Jump to content

flobben

Members
  • Posts

    2571
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

flobben last won the day on August 11 2015

flobben had the most liked content!

About flobben

  • Birthday 11/05/1981

Profile Information

  • Interesser:
    O-town

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

flobben's Achievements

  1. Det gjør jeg også, og har nå erfaring med rekkevidde osv. igjennom noen år med e-tron. Jeg er nok enig i at man må lade engang på den turen med litt inspirert kjøring, men så lenge man ikke lader på stikkontakt på et gatehjørne så lader man veldig mye på 25min, som gjør at all rekkevidde angst er borte. og ja e-tron varmer fort, er 11kw varmeapparat i den, så når det trøkker på for fullt så er det MYE varme som kommer (og tapper batteriet der etter også)
  2. Så vidt jeg kan se på google maps er det ca 31 mil fra Gardermoen til Arendal. Starter du med fulladet e-tron 55 og rusler nedover i 130-140km/t på motorveien så ligger man normalt sett litt over 3kwt/per mil, men for å ta i litt ta så si 33kwt/per mil. da er du på 26 mil fulladet. 25 min på hurtiglader (50kw) lader minimum 20kwt. Som er over 5 mil. Er du på lynlader så er du på godt over 10 mil på 25min. Så enten var problemet at den ikke var fulladet når du dro fra Gardermoen, eller så har du hatt mega ubrukelige forhold på den turen. Eventuelt at du drar på litt for kjentfolk.
  3. Så veldig fint ut den Cayennen der, sprekt fargevalg på interiøret også vil jeg si. Deilig at noen velger noen annen en standardfargen i Norge, svart.
  4. Garantien vil stå like bra, lovkrav på det, men. Mekonomen verkstedene har sjeldent tilgang til fabrikkens programvare. Det betyr at oppgraderinger av software osv, ikke kan utføres av de. Dagens lovkrav gjør at alle kan lese feilkoder osv. via standardiserte grensesnitt (OBD2), men oppgradering av programvare og komponenter er ikke styrt slik. Så for nyere biler som fortsatt får en del oppdatering og feilretninger av merkeverksted vil jeg anbefalt å gå den veien. Men er bare å spørre verkstedet om det har tilgang til eller ei og hva deres vurderes rundt det er.
  5. Maks peak på ladeeffekt er like interessant som ketchup effekt på fossilbiler, det er mye viktigere med høy jevn kurve. Og om man lader på 30 min eller 45 min betyr i praksis veldig lite. Forskjellen ser stor ut på papiret, men i virkeligheten betyr det veldig lite. jeg måtte lade i stad for å ha nok strøm til å komme meg hjem i morgen. Ladet på 150kw lader og gikk inn på butikken. Bilen var ferdig lenge før vi var ferdig. Dermed endte det opp med at jeg valgte å gå ut midt under handlingen for å flytte bilen. Hadde den ladet med 300kw hadde jeg ikke rukket å komme meg inn i butikken omtrent. når bilene går 300+ på en lading betyr det veldig lite om det tar 30mim eller 60min å full lade for de aller fleste og det er nok BMW veldig klar over. Samme med rotteracet 0-100, det er bare for et få tall at det er viktig ytelser. De aller fleste ser etter andre egenskaper når de handler
  6. Absolutt en forbedring i mine øyne også.
  7. Sikkert, men etter å ha hatt awd/4*4 så, forstår jeg at folk ikke vil gå tilbake. Jeg har hatt flere biler med to hjulstrekk, men bare nå i påskeferien opp en bakke med noe snø og en i3 som ikke kom opp. Hvor vi med vår awd ikke hadde hjulspinn engang så skjønner jeg fascinasjonen. Jeg hadde nok personlig ikke klart å kløne til som sjåføren av i3 gjorde der(for jeg er en gud bak rattet), men at mainstream folka ønsker mest mulig bekymringsløst hverdag forstår jeg.
  8. Over 200.000 på 8 år er som mange sier mye, legg på verditapet i tillegg så øker det ennå mer. Så kommer greia, regn mot verditapet og kosten på en ny bil, hvordan blir det da? Har ikke turt å regne på hvor mye min tilsvarende xc70 har kostet meg. 2014 modell og 220.000km, men blir litt kost i ny og ne der også. Stort service nå forrige gang havnet på pluss siden av 20k.
  9. Ja det har man vel merket veldig godt under Korona. Alle disse samfunnskritiske jobbene som myndighetene hadde på blokka ble jo snudd helt om. Lokkførere hadde jo plutselig "ingen" de skulle transportere, mens barnehageansatte ble noe av det mest kritiske for å holde samfunnet i gang. Alle jobbene i samfunnet har sin plass og er ganske nødvendig, er jo derfor de har livets rett. Kanskje noen offentlige stillinger man kunne ha klart seg uten, men private firmaer må jo tjene penger. Når det gjelder kommentaren til @Fredrik 90tok jeg den for å være en trolle kommentar for å få reaksjoner.
  10. Absolutt, har ikke noe problem med å la folk bruke pengene på hva man vil, glemte kanskje også at utenfor Oslo så er prisene litt annerledes. Så ser jo at muligheten for å få til mer er større.
  11. Min påstand er at det å kjøpe så dyre biler gjør at man fort taper mye i verditap som går på egenkapital, som igjen går utover hva man får kjøpt av bolig. Jeg skjønner at det er kult å trille rundt i dyr bil når man er ung, men om det er beste økonomiske valget sett litt frem i tid tror jeg ikke.
  12. Noen som tar vårrengjøringen noe mer seriøst en andre
  13. Tja, dumt å ikke ha noe å strekke seg etter i karrieren da, men er mange som tjener mye penger i ung alder. Spørsmålet jeg stiller meg er vel heller klarer de å komme inn på boligmarkedet. Nye dyre biler har av erfaring masse verditap, og med 15% egenandel for bolig så henger det ikke helt sammen med dyr bil og bolig.
  14. Nå har man jo klart å få økt engang i tiden, så noe vettuge synspunkter må det være som veide mer den gang. Samfunnsøkonomi med at man forflytter seg fortere er i alle fall en av dem. respekt for lover er nok en annen da urimelig fartsgrenser gjør at folk mister respekt for lovverkert.
  15. Jeg opplever at du konstruerer mye argumenter som ikke helt henger sammen i virkeligheten. Regner med at når du skal til Køben så kjører du til Kr.sand og tar båten over. I følge google maps blir turen da må 60 mil. Hadde du kjørt en ix50 hadde du måtte lade ca. 30 min på den turen. Greit nok at du synes det er lenge, men stoppet for å kjøpe pølser er ca. 15min, så å komme frem 15min senere på en 60mils tur og betalt halvparten i drivstoffkostnader er det ganske mange som ville akseptert. kjører du om oslo er det 100mil, så legg på 30min til i lade tid, så er du på en time. teslabjørn har disse 100mil test turene sine, han er under ti timer med mange av de nye bilene. https://insideevs.com/news/521066/tesla-model3-lr-record-1000km/ f.eks, 9timer og 20 min med en model 3
×
×
  • Create New...