Gå til innhold

Ny F11 og nye vinterdekk

christdy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Jeg har kjøp meg en 520d xDrive F11 som blir levert på onsdag, bilen skal jeg hente på østlandet og bor selv på vestlandet. Håpet i det lengste at jeg kunne vente med kjøp av vinterdekk til sensommer/høsten, men med det været vi har nå så tar jeg ikke sjansen over fjellet med sommerdekk (hadde vært idiotisk). Pluss at bilen kom 2 uken tidligere enn forventet!!  \:D/

Jeg har nå bestilt  meg vinterdekk og fikk en kjempe god pris på felg+dekk, men dimensjonene er litt utenfor hva BMW anbefaler, 245/45-19.

Noen som har erfaring med denne dimensjonen på F11? Vet at dette gir meg 3,5% feil, men hva betyr det?

:-s  :-s  :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen!

Har litt erfaring med den dimensjonen (bredden) på både E61 og F11 og for din del så håper jeg du bor slik på vestlandet at du ikke ofte må kjøre på ordentlig snø og vinterføre for det er for bredt etter min og mange andres mening til å fungere på annet enn våt asfalt. Søk litt så ser du.

Ang. omkrets så kan du ha inntil 5% avvik fra standarddimensjon så selv om 3,5% egentlig er ganske mye er det innafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen!

Har litt erfaring med den dimensjonen (bredden) på både E61 og F11 og for din del så håper jeg du bor slik på vestlandet at du ikke ofte må kjøre på ordentlig snø og vinterføre for det er for bredt etter min og mange andres mening til å fungere på annet enn våt asfalt. Søk litt så ser du.

Ang. omkrets så kan du ha inntil 5% avvik fra standarddimensjon så selv om 3,5% egentlig er ganske mye er det innafor.

Takker, veldig fint forum dette!  :)

Bor i Bergen så det er jo ikke akkurat hard vinter jeg må leve med, men det er jo dumt hvis de er så elendig på vinterføre som du skriver.

Hva betyr det avviket for meg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ikke erfaring med 245 bredde på vinterdekk. Har kjørt på 205, 215 og 225 piggfridekk de siste årene. Har merket forskjell på dekkvalitet, og de beste jeg har kjørt på er hakka r2 i 225 dim. Kjører selv flere turer fra Bergen til østlandet i løpet av vinteren og er opptatt av sinkerhet på glatten. Så det jeg prøver å si er at dekktype har minst like mye å si som dekkbredde :)

Angående avik på rulleomkrets, så betyr det i hovedsak at speedometer vise 3,5% lavere hastighet enn du egentlig har, og hvis du da regner inn at et speedometer vanligvis viser 3-6% for høy hastighet, betyr det at du får en mer korrekt hastighetsvisning med dekkene du har kjøpt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne folk klager på att det er for bredt, har selv e61 med 235/35-19, som ikke er store forskjellen, og bor på østlandet ett sted med MYE snø! Har kommet like godt frem her, som jeg gjorde med 205/55-16 på E39. Så lenge man kjøper dekk som er bra, (Har selv Hakkapelitta R) så er det nok ikke noe problem! Fordelen din er vel også att du har betraktelig mer gummi, og vil få bedre komfort på vinterveier. Så dette blir nok gull :-) gratulerer med flott bil forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter stor pris på tilbakemeldingene deres, det greit å ha "likesinnede" å støtte seg til. :)

Brio: Jeg har kjøpt Hakkapeliitta r2, produsert i desember 2013, så kvaliteten på dekkene skulle vel være i orden. ;)

TF_F10-520d: xDrive var et "must", ikke fordi jeg veldig behov for det her i Bergen til vanlig, men det er den ene dagen du trenger det som er så utrolig irriterende når du ikke valgte xDrive.

Apeloff: Takker så meget! Gleder meg som en unge til å hente bilen på onsdag.

Tror dere at kjørekomforten generelt blir bedre siden dekkene har litt høyere profil enn vanlig?

Trenger jeg å være redd for at dekket tar borti på innsiden av hjulbuen?

Uansett så fyller jo dekket sikkert litt bedre ut, kanskje det vil se bedre ut en 245/40-19.

Hadde vært greit å sett et bilde av denne dimensjonen på en F11 eller F10. Hvis noen av dere har sett et slikt bilde, kunne dere vært så vennlig å kopiert linken inn her? :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far min kjører 245/40 R19 Nokian Hakka R2 med sin F11 xdrive. Den har hartge senkefjører. Fremkommeligheten er det ingen ting å si på!

{style_image_url}/attachicon.gif 2014-02-01 15.52.48.jpg

Så da er mine noe større i diameter enn de på bildet? Er ikke det riktig siden jeg har 245/45-19 og ikke 40 som er orginalt fra BMW?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du får en bedre kjørekomfort med høyere profil ja, merker att alt blir veldig "hardt" med veldig lav profil... Vaskebrett veier, isklumper og hull i veiene er hardt! Litt mer gummi tar imot en del av det i alle fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...