Gå til innhold

Nyheim's '92 E36 325i Coupe!


Nyheim
 Share

Anbefalte innlegg

Ser bra ut dette! Skal du ha nye sidelister eller ? Siden de er demontert ? :)

 

Har tatt de av fordi det var endel sand som låg bak de som rant ned over dørene når det regner, og for at det skal bli lettere å polere rundt hele bilen :)

Har blåst bort og vasket under listene nå så det er gulle rent, så måtte jeg prøve å polere den ene døra bare for moro skyld igår :) Nyyyyydelig ble det.

 

IMG_2684_zps008502a7.jpg

 

Men ble jo såklart sendt offshore idag IGJEN, så da rauk fristen på å få bilen ut før mnd. Men blir et par uker inn i November så er den ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ny oppdatering :)
Har en haug med ting som er gjort men må nesten ta et innlegg av gangen så det ikke blir for blanda.
Kan begynne med girkassen.

 

Valgte å bruke den jeg kjøpte som skal være gått 150.000 km.

Den kjennes frisk ut på alle gir og lager mye mindre slitasjelyd enn den som sto på, men den skal nå byttes litt deler på uansett :)

 

Tok den inn på kjøkkenbordet (Dama var ikke mye glad da, men men)  :girly:

Begynte med å bytte simmering på inngående aksling

IMG_2739ndashKopi_zps1ed7d2a6.jpg

 

På med ny :)

IMG_2744_zps02217ba0.jpg

 

IMG_2747_zpsa2aba1c1.jpg

 

 

Så over til simmering på utgående aksling

Der var 30mm langkopp akkurat litt for tykk i stålet for å gå ned i hylsen som mutteren sitter i (Vises lengre ned)

IMG_2764_zps64c7cb55.jpg

 

 

Så der måtte jeg tenke ut noe smart, når jeg kom på hva jeg kunne gjøre. Puss den tynnere i stålet så går den nok nedi.

Et triks da: Sett den på muttertrekker og legg vinkelsliperen opp ned så får du en fin og jevn pussing. Blir som en dreiebenk nesten  8-[ Rotete på benken ja, men sånn blir det når man jobber en hel dag med mye rart.

 

IMG_2757_zps0c465db5.jpg

 

 

Og vips så gikk den nedi  :clap:

IMG_2765_zpsb8ac3f8c.jpg

 

 

Av med flansen og simmeringen som ligger rett under :)

IMG_2767_zps511815f7.jpg

 

IMG_2766_zpsd17fec4a.jpg

 

 

Rengjort og klart for ny simmering. Lageret hørtes greit ut :)

IMG_2768_zpsf12137aa.jpg

 

IMG_2770_zps7e9632d7.jpg

 

 

Så på med flans og mutter igjen. Moment trekkes til 122 nm, men tok den til 124 for å få litt ekstra.

IMG_2771_zpsee341f59.jpg

 

 

Her er et par bilder av hva jeg mente med mutteren og hylset som koppen måtte passe inn i.

IMG_2763_zps9c7bc75a.jpg

 

IMG_2759_zps3cc3f9c9.jpg

 

 

Så over til opphenget. Tok av fra den gamle kassa, pussa den for å få den like fin som ny-kassa, og monterte med nye foringer såklart :)

IMG_2814_zpse2089af1.jpg

 

IMG_2819_zps5ab85e66.jpg

 

IMG_2821_zpsd0a0d8e1.jpg

 

 

Sånn, så må det vel litt olje på greia og.

Dro ned på mekonomen å kjøpte en manuell girkasse olje fra castrol som visst nok skulle være god nok.

IMG_2826_zps72d8b4f7.jpg

 

 

Men så merket jeg ATF-lappen på kassen, så kom jeg på at de her kassene skal ha automatkasse olje, og det har jeg jo stående klart, så da blir castrolen levert tilbake :)
IMG_2830_zps803a56f7.jpg

 

 

Og til slutt monterte jeg utløserarmen og nytt utløserlager :) På alt av lager og simmeringer har jeg brukt kobberpasta på rørende kontaktpunkter for å minske slitasjen og at det ikke setter seg (Holder bedre tett og). Anbefales også at inngående aksling smøres veldig lett med dette, men ikke for mye da det kan kastes av og treffe clutchen.
IMG_2822_zpse1262b9d.jpg

 

 

Såh, da er vel girkassa klar for å slenges opp og kjøres mange KM  :clap:

IMG_2865_zpsa008cd6a.jpg

Endret av FoXy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen heller kjører på med en til oppdatering i samme slengen, kjeder meg. :iwant:

 

De som har lest hele tråden har fått med seg at jeg har pusset ned stålet i traversinnfestningene, sveiset på M3-forsterkninger og zinkbehandlet de. 

Tok penselen fatt og fortsatte med første tectyl strøk. Er Valvoline Tectyl så er ordentlig vare :D

IMG_2778_zpsb570a6aa.jpg

 

IMG_2780_zps60cdff0a.jpg

 

IMG_2781_zps52096ec2.jpg

 

IMG_2785_zps80f1ebef.jpg

 

Tok et lag til dagen etterpå for å få et tykt og kraftig lag med beskyttelse  :love:

 

Og siden bakstellet bare ligger her og tar plass så brukte jeg og en god kompis av meg et par timer på å få det på plass :)
IMG_2832_zpse8e4d940.jpg

 

Under montering :)

IMG_2839_zpsef16c865.jpg

 

Og plutselig var bakstellet ferdig montert og alt ser greit ut :D Det her blir jævlig bra!

IMG_2866_zpsd4a90fca.jpg

 

IMG_2875_zpse5d19bb4.jpg

 

IMG_2868_zpse7ea2ad4.jpg

 

Så, en liten oppsummering :) Alt som er nytt på bakstell, bortsett fra bremser for det kommer i en egen update senere:

 

- Pusset/sandblåst, grunnet, rustbehandlet og lakkert travers, camberstag, fjærskål og stab.stag

- Differensial med 170 tusen km og 25% sperre

- Olje og pakninger på diff

- Powerflex traversfôringer

- Powerflex stab.stagfôringer

- Powerflex bærearmsfôringer

- Powerflex tårnfôringer og forsterkningsplater i dempertårn

- Original differensialfôring

- Bremseskjold

- Pusset traversinnfestninger og sveist på M3-forsterkninger

- Grunnet og tectylert 2 lag under
- Tectylert tårn

Endret av FoXy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker arbeidet ditt! Bra du gjør det sikkelig når deler først er demontert :) 

Stå på, er kanskje litt kjedelig til tider med slikt arbeid men er veldig godt når sommern kommer og du kan kjøre rundt med god samvittighet og en god bil :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg at du er rimelig klar for å få den ferdig ja :P kan no kjøre med god samvittighet om at den er 100% ;)

 

Ja følelsen blir herlig :)

 

for en jobb! :D

 

:beer:

 

Liker arbeidet ditt! Bra du gjør det sikkelig når deler først er demontert :) 

Stå på, er kanskje litt kjedelig til tider med slikt arbeid men er veldig godt når sommern kommer og du kan kjøre rundt med god samvittighet og en god bil :D

 

Ja, er motivasjonstenner det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...