Lab161 Skrevet April 1, 2014 Skrevet April 1, 2014 Jeg har lenge slitt med dårlige radiosignaler og ikke fungerende varme i bakrute. Etter å ha lest flere foruminnlegg kokluderte jeg med at dette må være brudd i kabel i hengsel til bakluke. Mitt lokale verksted har tidligere sjekket hengsel uten å finne brudd. Jeg sjekket nå dette grundigere selv. Løsnet kontakter fra radioforsterker under spoiler og trakk kabler ut gjennom høytaler-hullet. Fant da brudd i flere kabler. 3 kabler var brutt tvers av, mens andre hang så vidt sammen. Kun 1 var 100%. Loddet sammen kabler og trakk kabler tilbake. Jeg ble litt overrasket da radiosignaler fortsatt fremstod dårlige. I dag så jeg at heller ikke varmetråder fungerer. En stor skuffelse. Var sikker på at dette nå var løst. Radio forstærkeren så grei ut når jeg hadde den ute. Litt kondens og moderat fukt i noen koblinger, men den så ikke preget ut på noen måte. Nå er jeg usikker på hvor veien skal gå videre. Skal jeg måle strøm i kabler? Kan det være flere brudd som ikke var synlige? Hvilken kabel er strøm til varmen i bakrute? Noen som kan hjelpe??
bcRichard Skrevet April 1, 2014 Skrevet April 1, 2014 Har du kontrollert ledningsnetter på andre siden? Ikke ett ukjent fenomen at antenneforsterkeren er defekt/dårlig. Åpne den å se etter eir. Du sier at det er kondens og fukt i kontaktene på den? Dette er ikke bra da det vil føre til eir og har kansje allerede gjort det? Da må de byttes.
Zipp0 Skrevet April 1, 2014 Skrevet April 1, 2014 Jording til varmetråder og antennekabel går på venstre side, er like ofte brudd der..
Lab161 Skrevet April 1, 2014 Forfatter Skrevet April 1, 2014 Har du kontrollert ledningsnetter på andre siden? Ikke ett ukjent fenomen at antenneforsterkeren er defekt/dårlig. Åpne den å se etter eir. Du sier at det er kondens og fukt i kontaktene på den? Dette er ikke bra da det vil føre til eir og har kansje allerede gjort det? Da må de byttes. Jeg har ikke sjekket motsatt side. Var ukjent med at det kunne være problemer på den siden også. Trodde problemene var isolert til kun den ene siden. Da blir det spennende å se hva som dukker opp på motsatt side. Blir nesten litt happy om det brudd der også. Da er jeg et skritt næremere en løsning. Takk for svar.
Lab161 Skrevet April 1, 2014 Forfatter Skrevet April 1, 2014 Jording til varmetråder og antennekabel går på venstre side, er like ofte brudd der.. Takker. Sjekket forstærkeren. Der så ting ikke ille ut. Litt kondens og litt fukt i noen kontakter, men har så det aller meste helt greit ut. Det var litt av grunnen til at jeg stusset over at ting ikke funket etter jeg lokaliserte bruddene i kablene.
Lab161 Skrevet April 1, 2014 Forfatter Skrevet April 1, 2014 Takker. Sjekket forstærkeren. Der så ting ikke ille ut. Litt kondens og litt fukt i noen kontakter, men har så det aller meste helt greit ut. Det var litt av grunnen til at jeg stusset over at ting ikke funket etter jeg lokaliserte bruddene i kablene. Kom til å tenke på en ting.... For å få ut kablene løsnet jeg alt fra radioforstærkeren. Følte det var en mer tiltalende løsning en å kutte samtlige kabler for å trekke dem ut. Men hva gjør jeg på motsatt side? Noen som vet?
bcRichard Skrevet April 2, 2014 Skrevet April 2, 2014 Det er bare å løsne alt der også. De sliter med brudd på alle fire hengslende. Kan anbefale deg å spraye litt klarlakk eller noe beskyttende på kretskortet til forsterkeren. Dette for å sikre at den ikke blir ødelagt i fremtiden, Men jeg stusser litt på at du sier det er fukt i kontaktene. Dette er som sagt ikke bra. Det vil føre til at det blir eir. Anbefaler deg å få bort fukten å spraye med noe elektro spray.
gica Skrevet April 2, 2014 Skrevet April 2, 2014 Antenneforsterkeren trenger du bare å spraye ren med litt elektronikk rens. Var litt fukt i min boks også, uten at denne da var defekt. Bruk helst riktige kabler med riktig tverrsnitt og noe som tåler temperatur svingningene som vi har i dette landet. www.elfaelektronikk.no selger det meste av svakstrøm kabler etc. evt Bilradio butikker kan også hjelpe til her. Eller få noen til å gjøre dette for deg med kvittering, kostbart men da får du også 5 års reklamasjonsrett i tilfellet brudd skulle oppstå igjen.
Otis Skrevet April 2, 2014 Skrevet April 2, 2014 Min fikk skiftet ledningsnett for ca 16500,- hos bmw. Bare sånn for opplysning.
bcRichard Skrevet April 2, 2014 Skrevet April 2, 2014 Ja noen velger å skifte istedenfor å reparere. Dritjobb er det uansett!
Lab161 Skrevet April 3, 2014 Forfatter Skrevet April 3, 2014 Da tok jeg en titt på andre siden i dag. Jeg er ingen proff mekaniker, og opplevet denne siden som vanskeligere. Kabelen var i et nett og det var ikke enkelt å finne ut om det var brudd i noen kabler. Kabelsettet som går ned i bakluken, så greie ut. Dro med litt kraft og ingen av dem fremstod løse inn over i hengselen. Skulle jeg forsikret meg noe mer, måtte jeg kuttet samtlige og trukket dem inn i billen gjennom høyttalerhullet. Det var mange kabler og det var jeg lysten på å unngå. I kabelsettet som går opp til radioforsterkeren etc så gikk det en b.l.a en sort og en brun kable. Den brune var det brudd i. Trakk denne inn gjennom høytalerhullet. Loddet på en kabel jeg hadde og loddet så kabel sammen. Kabelen det var brudd i hadde mange fine kobbertråder. Kabelen jeg loddet på, hadde samme tykkelse, men få og mye tykkere kobbertråder. Når jeg leser hva dere skriver her får jeg en følelse av det ikke er en optimal løsning. Radioen syntes jeg fortsatt har dårlige fm-signaler. Men, varmetrådene de funker!!!
bmwe21/m30 Skrevet April 4, 2014 Skrevet April 4, 2014 Sikringen til antenneforsterkeren.mener den var en 5/10amp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå