Gå til innhold

Spørsmål om girkasse og motor på facelift X5


titansølv
 Share

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe X5, men er litt bekymret for bruktbilkjøp pga. kjente problemer med første generasjons X5 girkasse og motorproblemer.

Jeg tenker å kjøpe faceliftutgaven med annen motor og girkasse fra 2004-2006.

Har denne utgaven samme kjente problem med girkassene som ryker på rundt 200.000km?

 

Er det ellers noe jeg burde være obs på ved kjøp av brukt X5 2004-2006.

Setter pris på all tilbakemelding.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok absolutt oppskrytt at girkassen går i stykker ved 200kkm. Ja, det skjer, men de fleste er enige om at det skjer pga manglende oljeskift på kassen. Det bør gjøres ved ca 60-100kkm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GM-kassene som kom på pre-facelift modellene har vært plaget av problemer. Det er nok hovedsakelig grunnet manglende vedlikehold, men allikevel er ZF-kassene som kom med faceliften langt bedre. De tåler langt mer effekt, og er 6-trinns.

GM A5S390R som står i preface diesel er ratet til max 390nm. Når motoren da yter 410nm sier det seg selv at det fort kan gå galt, når vedlikeholdet uteblir.

ZF 6HP26 som står i facelift diesel er ratet til max 600nm. Motoren i facelift har 500nm, og er derfor godt innenfor grensen. Med andre ord er facelift uansett tryggere.

 

Det har hendt at ZF kassene ryker også, men det skjer LANGT sjeldnere enn på GM-kassene.

 

Sånn ellers er det relativt vanlig at bakerste del av panoramataket låser seg i åpen posisjon. Fiksen på dette er enten å bytte hele greia (som er grusomt dyrt) og vente på at det skjer igjen, eller å manuelt flytte bakerste del i rett posisjon, og deaktivere den. Da funker panoramataket akkurat likt som på de nyere BMWene.

 

På dieselmotorene kan den originale eksosmanifolden i rustfritt sprekke. Når den byttes, byttes den til en i støpejern som ikke sprekker. Vær derfor veldig obs på eksoslukt inni bilen og i motorrommet når du ser på og prøvekjører.

 

Utvendige dørhåndtak kan slutte å virke. Det er vanligvis mekanismen som går i stykker. Koster ikke allverden,

 

Er du litt fingernem, kan det meste fikses selv. Det ligger DIYer flere steder på nettet for det meste av feil :)

 

Det er de problemene jeg kommer på i farten. Alt av dette var fikset på min før jeg kjøpte den.

Jeg har eid min siden Mai 2013, og har ikke hatt noen spesielle problemer. Har kjørt den 25 000km til nå. Balansehjulet/reimhjulet på veiva røyk, så måtte bytte det og multireim. Og det er det jeg kan komme på av feil jeg har hatt... Kosta rundt 6000kr å bytte på verksted :)

 

Sjekk også at bremser og understellsdeler er i bra stand. Det kan koste litt å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...