Bættele_Beist Skrevet Mai 3, 2014 Skrevet Mai 3, 2014 Har en merkelig ting på gang her: Kjørelysene virker ikke, begge sider, selv om det er strøm på kontaktene og pærene er ok. Hvordan kan dette gå an??
SweetBMW Skrevet Mai 3, 2014 Skrevet Mai 3, 2014 har du faktisk 12v ut på kontakta men lysa funker ikke? måler du i selve kontakta eller hva gjør du.
Bættele_Beist Skrevet Mai 3, 2014 Forfatter Skrevet Mai 3, 2014 Har 12 v i kontakta ja, og det er ingen feil på lyspærene heller
Bættele_Beist Skrevet Mai 3, 2014 Forfatter Skrevet Mai 3, 2014 Måler i kontakten med bilen i gang og lysbryteren på
Bættele_Beist Skrevet Mai 3, 2014 Forfatter Skrevet Mai 3, 2014 sikker på at lyspærene er igjorden ? De er i orden ja.... :-/
mege34 Skrevet Mai 4, 2014 Skrevet Mai 4, 2014 Drit på jordingen? .. Har du målt på ledningene som går i jord og i pæren eller i kontakten? Test på ledningene hvis du ikke har gjort d. Sent fra min T18+ via Tapatalk
Jan E-28 Skrevet Mai 4, 2014 Skrevet Mai 4, 2014 Et multimeter trenger bare en brøkdel av strømmen for å måle en det en pære trenger for å lyse. Fult mulig å måle 12.5-14,4v, men ikke få pæren til å virke. Et kjent måle-dilemma ved dårlig kontakt et sted for de som jobber med elektronikk. En kan la alt stå koblet som normalt, og koble multimeter på pæra (på pinnene til pæra, så en får med seg alle koblingpunkter). Om en da ser at spenningen faller mye når en slår på lyset tyder det på dårlig kontakt et sted. Om den ikke faller er det noe veldig rart jeg ikke helt kan skjønne. Da vil jeg tro ikke dette problemet plutselig en dag oppstod, men at det er utført noen tvilsomt arbeid et sted, eller noe uoriginalt koblet inn. Andre metoden er å sette multimeteret på strømmåling, og koble det i serie med pæren. Med en pære på 55w skal den trekke ca: 55/12,6v=4,36Ah. Om en bare måler at det kommer noen mAh tyder det også på dårlig kontakt et sted. Om det kommer opp mot 1A, og over burde en se litt glød i lampa, men tyder fortsatt på dårlig kontakt et sted. PS! Skriver 12.5-14,4V siden batteri er ca under 50% kapasitet når det er på under 12.5v. Mao om batteriet er under 12.5v når en jobber med elektriske problemer bør en lade batteriet helt fullt først. Eventuelt bytte det om det er dårlig. Fullt batteri har ca 12.8v. Men så fort en setter på litt forbruk faller den en del, uten at batteriet trenger å være dårlig. Ved virkelig store laster som under start osv kan spenningen fort falle under 11V (på fritidsbåter som kjører 1200W ankervinsjer kan spenningen også falle så langt ned som 10.5V på et fullt godt batteri)
Vegardb17 Skrevet Mai 4, 2014 Skrevet Mai 4, 2014 Måler du 12V eller 14V når bilen går? På min var det sprekt lodding i lysmodulen. Helt vanlig problem på e34 som har lysmodul Sent fra min GT-I8190 via Tapatalk
Bættele_Beist Skrevet Mai 4, 2014 Forfatter Skrevet Mai 4, 2014 Takk for svar. Jeg har nettopp vært ute og målt i kontaktene med bilen i gang, og får ikke mer enn 11,2 volt...... Får 14,4 når jeg måler ellers på bilen. Hvor sitter lysmodulen? Jeg mistenker det er noe slikt som tuller, da dette bare plutselig oppsto helt uten videre. Det er ikke blitt tuklet med ledningsnettet, forøvrig. Men det burde nå vel uansett ha vært lys i pærene selv med en noe redusert spenning?
Bættele_Beist Skrevet Mai 4, 2014 Forfatter Skrevet Mai 4, 2014 Kan det ha noe med tenningslåsen å gjøre? Sjekket lysmodulen, fant ingen åpenbare feil...
Jan E-28 Skrevet Mai 4, 2014 Skrevet Mai 4, 2014 Hmm, 11,2v er ganske lavt når resten av systemet har 14,4v. Men skulle uansett gi litt lys i pæra. Men som nevnt er lysmodulen til E34 ganske avansert. Og kjent for å gi litt problemer. En kan ta de ut fra under baksetet, og enkelt slide av plastlokket. I første omgang pleier releene på kortene å bli dårlige, men kan fikses relativt enkelt. Men enkleste for å eventuelt luke ut denne er å prøve å få lånt en og teste i bilen.
Vegardb17 Skrevet Mai 4, 2014 Skrevet Mai 4, 2014 i sikringsboksen! kan være du kun har vanligere releer, og ikke lysmodul.. tror lysmodul er mer vanlig på e34 med mye ustyr eller noe, jeg har det på min 535 men på den gamle 520'n min var det kun vanlige releer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå