Gå til innhold

Santhos Garage - E36 325i og E39 530D


santho96
 Share

Anbefalte innlegg

Da ser det ut som servopumpa er gåen på 318is`n, om på den 318is motoren jeg har liggende er det ny typen servopumpe. Så da har jeg gått til innkjøp av av ny brukt pumpe hos koed, ble bestilte med ny bunnpanne pakning (ser noen antydniger til svetting, selv om jeg byttet den i sommer), nedre innsugs pakning (til dbilas innsuget) og endelig har jeg gått til innkjøp av M-tech side lister :D 

Også ser det ut til at jeg har funnet årsaken til at jeg ikke finner utetemp stikken til kjørecomputeren, den er nok mest sannsynlig revnet. Så jeg har bestilt inn nye ledninger og slikt til den :) 

Skjermbilde2014-12-06kl130729_zps62818e2

 

Video, av det jeg mener kan tyde på gåen servopumpe: 

http://i1276.photobucket.com/albums/y467/santho96-5/Skjermbilde2014-12-06kl130729_zps62818e27.png
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer fint å svinge med, men hører noen skrape/knirke lyder av og til. Kommer tydelig ved fullt rattomslag :/ 

Men uten servo reima montert, så kommer det ingen lyd  :clap:

 

Så krysser fingrene for at det bare er pumpa, og skal selvfølgelig bli bytta servoolje i systemet så langt som det lar seg gjøre! Føler det er på tide å få byttet den!  :-&

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering! 
 

Har da fått byttet servopumpe på 318is`n, eneste som gjennstår er å skaffe en kortere reim siden den som stod på var litt for lang + det var brukt en jalla brakket. Dette regner jeg med å få taki i løpet av eneste uke, og få bilen på veien igjen :) 

Har også handlet meg 325i delebil. Men den har som kanskje ikke kommer som et sjokk Subframedisaster! Planen er å se om jeg får fikset dette i løpet av romjula! 
Dette er altså 5te E36`n jeg har kjøpt, men endelig med sekser motor  :headbang: 

Ellers litt annen info: 
-Nylig byttet clutch (i følge forje eier, ikke bevist. Virker god) 
-Står på z3 m3 girkasse (i følge forje eier, ikke bevist) 

-Står på orginal sperre diff (25% diff brems). 
-Ventiltikking på kald motor tiltros for høy km-stand. 
-Eu godkjent til August 2016. 
-Følgte med splitter nye traversforinger, bolter, muttere, skiver, m3 forsterkninger - til bakstillinga. Og ny håndbrekkvaier. 

-Rondell D58 felger på bilen. 


Bilder: 
IMG_8887_zpsbe63ed2d.jpg

IMG_8891_zps4bcc9b16.jpg

IMG_8896_zps2550d36a.jpg

IMG_8909_zps53d89155.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom 325 i hus ja! :)

Egentlig kjekt med vanosfri-motor.

 

Mindre ting som kan havarere :D 

Yes endelig 325 ja! Men tror det blir å bruke denne bilen som bruksbil om jeg får stabilisert subframen igjen, pga at jeg ikke ønsker å ødelegge en 318is med km-stand på 188 k km, med en M50B25 motor som har rullet 280-290 k km! :( 

Men blir en spennende bruks/herje bil :) er jo trossalt eu godkjent til August 2016, så må utnytte det om jeg får bilen brukelig igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

280-290k er ingen ting for en m50b25! en kompis av meg sin motor rulla godt over 500k uten problemer, eneste grunden til han bytta var fordi han skulle bygge om til maneull og det var billigere for han å kjøpe komplett motor med kasse en bare kasse og deler :P
så de km skal du ikke bry deg om ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre ting som kan havarere :D 

Yes endelig 325 ja! Men tror det blir å bruke denne bilen som bruksbil om jeg får stabilisert subframen igjen, pga at jeg ikke ønsker å ødelegge en 318is med km-stand på 188 k km, med en M50B25 motor som har rullet 280-290 k km! :( 

Men blir en spennende bruks/herje bil :) er jo trossalt eu godkjent til August 2016, så må utnytte det om jeg får bilen brukelig igjen! :)

 

280-290k er ingen ting for en m50b25! en kompis av meg sin motor rulla godt over 500k uten problemer, eneste grunden til han bytta var fordi han skulle bygge om til maneull og det var billigere for han å kjøpe komplett motor med kasse en bare kasse og deler :P

så de km skal du ikke bry deg om ! :D

 

Er som freakshow sier ja :D Har en kompis som sier min B25 med 255.000 km går bedre enn hans B28 med 180.000 km :) Så alt handler om hvordan de har blitt behandlet :) Men tror nok det vil være LITT forskjell på en lik behandlet motor med 200km og 300km, men ikke mye altså. De er sinnsykt slitesterke disse rekke 6'erne til bmw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

280-290k er ingen ting for en m50b25! en kompis av meg sin motor rulla godt over 500k uten problemer, eneste grunden til han bytta var fordi han skulle bygge om til maneull og det var billigere for han å kjøpe komplett motor med kasse en bare kasse og deler :P

så de km skal du ikke bry deg om ! :D

 

Det var da godt å høre! Forje eier skulle sjekke om han fant service hefte til bilen, men har mine tanker om at det ikkje er fullt helt opp. I tillegg har jeg en mistanke om gåen toppakning, p.g.a vannet som mangler i radiatoren og i tillegg lekte det ut endel vann fra eksosen sist jeg startet den! Skal få sett mer på det når jeg har fått stabilisert Subframen! :) 

Skjønner godt at det blei handla inn ny motor, ofte rimeligere det ja! Blir sikkert å handle ny motor om toppakninga er gåen på denne, om jeg kommer over noen rimelige! :P

 

 

Er som freakshow sier ja :D Har en kompis som sier min B25 med 255.000 km går bedre enn hans B28 med 180.000 km :) Så alt handler om hvordan de har blitt behandlet :) Men tror nok det vil være LITT forskjell på en lik behandlet motor med 200km og 300km, men ikke mye altså. De er sinnsykt slitesterke disse rekke 6'erne til bmw

Jepp, vedlikeholdet har nok mye å si ja! :) Høres bra ut, gleder meg til å få kjørt med 325 ! 

Også lurer jeg på en ting, hva er lurt å bytte om man først demonterer toppen og skal bytte toppakningen. Hvor får man kjøpt motordeler rimeligs, Koed ? :) 

 

--

Har endelig fått 318is`n på veien igjen :) Forje eier hadde laget til en jalla brakett for å space servopumpa lenger ut for å stramme reima i stedet for å bytte den slitte reima. Derfor har det vært ei knirke/hylle lyd på bilen ved fullt ratt omslag på bilen tidligere. Så derfor bytta jeg til ny reim, og tok bort den jalla braketten. :) Bytta også til ny servopumpe, siden den var gåen. Bestilte ny-brukt pumpe hos Koed! 

Bilder: 

IMG_8921_zpsd6d772ba.jpg

IMG_3964_zpsca2f80f6.jpg

IMG_8924_zpsf4796e99.jpg

IMG_8927_zpsa453dd13.jpg

IMG_8928_zps7f5a3fd0.jpg

IMG_8930_zps8fb3ad8c.jpg

IMG_8931_zps4000b452.jpg

IMG_8932_zps418c9e34.jpg

IMG_8938_zps3ad255fe.jpg

IMG_8939_zpsfe484fa7.jpg

IMG_3967_zps463a0e00.jpg

Endret av santho96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du fant ut av det :) liker vinterfelgene :P ikke at eg skal snakke så høyt.. :)

 

Hehe, vinterfelgene er ikke noe å skryte av nei! :/ Men det for gå, er ikke mange som kan kjøre fine fitment og ren bil på vinteren :( 

 

 

Når blir m3fanger og innsut montert? :)

 

M3-fangeren blir vel montert til våren! (når snøen forsvinne) :D Har også kjøpt meg M-tech lister, som blir montert til våren  :headbang: 

Planen var å montere innsuget i Romjula, har fått ny innsugsbegel, rustfrie slangeklemmer, nedreinnsugspakninga og rustfriebolter til innsuget så er i grunn bare å montere. Men siden jeg til innkjøp av 325`n, så er første prioritet å få fiksa subframen på den, siden jeg skal lei et lokal med løfte bukk hos en kompis de kommende dagene slik jeg får demontert bakstillinga og sveiset inn nytt gods og m3forsterkninger! :D 

 

Endret av santho96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...