Gå til innhold

E61 "Level Control System Failure" - Problem løst!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier så har jeg en feilkode som sier "Level control system failure"! 

Feilkoden har kommet og gått siden jeg kjøpte bilen, men i vinter har det vært stille! Når temperaturen falt og jeg fikk på vinterdekka var det veldig lenge imellom hver gang denne feilmeldinga kom. Men nå som varmen er kommet og sommerdekka er på har denne feilmeldinga dukket opp hver dag jeg kjører til og fra jobb, eller rettere sagt hver gang jeg er ute å kjører. 

Frykter for at det er på tide med en ny kompressor da det ikke virker som det er noe lekkasje i belgene. Men jeg har lest noe om at denne feilmeldingen dukker opp om man begynner å få dårlig batteri, eller at det er en kombinasjon av begge? 

Er det flere her inne som har fått denne feilkoden og kan fortelle hva dere måtte gjøre for å løse dette? 

Skrevet

Det du må gjøre er og lese ut feilkode med diagnoseapparat for og få vite mer spesifikt hva som er problemet.

Om du er i tvil om du har nok strøm, så lad batteriet.

Skrevet

Jeg fikk lest av feilkodene med INPA i dag, men før jeg rakk å lagre det som stod på skjermen klarte jeg å slette feilkodene.

Bilen får også nokk med strøm, lader mellom 14,6-14,7V.

Jeg skal prøve å feilsøke litt til. Men om noen har tips til hva jeg kan se etter så mottas det med takk!

post-53120-13983556541049.jpg

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Skrevet

Finner sikkert mye info om du søker på google, jeg kjenner ikke til E61 så godt.

Men vann i røra er jo en ting, men da fryser det som regel om vinteren, men på E61 så er det vel et rør eller noe som kan gå hull på som igjen 

fører til havari på kompressor? Vet ikke hvilke modeller som er berørt, men vet det har vært nevnt her inne flere ganger. :)

Skrevet

Jeg sitter å søker litt hele tiden :) hehe.. Stemmer at det er røret til inntaket som ryker ja. Noe som fører til at kompressoren svelger sand og havarerer til slutt. 

Jeg frykter uansett for at jeg må kjøpe ny kompressor, noe som er sinnssykt dyrt om man skal handle direkte fra BMW. Men jeg har funnet en side der de selger kompressorer, belger og annet tilbehør til luft-fjæring til en langt mer hyggelig pris(http://www.air-suspension-shop.com/BMW-E61-Luftversorgungsanlage-Filter)

Legger også ved et dokument jeg fant på et annet forum angående luft-fjæring.

selflevel.pdf

Skrevet

Det er sant. :-) Men kipt og kjøpe ny om det ikke er den som er problemet da.. 
Kan jo også være en sensor som fusker.

Jeg får også av og til feilmelding på systemet, men det er bare en gang i blandt, ganske skjelden egentlig.

Kommer som regel rett etter start, stopper jeg og starter igjen så er den borte. :) Har aldri hatt noen feilkoder der.

Skrevet

Du sier noe der:) Men jeg skal bruke litt tid på å feilsøke før jeg tenker på å handle inn noe nytt. 

Ut etter det jeg kan lese av på INPA så virker alle sensorene, men jeg skal overvåke å se litt på hva som skjer når jeg er ute å kjører. 

Fant en feilkode jeg hadde klart å lagre:

F E H L E R S P E I C H E R   L E S E N

---------------------------------------
Datum:     24.04.2014 07:04:43

ECU:       EHC_E65

JobStatus: OKAY

Variante:  EHC_E65

-------------------------------------------------------------
RESULT:  1error in errormemory!

-------------------------------------------------------------

5F98  regulation time one side lifting rear left

Fehlerhaeufigkeit: 1

Logistikzaehler  : 40

Kilometerstand                          202120     km   

unused UW                                    0000  Hex  

Signal or value above threshold

Test conditions fulfilled   

Error not present now, but already stored  

Error would cause a warning lamp to light up
Fehlercode: 5F 98 A1 01 28 62 B1 00 00 00 00 00 00

=============================================================

Skrevet

Hm.. Kan nok være lurt og vente litt og sjekke litt nærmere ja. :)

Ut i fra feilkoden kanskje det ekan være noe med ventiler eller noe slikt?

Går kompressoren lenge før lampen kommer? Eller går den ofte generelt?

Skrevet

I det siste så har kompressoren surret hver gang jeg har startet bilen, og "lampa" har dukket opp rett etter jeg har begynt å kjøre. Men selvsagt i dag når jeg har lekt meg med INPA har det ikke vært så ille. Men jeg skal vente å se om jeg får opp de feilkodene jeg klarte å slette, da de kanskje gir litt mer mening om hva problemet kan være.

Det jeg også oppdaget i dag var at kompressoren gikk en stund, men så stoppet den og lampa kom. Men rett etter jeg slettet feilkoden startet kompressoren igjen. Etter dette virket det som fjæringen nådde ønsket høyde. 

Det kan jo hende at kompressoren er utslitt, og at den ikke klarer å fylle belgene innen en gitt tid. Og når den ikke klarer dette kommer det en feilkode? Bare en tanke. 

Ser i INPA at man kan kjøre en slik sekvens som sjekker systemet for lekkasjer. Noen andre som har sett dette, og eventuelt prøvd det?

Skrevet

Min også starter som regel etter start, men stopper ganske fort. 

Men om den går en god stund og lampa kommer så er det nok noe muffens ja. Og er jo ikke så usansynelig at den sliter med og 

levere nok luft. Skal jo gå passe kjapt og løfte når den går.

Punkterte eine puta med meg for ei ukes tid siden, da gikk kompressoren ei god stund, så stoppa den og fikk beskjed i speedometeret at systemet var deaktivert.

Og når du sletter feilkoden blir den jo nullstilt, så da er det naturlig at den starter igjen. :-)

Men vent på feilkoden ja, greit og være mest mulig sikker siden kompressoren koster såpass mye. Har du googlet feilkoden eller? :)

Skrevet

Nei, jeg har ikke kommet så langt enda :) tenkte jeg skulle ta en nærmere titt på det til helga.

Kjipt at den punkterte da! Men jeg har lest at den skal være ganske enkel å bytte, ihvertfall på e61.

Det er kjekt med luft fjæring bak, men det er ikke noe gøy når det fusker :-P

Sent fra min SM-N9005 via Tapatalk

Skrevet

Lett og bytte ja?! Ganske sikker på jeg kunne gjort det i blinde på andre siden, etter å ha jekka den opp.. En skrue og 2 klips + slangen. Latterlig enkelt! :)

Skrevet

Siste avleste feilkode ser slik ut:

5F98  regulation time one side lifting rear left

5F9A  regulation time lifting

5F99  regulation time one side lifting rear right

Etter noen timer med min lille venn "google" kan jeg vel konkludere med at kompressoren må byttes. Mest sannsynlig er det brudd i slangen som går inn på kompressoren, slik at den har sugd inn masse skitt. Når dette skjer blir kompressoren slitt, og bruker lengre og lengre tid på å fylle opp belgene. Når kompressoren bruker alt for lang tid kommer disse feilmeldingene flagrende, gjerne etter du har kjørt et par minutter. Noe jeg tror er en sikkerhet slik at den ikke skal "brenne opp".

Det blir ikke kjøpt inn ny kompressor med det første, men så fort den er i hus kommer det vel en oppdatering til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...