Gå til innhold

530D veivhusvent. 3 forskjellige typer. Kan alle 3 brukes på gamle M57?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Skal til å bestille nytt veivhusfilter og tenkte i den fobindelse å bytte fra den gamle blå filtertypen til den nyere Vortex typen. Satt og kikka litt på Realoem og ser nå at det faktisk finnes 3 forskjellige typer.

Den gamle blå tøyfilteret som E39 diesel hadde, den nyere vortex/syklon typen som vel kom i ca 2005 men så finnes det en 3.dje type som ihvertfall kommer opp på E6x Lci med M57N2 motorer. Denne har eget delenummer og på bilder ser "huset" helt lik ut men forskjellen er at den ikke har noe filter inni men er kun et tomt hus.

Satt og Googla litt og fant på andre forum at de som hadde sjekka hos Bavaria hadde fått beskjed om at hverken tøyfilteret eller det såkalt vedlikeholdsfrie Vortex filteret var problemfritt så nå bruker de bare en tomt ventil/deksel.

Vortex typen har delenummer 11127799225 mens e60 Lci M57N2 typen har delenummer 11127794597

Noen som vet noe om dette og om toppdeksel på M57N2 motorer er like som på gamle M57 slik at alle disse 3 filtertypene kan brukes om hverandre?

Er det en større grunn for gamle motorer å ha filter på veivhusventilasjonen enn for nyere og mer rentbrennende motorer? Mer olje i innsug f.eks?

• 3 months later...
Skrevet

Har forsøkt å finne ut av dette selv. Stusset på at jeg kun har fått tomme deksler ved de siste bestillingene, så jeg sjekket med Koed om dette stemte - noe det gjør.

Håper noen andre kan si noe om forskjellene på disse filtrene, om det i det hele tatt er noe filter lenger :P

Skrevet

Jeg endte med Vortex på min 2000 M57. Etter hva jeg kunne finne ut så vil ikke den 3dje typen med det tomme filterhuset fungere på gamle M57 motorer selv om det fysisk passer. Kan ikke huske detaljene lenger.  Så nå kjører jeg med Vortex "vedlikeholdsfritt" delenummer 11127799225 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...