tony m-sport Skrevet April 13, 2014 Skrevet April 13, 2014 Hei Jeg har en 2002 bmw 320d. Har nylig byttet batteri på bilen, da det gamle var dårli og ladet seg ut hele tiden. Når jeg nå satte på nytt batteri lyser rød oljelampe og symbolet for cruisecontrol. Cruisecontrol-symbolet får jeg heller ikke slått av, slik man vanligvis kan. Hva er feil? Kan bilen ha fått seg et "sjokk" som følge av lite strøm på batteriet osv? Mvh tony
warg Skrevet April 14, 2014 Skrevet April 14, 2014 Vanskelig å svare på uten at du har kjørt diagnose på den. Håper du har sjekket oljenivå med peilepinn? Det som jeg kan tenke meg foresaker ett oljelys selv om oljen er på nivå er at oljetrykksensoren har tatt kvelden. Ellers kan det jo hende styreenheten til bilen har blitt skadet når batteri ble montert, kortslutning osv... Du kan jo sjekke om noen sikringer har blåst, det er jo derfor de er der for å forhindre at kretskort ikke skal kortslutte ved overspenning.
tony m-sport Skrevet April 14, 2014 Forfatter Skrevet April 14, 2014 Kjøpte samme som stod i.. Tror ikke det er det at jeg har feil batteri. Jeg prøvde å lade opp det gamle batteriet, og lysene kom allerede da..
tony m-sport Skrevet April 14, 2014 Forfatter Skrevet April 14, 2014 Har nå sjekket alle sikringene i hanskerommet! Alle så igrunn fine ut.. Fins det flere sikringer på bilen som ikke er i hanskerommet? Neste steg er vel å få tatt diagnose..
warg Skrevet April 14, 2014 Skrevet April 14, 2014 Du har noen sikringer ved siden av bremsekraftforsterkeren i en svart boks som må skrues opp med torx
tony m-sport Skrevet April 14, 2014 Forfatter Skrevet April 14, 2014 Hmm.. Fant ingen sikringer der..
warg Skrevet April 14, 2014 Skrevet April 14, 2014 http://blog.bavauto.com/wp-content/uploads/2010/08/E46_E-Box_-Fuse_-Pack-0321.jpg Varierer nok fra bil til bil
quandt1960 Skrevet April 14, 2014 Skrevet April 14, 2014 Det skal være en releboks på høyre side i motorrommet sett forifra. Tror det er likt på diesel som bensinbilene. Sjekk respektive reler. Du kan så prøve å ta av batteriet (minus pol), ta det helt ut. Mål at batt ikke er mer en 12.6-12,7 V maks. Samtidig når du har tatt det ut har du nullstillt elektronikken. Ta det i igjen, hvis det er en reell feil vil de dukke opp igjen. Enten med engang eller etter en liten stund. Hadde du hatt feil på DME (motorhjernen) ville ikke bilen startet. Det kan på stående fot være i underkant av ti forskjellige ting. Jeg har en prosedyre til deg for å sjekke om hovedrele men du burde har litt peiling av bruk med digitalt multimeter og litt generelt om elektrisitet. Hvis ikke du tar vanlige forhåndsregler kan du gjøre vondt værre. Du kan ha vært uheldig når du koblet til batteriet med short to earth. Fikling med batteri og testing av releer kan gi feilkoder som ikke er reelle. Disse pleies å bli klarert etterpå.
rekorden Skrevet April 14, 2014 Skrevet April 14, 2014 Hvilken lader brukte du å lade med? Om den gir ut en forholdsvis høy ladespenning kan de elektriske modulene ha tatt skade av dette, men forhåpentligvis ligger de bare inne med en feilkode eller noe. Dette er noe den samme årsaken til at en bør være forsiktig å benytte enkelte typer startkabler.
tony m-sport Skrevet April 14, 2014 Forfatter Skrevet April 14, 2014 Ok takker for svar:) Brukte en c-tec lader.. Tok batteriet ut av bilen før jeg ladet det... Har prøvd å ta av og påminuspolen, men samme lampe lyser etterpå.. Da jeg ikke har alt for mye peiling på dette, tror jeg diagnose er neste steg for min del..
quandt1960 Skrevet April 15, 2014 Skrevet April 15, 2014 For all del det kan jo være at oljepumpen din er gåen. Og at lyset for Cruisecontrol er tilfeldig at lyser samtidig. At du kanskje har en gåen ABS sensor venstre bak?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå