Gå til innhold

Oppgradering av stereo F25

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2012 X3 med Radio Professional m/liten fullfarve skjerm. Denne enheten er uten Navi, ekstern USB, men med AUX i midtkonsoll og har 6 høytalere (4 i dørene og 2 suber under forsetene).

Jeg ser at man kan skaffe Navi med HDD relativt rimelig på ebay inkl den største skjermen, men hvis jeg skal gjøre dette så ønsker jeg å gjøre en fullstendig oppgradering inkl alle høytalere og forsterker(e) som tilhører dette systemet. Har noen oversikt over koblingsskjemaene for disse to stereosystemene (Radio Pro m/skjerm vs Navi CIC Pro). Evt så vurderer jeg en løsning med Navi CIC Business. Har noen koblingsskjemaene for denne?

Kjenner noen til om alle ledninger ligger klart for tilkobling av Navi CIC Pro, evt Navi CIC Business?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radio/navi og de forskjellige stereopakkene har ingenting med hverandre å gjøre. Å bytte til et bedre anlegg er relativt komplisert sammenlignet med å bytte til navigasjon professional.

Det meste ligger til rette for å montere navigasjon, men det avhenger litt av hvilket tilleggutstyr o.l. du ønsker (f.eks. combox).

Vil anbefale deg å lese gjennom iDrive-tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radio/navi og de forskjellige stereopakkene har ingenting med hverandre å gjøre. Å bytte til et bedre anlegg er relativt komplisert sammenlignet med å bytte til navigasjon professional.

Det meste ligger til rette for å montere navigasjon, men det avhenger litt av hvilket tilleggutstyr o.l. du ønsker (f.eks. combox).

Vil anbefale deg å lese gjennom iDrive-tråden.

Jeg har lest tråden din med stor interesse. Er imponert over din kunnskap.

Siden jeg har basic anlegget (men med skjerm) uten ekstra forsterker, så hadde jeg håpet å få lagt opp 4 diskanter slik at jeg totalt ender opp med 10 høytalere. I tillegg hadde jeg håpet å få tilknyttet en ekstern forsterker. Alt originalt selvfølgelig.

Siden jeg har lest alle sidene i din tråd så ser jeg absolutt fordelen med combox.

For å få oversikt over hva dette vil bety av jobb så hadde jeg håpet at noen hadde oversikt over hvor de enkelte komponentene skal plasseres og kobles.

Er det forresten slik at bluetooth ligger i combox eller i selve spilleren/navien?

Setter pris på responsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil nok være mulig å montere diskanter i tillegg til høyttalerene du har nå (dette er en relativt vanlig modifikasjon på biler som er hakket eldre), men jeg kjenner lite til disse bilene så kan ikke si så mye der. Å montere en original forsterker vil nok bli litt arbeid, da disse normalt er montert bak i bilen slik at alle ledninger må dit, men det er jo ingen umulighet. Skulle jeg gjort dette hadde jeg nok gått for 677-anlegget (hifi system professional) om det er mulig uten for store inngrep i resten av bilen (f.eks. høttalerplassering). Ettersom dette kommuniserer via fiber, er det mindre ledninger på dette.

Bluetooth-delen ligger i combox på biler produsert frem til 2014 en gang. Etter dette er combox-funksjonene plassert i hovedenheten (NBT). Dette gjelder om bilen har navigasjon professional, litt usikker på datoene om bilen har navi business eller bare skjerm slik som du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...