jeg nesten gå ut å se hva som er i min her hehe
Traktortom2 Skrevet Februar 17, 2014 Skrevet Februar 17, 2014 Om du mistet vann så lekker det ett sted.. ta å tøm en flaske med sånn stoff som tetter små hull funker fint. Brukte det på min. Er ett stoff som er så tynt flytene att om man ikke har lekkashe så kan du bare la det være i systemet og om det kommer ett hull senere så tetter det det da Motorens eget rødt blodlegme hehe
eldar Skrevet Februar 17, 2014 Forfatter Skrevet Februar 17, 2014 da skal jeg først finne ut om det er lekasje, men tror ikke det igrunn, bare ikke vært nøye med å se etter. Men det er luftinga jeg er mest interessert i og høre om hvordan gjøres?.... På moped er det jo bare å la lokket stå åpent og motoren gå å fylle etter etterhvert som lufta kommer ut? er det så enkelt?
rimol1993 Skrevet Februar 17, 2014 Skrevet Februar 17, 2014 Er likt på bil også ja. Bare å fylle etter hvert som det forsvinner inn i systemet
Traktortom2 Skrevet Februar 17, 2014 Skrevet Februar 17, 2014 Jupp... Men om det forsvinner litt men ikke mye så tømmer du på en flaske med sånn guffe for å tette finnes mange typer av ddette også. Men denne jeg bruker husker jeg ikke hv heter. Men den er det ikke noe farlig att ligger i systeme ditt liksom og den vil tette nye hull som vil komme...
GSS Skrevet Februar 17, 2014 Skrevet Februar 17, 2014 Du skal ikke bruke blå kjøleveske på e46... Bruk rød elker grønn eller blank... Blå kjøleveske er for gamle/veteran biler. Valg av kjøleveske velges utifra motirblokk type... husker ikke helt hva faren var ved feil valg, men vet att blå skal til gamle biler 80tallet og nedover. Rød skal på biler som er nyere. Grønn trur jeg blir brukt på maskiner... På de grønne, f.eks. fra comma står det at de tilfredsstiller BMW-spec og mange andre bilprodusenter. De grønne og blå har noe forskjellige egenskaper, den grønne skal vel også holde egenskapene sine noe lengre. Grønn og blå kan normalt blandes, men man skal være forsiktig med å blande rødt med noe av dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå