Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann, ny på forumet her men kommer nok til å tilbringe mye tid her etterhvert tipper jeg O:)

Har kjøpt meg en 96 bmw 523 for ikke lenge siden, veldig fornøyd med bilen. Men så var det en dag jeg stoppet foran en vannansamling på veien, vurderte om jeg skulle snu eller prøve meg. Valgte det siste, fatalt nok. Kom sånn ca midt i denne vanndammen som var ca 10meter lang vil jeg anslå, da stoppet bilen midt oppi der. Prøvde å starte på direkten men den kom ikke da. Ventet 20sek å prøvde å starte på nytt, da fikk jeg start og kjørte ut av vanndammen. Hørte da en tikkelyd i motor og kjørte direkte inn på en parkeringsplass og stoppet bilen. Lot den stå i 10-15min før jeg startet igjen, men samme tikkelyd var der enda. Kjørte bilen hjem og siden har den bare stått der (tør ikke kjøre mer ifall motor kan berges)

Jeg kjørte i nøyaktig 1km/t gjennom vanndammen så kan ikke drømme om at noe har sprutet opp i motoren. Vil anslå at vannet var kanskje 15cm maks, skal ikke en bil tåle å få vann under motoren? Tenker på mange ganger når man kjører i 100km/t å får vannplaning, da spruter vel vann overalt inni der?

Nå skal det sies at motoren går helt reint enda, og starter akkurat like lett som før, og ingen andre lyder foruten en markant tikkelyd som følger turtallet (blir styggere på litt turtall)

Er denne motoren mulig å berge, eventuelt hva kan ha skjedd her?

Endret av Sjøbuse
Endret lite informerende topic.
Skrevet

Det samme skjedde med min 2003 520i i august i fjor!

Svært regnskyll i Stavanger, og det dannet seg en oversvømmelse på nesten 50 meter. Jeg vurderte å stå og vente til kommunen hadde fått pumpet vekk vannet, men hadde dårlig tid, og kjørte derfor sakte med hjulene oppå høyre fortauskant, med åpen førerdør for å sjekke at det ikke ble dypere enn ca 10 cm. Da kom en svær, svart SUV opp bak meg, blinket irritert over at jeg kjørtr så inderlig sakte som i 1 km/t, så han blinket igjen, tutet og la seg så midt ut i veien og bokstavelig talt fosset forbi i full fart! Det var 45 cm dypt der (målte etterpå) og det var en veritabel tsunami som veltet opp i grill, over panser og opp på frontruten min! Det kom et kraftig dunk, og motoren sto kubb øyeblikkelig. Var så forfjamset og forbannet at jeg ikke fikk tatt nummer eller biltype (X5? Volvo SUV??)

Viking måtte hente meg, kjørt til Bavaria Stavanger. Dette var en lørdag, og på mandag ringer de: mange liter vann i luftfilterboksen, dryppende vått, så bilen har inhalert masse vann, og motor totalvrak! Byttemotor som var gått så kort som vår, ca 104', var ikke å oppdrive, måtte evt bestille helt ny motor, og det var heller ikke lett for en 2003 modell!

Bilen ble rett og slett kondemnert. Sto lenge på Bavaria mens de klødde seg i hodet. Ble deretter solgt til en erfaren mekaniker ved Bavaria gjennom forsikringsselskapets interne system, reparert for mangfoldige titusener på kveldstid gjennom to måneder. 6. sylinders veivstang så ut som en banan! Men vi har hatt gleden av å se bilen igjen, iorden, og det var et kjært gjensyn.

Luftinntaket på disse sitter så lavt at dette fort kan skje.

Noe har nok skjedd med din motor også, men din SVIVER ihvertfall, det gjorde ikke vår.

Vil gjerne få ønske deg lykke til, og tvi tvi!!

Skrevet

Kjedelig historie for din del, nok av tullinger som ikke ser forskjell på en senka bmw å en SUV med halvmeter bakkeklaring...

Ja min bil sviver og den går jo 100% reint, og starter med en gang uten noen andre ulyder enn den tikkelyden.  Ingen som har anelse om dette kan berges eller om motorbytte blir enkleste?  Skulle ikke tro så mye alvorlig har skjedd siden den tross alt ikke har vann i olja, og at den funker som normalt med unntak av tikkelyden.  Ingen kontakter eller noe som kan ha fått vann på seg, eller en løfter som henger eller noe?

Skrevet

Prøv å bytt olja. Kanskje motoren har sugd inn litt vatn, og så har det kommet ned i motor. Og så inn i ein ventilløfter ?

Eller ta ein komp test, så er du sikker på at motoren er heil.

Skrevet

Var borti akkurat dette tidligere i vinter, dog med en kompis sin Saab. Vi kjørte gjennom en svær vanndam (Midt på E6 gjennom byen !) og motoren daua.. Vi fikk slept bilen på tørt land, og prøvde da å starte den opp. Etter mye filing, hosting og harking så startet den. Mengder hvit røyk fosset ut av eksosen. Vi kjørte oss en tur for å prøve å få det ut av systemet, og bilen gikk mye dårligere, pluss diverse feilmeldinger. Etterhvert ble det bedre, trodde vi.. Det gikk noen dager der bilen ikke ville gå skikkelig på tomgang og laget merkelige tikkelyder som vi ikke fant ut av. Kompisen dro til BilXtra verkstedet for å få dem til å finne ut hva som var galt med den stakkars Aeroen.. De tok bilen inn, feilsøkte, sletta noen feilkoder og sa at alt var i skjønneste orden. Oljetrykk og kompresjon var hundre prosent sa de. Dagen etter dette kjørte vi en tur. Uten noe forvarsel begynte det kakle fælt. Bilen nøkket og fusket og deretter sa det stopp. Rådebanken som tydeligvis hadde vært i motor siden vannepisoden, hadde nå nådd sitt ultimatum og motorn hadde kilt seg. Han holder nå på med motorbytte..

Så ta denne tikkinga på alvor ! Vi trodde ikke tikkinga var nå big deal og bilverkstedet mente motoren var frisk og fjong ! Når en får vann i motorn skal det mye til for å berge den, hvis motoren går når det skjer. Vann er vel ikke kjent for å komprimere seg særlig bra. 

Skrevet

Ja tar tikkinga på alvor, derfor jeg ikke har kjørt en meter med den siden jeg kjørte den hjem etter denne episoden, er jo nesten 2 uker siden nå.  Kan prøve å bytte olje, eventuelt ha i sånn flushgreier i olja før jeg bytter?   Hadde den hosta å harka eller vært tungstarta eller noe så hadde det jo vært greit, men her går den 100% reint å starter på første kakk på nøkkelen.  Men skal på verksted nå etter påske så får jeg se om de kan si noe konkret hva som har skjedd.  Bagatell eller motorbytte...

uansett, er ikke helt inne på disse betegnelsene enda, så kanskje noen vil oppklare litt?   Har sett på verst tenkelig scenario med motorbytte så lurte på ett par ting :)
525

a: har jo en m52b25 motor vel?  men passer en m54 motor rett inn, eller kun m52 som er plug and play?

b: Er en 523 på 170hk, hva er egentlig beste motoren å bytte til hvis jeg vurderer ett hakk opp, 525 har jo 192hk og 528 har 193hk?  Tenker holdbarhet og eventuelt om noen av disse motorene har bra chip man kan hente noen ekstra hk ut av uten at dette går på limiten på motoren?

c. dette med vanos, hva er det hehe?  altså noen står ingen vanos, noen har enkel og noen dobbel vanos?  Er dette noe med motoren eller passer alle vanosalternativene inn i min bil?

Skrevet

Symptomene vil nok variere litt fra motor til motor. Men ulyd er ulyd! Det første og billigste du kan gjøre er jo å bytte olje, evt. flushe den. Ville gjort det først, lite å tape på det uansett.

HVIS du må bytte motor, kan jeg fortelle deg at 2.8 literen er et bra valg. Du har M52B28 (enkel vanos) og M52TUB28 (Dobbel Vanos). Kjører selv M52b28 og er meget fornøyd. Har heller ikke hørt noe særlig negativt om disse motorene generelt. M52TUB28 har jo dobbel vanos, som justerer både innsug og eksoskam, som kan være en fordel hvis du skal chippe.

Snakka med en fra TuningService angående chip på min motor med singel vanos. Han sa at dette gikk fint ettersom den hadde vanos i det store og hele. 15 hk og 20 nm kunne de hente ut ved chip. Jeg spurte han om hvorvidt man merket dette i det store og hele, og han sa at han hadde chippa flere 2.8 litere og alle hadde blitt "fornøyd" med utfallet. Men husk nå at det ikke er snakk om enorme effektøkninger uansett ved chipping av sugemotorer, kontra turbo. 

• 1 year later...
Skrevet

Triste saker!
Når du kjører med varm motor og i dypt vann er det ingen ting som skal til før du sprekker noe.
Det blir som å dyppe stekepanna i kaldt vann, den slår seg og blir ujevn.
Det er en fin måte å sprekke blokka på, men vi får håpe det ikke er så ille!
Jeg ville nok byttet motor, og heller overhale den du har om blokka er hel, kanskje du kan selge motoren til noen og ikke komme så dårlig ut av det. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...