Gå til innhold

Luftmengdemåler et merkelig problem. E46 318i 2001mod

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en 2001 E46 318i som jeg fikk problemer med i vinterstid i fjor da den såvidt ville starte og hele motorkraften var borte. Bilen sleit rett og slett med å komme seg frem. Fant etterhvert ut av at det var luftmengdemåleren som hadde gått i stykker. Prøvde å rense denne, men uten noe hell. Da disse målerne koster en del kroner bestemte jeg meg for å bestille en uoriginal del fra Ebay slik at jeg kunne ha noe midlertidig til jeg hadde skaffet meg en original OEM Bosch luftmengdemåler. Jeg byttet til den nye luftmengdemåleren som jeg hadde bestilt fra ebay og bilen ble som ny. Men problemet nå er at selve motorlampen lyser et par sekunder før den forsvinner igjen når jeg starter bilen. Er dette normalt? Har også prøvd å skanne etter feil på bilen og får opp feilkode P0101 som da er selve luftmengdemåleren/Sensoren. Jeg har nå idag også fått en original Bosch luftmengdemåler som jeg har erstattet og selv med denne får jeg opp denne feilkoden. Men det merkeligste av alt er når jeg prøver bilen uten denne måleren og likevel får jeg ikke opp noe motorlampe som lyser? Denne lampen skal vel lyse når luftmengdemåleren ikke er aktiv eller plugget inn? Jeg begynner rett og slett å lure på om bilen er gått i en sikkerhetsmodus eller at det er noe galt elektrisk at den ikke får noe strøm? Ser ut som bilen ikke klarer å gjenkjenne at det sitter en sensor tilkoblet.

Alt av tips og erfaringer er velkomne.

Skrevet

Hvis bilen "ble som ny" hvorfor lete etter flere feil?

Hvis den funker som den skal så ser ikke jeg grunn til å feilsøke.

Ja motorlampen pluss en hel haug med andre lamper lyser alltid når du vrir om nøkkelen.. :)

Skrevet

Hmm, kan jo hende at det ikke var MAF sensoren som var gåen men kabelen. Følg kabelen og se om det er noen brudd på den, hoppet av en kobling eller noe. Eller kan du måle med multimeter for å se om det er noen spenning på kabelen.

Edit: slettet du feilkoden etter du bytta MAF?

Skrevet

Denne motorlampen lyser 1-2 sekunder etter at alle de andre lampene er slukket så forsvinner den etterpå. Jeg bruker en diagnostic scanner som heter ELM327 som jeg har koblet med min iphone hvor jeg da bruker Dashcommand som program for å diagnotisere. Her får jeg opp denne P0101 feilen. Har også forsøkt å slette den etter at jeg har byttet LMM, men den dukker opp igjen. Overvåket også luftmassemåleren og der er det ingen tegn til at den klarer å lese noe som helst. Jeg veit programmet jeg bruker til å scanne med sikkert ikke er det beste, men jeg har fortsatt på følelsen at det er noe som ikke stemmer når bilen oppfører seg helt likt selv når jeg ikke har kabelen plugget inn i LMM. Får vel prøve å måle med en voltmeter og sjekke om jeg får noe spenning.

Skrevet

Ja, gjør det. Tyder jo på at styreenheten ikke får signal fra MAF. Hadde samme motor som deg og fikk heller ikke CEL når jeg koblet fra MAF, men fikk feilkode ved en scan.

Skrevet

Det er hvertfall helt normalt at lampen lyser ved oppstart.

en ting du kan prøve er å koble av strøm på batteriet i noen minutter og på igjen.. blir som å slå av og på en tlf.

har fikstet noen små bugs på min e46 engang...

Skrevet

Det er hvertfall helt normalt at lampen lyser ved oppstart.

en ting du kan prøve er å koble av strøm på batteriet i noen minutter og på igjen.. blir som å slå av og på en tlf.

har fikstet noen små bugs på min e46 engang...

Ja veit det er normalt, men hvor lenge skal denne motorlampen lyse før den slukker seg? Det virker som den viser at det er en feil der, men jeg har hørt at etter X antall vridninger på nøkkelen så forsvinner denne lampen. Prøvde å koble fra batteriet i en hel natt uten noe endring. Synes bare det er veldig merkelig at det ikke er noe forskjell når jeg kjører med luftmassemåler og uten luftmassemåler tilkoblet. Ser rett og slett ut som bilen ikke klarer å lese av denne sensoren. Skal prøve å ødelegge den gamle sensoren jeg kjøpte fra ebay for så å prøve den og se om det er noen endringer.

Skrevet

Arrester meg om jeg husker feil men på E46 M52/54 motor så er det slik at hvis du bare så lite som kobler fra luftmengdemåleren må du kjøpe ny gummipakning tror jeg det var. vil tro det er det samme på din motor.

Husker ikke nøyaktig men tror det har med kontakten å gjøre. Skal se om jeg finner skrivet på det igjen. Husker det fordi jeg jobber litt med innsuget på min gamle E46 en gang og fant dette i Haynes sin manual. Sto med utropstegn

Skrevet

Ta å sjekk motorstyringsenheten din. Gjenganger på disse at den svir seg på inngang/utgang for LMM.

Den gir ikke 5v til LMM og får dermed ingen svar heller.

Skrevet

Er ikke utenkelig at MAF også må programmeres for at den skal fungere. Men du skal få spenning på kabel inn så lenge bilen er i gang.

Skrevet

Må ikke programmeres på disse, men feilkoder må slettes. Kan gjerne nullstille adapsjoner så den lærer seg opp på nytt bare for å være sikker.

Skrevet

Må ikke programmeres på disse, men feilkoder må slettes. Kan gjerne nullstille adapsjoner så den lærer seg opp på nytt bare for å være sikker.

Og hvordan gjøres dette? Jeg er absolutt en rookie når det kommer til biler. Men motorstyringsenheten ligger vel under rattet? Kanskje jeg skal dra ut kabelen og vente et par minutter før jeg plugger den inn igjen?

Skrevet

Motorstyringsenheten ligger i motorrommet på venstre side. Du må inn med feilsøkingsapparat for å slette koder samt resette adapsjoner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...