Thor_O Skrevet April 6, 2014 Skrevet April 6, 2014 Hei! Jeg har fått beskjed fra BMW-verkstedet her i Bergen ( Jæger Sentrum) om at jeg må bytte turbo og veivhusfilter.Bilen min er en 320D 2003-modell ( M-Tech II ) touring manuell. Den er importert fra Tyskland, og har 130 000 km på telleverket. Jeg vet at denne km-standen er riktig pga servichefte og dokumenter fra en slags eu-kontroll (eller hva det enn er) gjort i Tyskland. Jeg ble obs på at jeg hadde problemer av 2 grunner; a) oljenivået hadde plutselig gått ned til minimum og eksosskyen var ganske stor bak bilen da jeg ga gass ( jeg røykla de to første bilene bak meg), og røyken var blålig i farge. Jeg visste om svakheten på turboene på disse bilene, og har derfor brukt Castrol Edge FST 0W-30 Professional , samme oljen BMW bruker på verkstedet. Synderen her har vel ikke vært oljen, men det faktum at veivhusfilteret mest sannsynlig aldri har vært byttet. Selv har jeg hatt bilen siden sommeren 2012, men begynte ikke å tenke på veivhusfilteret før etter at jeg hadde skiftet olje og filter sommeren 2013. Nå er det for sent BMW-mekanikeren (som skal gi meg pris på bytte av turbo og veivhusventilasjon) anbefaler meg (selvfølgelig) at jeg skifter hos dem, da han påstod at de fikk inn mye rart når andre verksteder hadde skrudd på BMW-er. Jeg er veldig fristet til å spare 10 000 kr på å la mitt lokale godkjente verksted ta jobben. Er dette lurt? Har mekanikeren rett? Det er jo en viktig rep å få gjort skikkelig. Hvordan er turboene Hellanor selger vs. de BMW selv har? Takk for tips!
Thor_O Skrevet April 7, 2014 Forfatter Skrevet April 7, 2014 Er det ingen som har erfaring med bytte av turbo?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå