Gå til innhold

Diagnoseverktøy - hvilken?


Otis
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har jo sett at @E.C. har Launch X-431 og noen andre her inne har sikkert noe annet.

Men jeg synes den var litt dyr (X-431) så jeg har funnet en Xtool d7s.

Jeg kan ikke se at den mangler noe direkte, men grafene kan vel være bedre, men den 2-veis kontroll av de aller fleste ting.

Nor jeg ikke tenker på her?
Jeg skal bruke dette på alle typer biler, og ikke bare BMW. For BMW har jeg jo ISTA og ICOM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xtool er nok en bakgårds/billigutgave av Autel, på samme måte som Launch har den opprinnelige X-431, mens du har andre spinoffs fra dette igjen som f.eks. ThinkDiag og Thinktool. Softwaren er som regel ish den samme, men nettbrettet kan være annerledes. Noen kan være veldig treige. Dollarkursen har ikke vært helt heldig i de senere årene så ting koster litt mer nå. Jeg havnet under 10k for min, nå ligger den ute til 12k samme sted på Amazon. Enkelte billige merker (f.eks. Thinktool) har det hendt har solgt diagnoseverktøy med ubegrenset updates (ved nylansering og i kampanjeperioder). Det kan fort hente seg inn om man tenker å kjøpe oppdateringer når første gratisperiode på 1-2 år utløper. Autel er ofte svindyre.

Launch er litt treigt av og til, særlig når den plutselig skal oppdatere seg eller når man bruker funksjoner med autosøk. Samtidig mye raskere enn ICOM + ISTA, derfor bruker jeg sjeldent sistnevnte. Jeg tenker å prøve Autel i fremtiden, men den jeg har lyst på er litt vel dyr. Blir kanskje å teste ut en brukt entry-level proffmodell.

Har sett CR Max selv. Til 4000 kr er det et veldig kurant verktøy med mye bra grunnleggende funksjoner.

@Otis Hvor mye tenkte du å bruke sånn ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg minst mulig penger med 2 veis kontroll.

Har jo innsett at 5k er kanskje minstesum. Selv om cr max nå går for 3900,-

Jeg har vurdert thinkdiag, men liker ikke å måtte kjøpe oppdateringer/lisens for å beholde funksjoner.

Sånn sett er det mer fristende med en komplett løsning med eget nettbrett.

Jeg klarer ikke forsvare prisen på autel eller Launch. Det er for dyrt, for å få 2 veis kontroll.

Xtool virker også som et bra produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beholder alle funksjonene når lisensen utgår, men du får ikke noen nye funksjoner og bugfixes etterpå og ikke støtte for nyere biler. Sånn sett ikke mye annerledes enn å kjøpe noe som er offline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er viktig. Men det mister man vel med thinkdiag mener jeg. Der kjøper man lisens.

Fant x431 pros v til 659 eur.

Men er det verdt det kontra xtool eller cr max? Jeg er veldig usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten sette de opp head to head og se over hva som du tror du får mest bruk for. Plutselig så har ikke det verktøyet akkurat det du trenger den ene gangen, men sånn blir det alltid. Om du skulle være i nærområdet en gang så kan du få prøve Launchen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snirklet meg innpå xtool d7s, Launch CRP919X BT, AUTEL MAXICHECK MX900 eller TopDon 900BT.

Prisen er varierende, men sånn høvelig innenfor samme pris, når evt skatt og frakt er lagt til. De er ikke SÅÅÅ langt unna hverandre.

Men jeg er veldig usikker på hvilken man skal velge.

Føler absolutt at Launch sitt er best, selvom jeg tror det er en Kina kopi av det ekte Launch. Dog så er jo menyene og testene av produkter svært lovende ut.

Liker de med en BT enhet som settes i bilen, gir mer frihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver nå litt mer...

Det største usikkerhetsmomentet med å kjøpe både Launch CRP919X og xtool d7s er at det er over ebay og jeg kan aldri verifisere hva som er ekte vare eller ei. Vet ikke om det er viktig en gang.

Både Autel og Topdon tenker jeg å handle fra norge, da de selges her.

Ingen av verktøyene mister funksjonalitet etter oppdateringsperioden er borte, så det betyr ikke så mye.

Sånn sett så er nok Autel det rimeligste og tryggeste valget. Autel har jo levert diagnose verktøy i ganske mange år og de har sitt grensenitt. Som absolutt er funksjonelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at et verktøy som du ikke skal bruke til å kjøre firmware-update med på moduler er det mindre farlig med mtp. å ha 100% legit software. Jeg kjøpte fra amazon og fikk med en kode og registreringen online gikk fint. Den launchen du ser på virker å ha mye av det samme som min, uten modulkoding, så sånn sett sikkert et greit sted å starte.

Om du kjøper fra utlandet kan det være lurt å følge med på black friday, kan være litt billigere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...