Gå til innhold

Hvordan fikse "skavanker"?

Tirilns
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg har nylig kjøpt en bmw som det er litt skavanker på, men da jeg har lite peiling på bil vet jeg ikke hva som må til for å fikse dette. Jeg regner selvfølgelig med at jeg må bytte enkelte ting, men vil gjerne høre med dere som er bilkyndige om hva dere tenker :smile:
Jeg setter stor pris på om noen vet ca. pris på hva det vil koste å både bytte og kjøpe det jeg eventuelt trenger nytt :smile:

post-81751-0-24969900-1398355499_thumb.j
post-81751-0-03615200-1398355506_thumb.j
Begge frontlyktene mine ser slik ut, men det er ikke kondens. Det ser mer ut som møkk/slitasje på innersiden av glasset. Må jeg bytte glasset eller hele lykta for å få dette bra? Glasset på blinklysene ser også "knust" ut, er det noen som vet hva dette skyldes?

post-81751-0-06372000-1398355510_thumb.j
Dette ser ut som rust, men har lest på internett at det skyldes fukt. Begge speilene mine ser slik ut, så er det mulig å få kjøpt kun glasset? Og kan jeg bytte dette selv, eller må jeg inn på verksted?

post-81751-0-57581800-1398355514_thumb.j
Listene rundt vinduene utenfor ser veldig fettete og møkkete ut, men jeg har ikke klart å vaske det bort. Finnes det noen produkter som fjerner dette?

Jeg takker for alle svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Frontlyktene polerer du enkelt og greit. Har du ikke noe tilgjengelig fungerer også tannkrem til ei viss grad, dine er derimot såpass slitt at det fungerer best med en grovkorna poleringsmiddel. (Det kan klart være noe skit på innsiden dersom pakninga har gått, det er vanskelig å si utifra bilder, men oppfrisking av gamle lykter er da aldri feil uansett.)

- Blinklysa er bare å kjøpe nye, koster noen hundrelapper og er regna av folk flest som enkle å bytte.

- Kjøp nye speilglass, bare å poppe dem ut de gamle med skrutrekker. Sjekk om du har varme, mulig dette må spesifiseres ved kjøp. Jeg husker ikke akkurat hva det brune stoffet er, men når speila er 10 år går det fort hull i dem og da lekker det ut slik som hos deg.

- Chromlista rubber du bare med poleringsmiddel type autosol o.l, evt bare vanlig lakkpoleringsmiddel. Det er nok bare irr/oksidasjon.

Tenker du klarer dette for rundt 700-1200 avhengig av hvor dyre speilglassa er. (Muligheten for brukte er jo alltid der derimot..) Deler kjøper du på Koed.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en e46 om jeg ikke tar helt feil. 

Derom det er møkk på innsiden av glssset i lykta kan du plukke av kun glasset å rense/vaske det. Hvordan plukke det ut ser du her : https://www.youtube.com/watch?v=gwgYvEu7atY. Videoen viser forøvrig hvordan du tar av blinklyktene også. Dette er en smal sak. Vil tro blinklysene sprekker fordi de er billige kopier. Mine har også sprukket en del selv om de er bare et år gamle. Bare å kjøpe nytt;) Koster ca 200-400 for nye på GS bildeler. 

Her kan du se hvordan du skal plukke ut speilglasset: 

Fordelen med bmw e46 er at det finnes utrolig mange videoer på youtube som tar for seg de forskjellige rep. objektene. Har selv lært meg å gjøre ting med bilen ved å se på video først. Derretter er det bare å slå seg løs.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...