Jump to content

Jan E-28

Members
  • Posts

    432
  • Joined

  • Last visited

About Jan E-28

  • Birthday 09/04/1977

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Oslo & Stavanger

Recent Profile Visitors

2686 profile views

Jan E-28's Achievements

  1. Kjøpt en brukt X431 Euro pad3 med nylig utgått update, men min -22 iX hadde fått blitt med på siste update og lå inne. Bilen startet å blåse svært svakt i cupe. Byttet cupefilter, for var fortsatt en stund til første inkluderte service. Men den blåste nesten like dårlig. Koblet til Launch'n for å se om det ga noe muligheter innen det området- men fant ikke noe. Bilen har nå vært på sin første service der cupefilterbytte var inkludert, og bilen blåste godt igjen. Spurte BMW, og de sa at en må resette bilen når en bytter filter. For den merker at filteret begynner å gå tett og reduserer hastigheten på viften for å beskytte den... Så nå lurer jeg litt på om cupe filter reset skal være en eget valg i launch? Eller om den inngår i en annen form for reset option? Kipt om en ikke kan resette filterbytte selv den dagen service avtalen har utgått? Og et tilleggs spørsmål: Er det en sensor som merker at filteret går tett, som struper motoren? Eller går det på tidsintervall? Eller kanskje de bare har sagt feil til meg? Jeg ser logikken, men samtidig så vil en ved struping av motoren føre til at en får "dobbel" redusert effekt etter som filteret blir gammelt 🤔 Syntes det hele høres litt merkelig ut... -Om det ikke går på tidsstyrt struping men sensor så kan det lønne seg å ta ut å blåse gjennom filteret jevnlig lenge før det starter å gå tett
  2. Takker for svar. Ble en brukt X431 Euro pad3 som ble bestilt i Polen og sendt til Norge i sin tid. Så får en se hvordan det blir 😶
  3. Har bare et gammelt INPA og tenkte oppgradere til noe nyere. Ser på FB diagnose sidene så er det mange som reklamerer for alle de forskjellige programmene og mange svarer at disse trenger en ikke betale for, for finnes gratis. Også kommer det ofte mange linker til div steder eller folk som tilbyr alt ferdig via WhatsApp etc... Lukter jo lang vei svindel på mye av det og ser for meg at en kan forvente å dra med seg div malware om en benytter seg av disse "tilbudene" og gratis stedene. Er det bare like greit å drite i å lete etter gratis å gå til steder som autoscanmate.com eller bimmerdiagnostics.com og ta alt gjennom de?
  4. Har ikke Connetc lenger, men var den ene av modellene i videoen. Det å kunne kjøpe tillegsmoduler ut i fra utstyr er jo kjekt. Men om en f.eks. kjøper TPMS funksjon (og sensor/instrument ekstra fysisk) i et år, også fortsetter en ikke update abonnemanget 2mnd etterpå så vil en miste TPMS funksjonen som en da egentlig har 10mnd igjen av? Det som jeg tenker på i mer klartekst: Vi i klubben tenkte ikke å ta oss bryet med å kjøre fast abonnemang hele tiden. Men være uten 4-5-6år til bilparken i klubben fornyes. Også da etter x år kjøpe et år abonnemang for å få med seg de nyeste modellene igjen. For så å la abonnemanget løpe ut igjen for en ny lengre periode uten abonnemang. Men om denne da uten abonemang mister mange funksjoner den hadde og i realiteten blir en 10.000kr diagnoseverktøy så ser jeg ikke for meg at den er aktuell for oss. Den dagen din gikk ut, mistet du da mange basis funksjoner? Eller mistet du kun de ekstrafunksjonene du hadde betalt ekstra for i ettertid av at du kjøpte den (og eventuelt tidsbestemte funksjoner som var med fra starten ved kjøpet)? Jeg får kanksje ta meg en tur til Verktøyteknikk her i området for å snakke litt mer med de å se på grensesnitt/funksjoner.
  5. Ser en norsk butikk selger en Launch X431. Ser litt på en egen også, avhengig av hva vi lander på budgetmessig. Men ble litt skeptsk etter å sett denne: https://www.youtube.com/watch?v=jLGetOj889k Var mye som ikke virket på normalt Fort Connect 🤔 Og mye som så ut til å være basert på abonnement også. -Så da får en altså ikke alt inkludert som den egentlig klarer, men misser ut på mer en kun på det som kommer etter at en eventuelt har sagt opp updates abonnemanget?
  6. Takker for info. Ser ut til at Autel er greit å få tak i/teste her i Norge til budget og bra med funksjoner. Men ser ut til at Launch er et mye dyrere system om en skal kjøpe det i Norge? Og klarer ikke å søke meg frem til en butikk der en enkelt kanksje kan komme å teste det ut... Må bli å prøve å spore opp en privat å prøve da. MS906 hadde jo vært kjekt, men alt for dyr. Ser en kan få sånn som Launch X431 til ca 17.000 fra Aliexpress men de ligger på 40k+ i Norge... Vi hadde tenkt å holde oss til en norsk forhandler. Er litt for mye ansvar på meg føler jeg å kjøpe noe fra AliExpress som plutselig vi har problemer med om 2år... Har jo tenkt noe rundt 10-12.000 og kan strekke max til 20.000. Og kablet med muligheter for plugger til div ting er vel kjekt for low-level som oss fremfor trådløs? Billigere å få tak i ekstra kabler og slipper en trådløs enhet. Mange av disse trådløse er vel dyre å skaffe ekstra kontakter til?
  7. Du har vel krav på at godkjent verksted skal utbedre skader andre har tilført din bil? Satt selv maler til å spraylakke huset mitt. Jeg krevde å få se forsikringsbevis før de startet opp, som skal dekke akkurat slike skader. Om ikke jeg hadde gjort det så vil det være mitt ansvar for eventuelt skader som hadde skjedd på naboers eiendeler. Malere burde være forsikret mot slik, så skal det gå å få tak i navnet på det selskapet ganske kjapt? Og om de ikke er det så tilfaller vel det ansvaret naboen vil jeg tro? Forsikringselskapet ditt kan nok svare på hvordan du burde gå frem for å få den asap til utbedring.
  8. Var mest Launch fokus her, men vil tro alt kan spørres om 😃 Er ganske noob inen diagnose. Skal kjøpe inn til en hobbyklubb med div merker og aldre på kjørretøyene. En del el biler bland medlemmer også. Tenkte budget på rundt 10-12.000. Men med gode grunner så er 20k innefor også. Ismart810 kom jo opp ganske kjapt som alternativ. Eller DS900 (hva er egentlig største forskjellene på DS900 og MX900? programering for ECU skifte? men hva mer?) Hørte med butikken som sa grensesnittet på Vident ismart kanskje var hakket bedre for novice brukere, men skjermen liten... Ismart hadde vel også litt mer funksjoner for elbil, hva nå det egentlig går i... Hva er fordelen med DoIP & CanFD? Stort sett kun hastighet/oppløsning. Eller er det et must om en skal ha en diagnoseverktøy som kan gjøre flere funksjoner, også i fremmtiden? Skulle få god pris på Foxwell i80 og Vident Ismart920. Men hva er den store fordelen med å gå så opp i pris for noen amatører? Noe vi vet vi ønsker: -Off-line/logg diagnose med stats etter kjøreturen. Butikk sa alle disse hadde, men kan ikke se det står på Ismart810? -kunne ha loggene som grafer og aller helst legge de oppå hverandre. Ser i80 står kan, men hva med DS900 på det? -Gjerne mulighet for TPMS koding, men da må en vel ta med andre inn i vurderingen ser det ut til? En del spørsmål å svare på. Men når en egentlig ikke har peil, men ser en nesten må starte med dette, så blir det fort mye en lurer på som er dumme spørsmål for de som har brukt det litt 😅 Syntes det er vanskelig å skille de forskjellige fra hverandre å se hva en får og hva en mister. Så jo mer jeg leser så blir listen over ting å vurdere bare større å større isteden for færre og færre 😴
  9. Vi har en hobbyklubb med forskjellige merker/modeller, og en stadig økende andel nye biler og medlemene ønsker en diagnose mulighet. Har bra budget, men ser for oss noe til rundt 10.000, men litt fleksibel. Er alt basert på abonnemang, eller er det noe i den prisklassen som har fremtidige oppdateringer innkludert? Kjekt om grensesnittet er enkelt, da hver enkelt medlem selv står for å bruke den. Noe vi bør holde oss unna, eller noe vi absolutt bør velge? Har ikke peil, men resonert meg litt frem til Autel DS900, men oppdatering kun et år Hva koster det senere? Mulig dette er helt feil og heller burde satse på noe annet? Vident 810? Noen som har logger så en kan la den stå å logge mens en tar kjøretur og etterpå se hva målte verdier er akkurat i det bil har problem/fusker? maxidas-ds900
  10. Meget pent ratt, den nedre delen der hadde passet perfekt til mine felger som har samme fagverk desig fra M8 😍 . Er vel et nyere 2-serie ratt det der. Men hvorfor sette inn et ratt som potensielt dekker synsfeltet for noen, isteden for det originale som legger seg fint mellom skjerm og HUD? Orginalt ratt passer genialt til det brede displayet. Formen er heller ingen som helst problem etter å kjørt bilen noen dager, spesielt for de 99.9% av brukerne som aldri kommer til å slenge den rundt på glatta. Beste grunn jeg ser til å bytte ratt må være for å få inn knappene som en kan regulere avstand med (om en kan programere de opp i mot IX), der har de bommet stort med rattet i IX, noe det der også mangler 😟
  11. Ikke ofte jeg bruker forumet her lenger. Ser det var kanskje dumt denne tråden ble snuffet ut? De to andre trådene det henvises til over her er ikke aktuelle å diskutere iX generelt i, og har derfor død ut. Syntes derfor denne tråden kunne leve for iX, på lik linje som i4 tråden for i4 som har over 200 sider nå. Ser ganske mange iX eiere poster der isteden med idrive8 spørsmål, siden begge er nesten like og iX ikke har en egen tråd. Når en kommer inn for å søke litt nå så kan det jo se ut til at det var flere som vurderte iX i starten, men at ingen faktisk kjøpte, for bilen har tilsynelatende vært helt anonym her inne siste året 😆
  12. Har det skjedd noe med iconic sound lydene i i4 også i det siste? Mener den var mye mer potent, fyldig og god tidligere?
  13. Trodde bilen kom med det som er tilsvarende settet "hjulbolter med tyverisikring" de selger løst. Men nå lurer jeg mest på hva den koden på build sheet innebærer? For boltene som kom med bilen er vel kun egnet til å lure en uerfaren ruset tyv med hjulkryss...
  14. Liker ikke elbil felgene iX ble levert med. Fikk til å bestille M5/M8 Style 863M til vinterdekkene, men sommer måtte være med standard felgene i konfiguratoren til bilen. Ser da etter alternativer. Der er det nå kun et sett til med 20" 863M felg for sommer, eller M3/M4 sine 825 eller 826 felger som ser bra ut syntes jeg. Men ønsker å prøvemontere raskt på bilen for å se om det er mulig i forhold til hjulbuen siden de stikker 8mm lenger ut en de 20" jeg fikk levert med (som allerede stikker litt lenger ut en de originale 20". Så er det noen som har noen 20" felger (med eller uten dekk) til G80/G82 liggende til vinteroppbevaring jeg kan komme innom å raskt prøvemontere. Må ikke være style 825 eller 826, så lenge det er originale 20". Ikke snakk om mer en å prøvmontere og slippe bilen ned fra jekken for å se.
  15. Nå som vinteren er på trappene så må kanskje den lagrede ruten puttes inn i en bil igjen 😅
×
×
  • Create New...