Gå til innhold

Sommerhjul F11 xDrive, garanti mm.


BMV
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Spekulerer på hvilke dimensjoner (for sommerhjul) i 20" som blir "riktig" for F11 xDrive (520d 2014)
Jeg ønsker å overholde både vegvesen og BMW Norge 5-års garanti.

Jeg har surfet en del på div. forum og finner en del som man bør tenke på:

-xDrive bør ha (tilnærmet) lik rulleomkrets foran og bak. (Men BMW selv selger faktisk 245/35/20 foran og 275/30/20 bak til F10/F11 xDrive, og da er forskjellen i rulleomkrets 0,96%, 2,04 cm)

-I vognkortet står det Lastindeks (Li) 95 foran og 96 bak. (Kan gå ned til 90 foran for å overholde max. aksellast), men "utfordringen" er bak, der det må være min. Li 96. Det betyr at 245/35/20 bak (som har Li 95) ikke er lovlig.

Jeg er skeptisk til 275 bak da disse nokså sikkert vil slites nokså raskt på innerkant. Leser om flere med dette problemet, og jeg hadde samme problem med min E61 og 285/25/20.
Et kompromiss kan være 255/35/20 både foran og bak, feks. med 9x20" felger med samme innpress (ca et30) eller evt. et30 foran og et25 bak.
Leser at noen t.o.m. hevder at BMW kan bli vrange vedr. garanti for drivlinje (særlig feil med xDrive-systemet) hvis man ikke holder seg til dimensjoner (og produkter) som BMW selv spesifiserer/selger.

Tips og råd mottas med takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta det du vil få minst problemer med, både i forhold til BMW og Vegvesen, er 245/35/20 og 275/30/20 siden dette er orginal dimensjoner.

Men det høres ut som du helst vil bruke 255/35/20 rundt hele, har du hørt med noen hos BMW om hvordan det blir iforhold til garanti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forstå hvorfor xDrive skulle hatt noen problemer med rulleomkrets med slik marginal forskjell. Selvfølgelig ville elektronikken blir forvirret hvis du kjørte forskjellig tommer på felgene. Hvis du holder deg til orginal dim. Er du på sikker grunn.

XDrive aktiveres blant annet av hvor mye bakhjula spinner. Dette registreres av en Hall sensor og denne gir input til kontroller. Den bestemmer da hvor mye moment som skal overføres til framhjulene. En forskjell på hvertfall 2% er godt innenfor målefeilen til det meste av elektronikk som måler noe og etter det beregner noe.

At xDrive skulle ta mekanisk skade av det finner jeg ingen logikk i. Ja den ville ikke fungert optimalt mtp fremdrift men mekanisk kan jeg ikke forstå. Det er jo ingen mekanisk diffsperre på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke sjekket med BMW ennå.

Kan det være at rulleomkrets varierer noe vedr. felgbredde?
Jeg spør da BMWs bakfelger i 20" til F11 xDrive er relativt smale, dvs. 9" med 275/30/20, mens det er 8,5" med 245/35/20 foran.
Bak blir dermed dekket mere "høyreist", med mer rette dekksider sammenliknet med foran, der dekket strekkes mer med skrå dekksider.
Kan dette bidra til å jevne ut forskjellen i rulleomkrets?
Ellers er det rart at BMW ikke heller går for 285/30/20, som gir lik rulleomkrets som 245/35/20.

Det er også litt pussig at BMW-bakfelgene har hele 44 i innpress (mot 33 foran).

44 i innpress for 9" bak medfører faktisk at felgen bygger mindre ut enn med 33 for 8,5" foran.

(Tipper kanskje de har såpass stor innpress (44) bak for å unngå at dekkbanen for 275-dekket stikker mer ut enn for et33/245, for å unngå steinsprut mm..?) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke sjekket med BMW ennå.

Kan det være at rulleomkrets varierer noe vedr. felgbredde?

Jeg spør da BMWs bakfelger i 20" til F11 xDrive er relativt smale, dvs. 9" med 275/30/20, mens det er 8,5" med 245/35/20 foran.

Bak blir dermed dekket mere "høyreist", med mer rette dekksider sammenliknet med foran, der dekket strekkes mer med skrå dekksider.

Kan dette bidra til å jevne ut forskjellen i rulleomkrets?

Ellers er det rart at BMW ikke heller går for 285/30/20, som gir lik rulleomkrets som 245/35/20.

Det er også litt pussig at BMW-bakfelgene har hele 44 i innpress (mot 33 foran).

44 i innpress for 9" bak medfører faktisk at felgen bygger mindre ut enn med 33 for 8,5" foran.

(Tipper kanskje de har såpass stor innpress (44) bak for å unngå at dekkbanen for 275-dekket stikker mer ut enn for et33/245, for å unngå steinsprut mm..?)

Det har vel blant annet med at ingeniøren ønsker å beholde mest mulig lik differanse mellom sporbredde bak og framme i forhold til det som er beregnet optimalt. For mye bredde bak gir en helt syk turn in respons som en 911. Bakdelen er overstyring fra helvette ved for stor fart når du først mister grep. Rulleomkrets vil variere marginalt bak ift last på bakaksel som følge av økende cambervinkel. Men dette er marginalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...