Gå til innhold

Helt umulig å kunne bytte strammer på multireim


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Etter at multireima og vibrasjonsdemperen røk, så tenkte jeg å skifte alt. Det er en del ulyd i lageret på strammeren.

Etter å ha prøvd å demontere, så ser jeg at det er helt umulig å bytte strammeren. Man må skru av en umbrako-skru på baksiden av strammeren, men det er helt umulig å komme til. Hverken fra øversiden og fra undersiden.

Servopumpa står i veien og det er umulig å fjerne den. Kommer ikke til festeskruene på baksiden.

Det er også umulig å fjerne dynamoen for det er umulug å komme til kabelfestet på baksiden av dynamoen.

 

Ergo har BMW klart det store å gjøre det umulig å bytte strammeren, som faktisk burde byttes på service. Må si jeg ikke er særlig imponer over designet på M47N. På M50++ er det mulig å skifte strammeren helt enkelt, men på M47N er det håpløst.

 

Hvordan i alle verden kan man skifte strammehjulet uten å må ta ut motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har byttet strammer på 2001-2007 BMW 320dA  M47N20D?

 

Etter at multireima og vibrasjonsdemperen røk, så tenkte jeg å skifte alt. Det er en del ulyd i lageret på strammeren.

Etter å ha prøvd å demontere, så ser jeg at det er helt umulig å bytte strammeren. Man må skru av en umbrako-skru på baksiden av strammeren, men det er helt umulig å komme til. Hverken fra øversiden og fra undersiden.

Servopumpa står i veien og det er umulig å fjerne den. Kommer ikke til festeskruene på baksiden.

Det er også umulig å fjerne dynamoen for det er umulug å komme til kabelfestet på baksiden av dynamoen.

 

Ergo har BMW klart det store å gjøre det umulig å bytte strammeren, som faktisk burde byttes på service. Må si jeg ikke er særlig imponer over designet på M47N. På M50++ er det mulig å skifte strammeren helt enkelt, men på M47N er det håpløst.

 

Hvordan i alle verden kan man skifte strammehjulet uten å må ta ut motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpehjulet er jo normalt festet fra fremsiden og inn i braketten. Vil anta det er en torx-bolt. Ser du en plastkopp fremme på hjulet? Vipp av denne så ser du.

Nope, nix og nada!

 

Jeg snakker om selve strammeren og ikke løpehjulet like ved. Løpehjulet(nr.7 på bildet) løsnes enkelt med umbrako.

Selve strammehjulet trees igjennom en gjennomføring og låses med en skru på baksiden. Baksiden er i skjul bak dynamoen og under servopumpa.

Strammehjulet er nr.4 på bildet og skruen er nr.8.

 

post-43880-0-57984300-1394117631_thumb.j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...