Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når du går ned til mindre felg for å få mindre ufjæra vekt, da vil du jo få mere gummi ytterst? Felger veier jo ca det samme som dekka, så hvordan er det dette fungerer?

For eksempel 19"35,225 med lav profil, til 17"45,225.  Er trikset å gå ned til 17" med 35 profil?

Målet er jo å få mindre roterende masse ytterst på hjulet pga treghet.

Skrevet

Ka er det du snakker om?

Felger veg ulikt, vekta er det fabrikanten som bestemmer.

Du forandrer på rulleomkretsen når du endrer på dekkprofilen. Går du ned i høgd på felger, f.eks fra 19" til 17" så må du ha meir profil på 17" dekket for å få samme rulleomkrets.

Spedometer kan vise feil når du forandrer på rulleomkrets. Abs kan begynne å tulle viss du har forskjellig dekkhøgd bak vs framme.

Men dess mindre hjul dess lettere er det for motoren å dra dei rundt.

Skrevet

Går du ned på felg størrelse, så må du opp på dekk størrelse. Altså mindre vekt på felg, men mere vekt på dekk langt ute på felgen. = samme rulleomrets og vekt på hjul?

Prøver å lære litt mer om uavfjæra vekt, dette har jo med treghetsloven i fysikk å gjøre. + mye Nm langt ute på felgen.

Det er jo snakk om at 10kg ekstra ufjæret vekt på hjulene tilsvarer 100kg ekstra i bilen.

Altså, du kan forandre kjøre egenskapene på bilen din helt, bare ved å fjærne 2-5kg på hvert hjul. Evt få tygdepunktet lenger inn på rotasjonsaksen.

Skrevet

Hei!

Jeg har M-Sport 18" på vinterhjulene og OZ Ultraleggera HLT  20" på sommerhjulene. Sommerhjulene er 4 kilo lettere enn vinterdekene. Var skeptisk til 20" på sommerhjulene når jeg kjøpte bilen (dårlige vestlandsveier), men merker ikke så mye komfortendring som først antatt. 

Dette vil jeg tro har noe med den uavfjærede vekten å gjøre. Bilen virker også raskere i akserelasjonen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...