Gå til innhold

Mulig å sette inn stålforing i M52 alublokk?

SlimG
 Share

Anbefalte innlegg

Veit nokon om det går an å sette inn stålforingar i ei M52 alublokk fra '95? Eg er klar over at det må borast og honast først.

Er slike foringar i det heile tatt mogleg å få kjøpt nokon plass?

Årsaken til at eg spør er pga. det er ei blokk med skade på sylinder 4, og eg kan ikkje bytte blokka siden den er del av eit oppbygningsprosjekt som skal godkjennast av biltilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært litt forsiktig med galvanisk korrosjon og sjekket materialet for å være sikker. Stål og alu høres umiddelbart ikke så bra ut

Om du tenker på at stål foringer i alublokk ikke høres bra ut, så er ikke dette helt uvanlig. i 98 kom BMW med ut med Stålforinger (usikkert på om det er våte eller tørre foringer) Stålforingene erstatet Nikasilbelegget i de tidlige 52 motorene kom ut med. En del var plaget med slitte sylforinger grunnet svovelmengden som fantes i bensin i enkelte land.

Nikasil reagerer på Svovel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit nokon om det går an å sette inn stålforingar i ei M52 alublokk fra '95? Eg er klar over at det må borast og honast først.

Er slike foringar i det heile tatt mogleg å få kjøpt nokon plass?

Årsaken til at eg spør er pga. det er ei blokk med skade på sylinder 4, og eg kan ikkje bytte blokka siden den er del av eit oppbygningsprosjekt som skal godkjennast av biltilsynet.

Hvorfor skal du hone før evt montering av Stålforinger? Honingen er jo for at oljefilmen skal feste seg bedre til sylinderet. Du kan vel bare sett inn en blokk fra 98? Siden de har stålforinger (TU, Technical Update motor: m52TU-3)  Kan ikke helt skjønne at du ikke skal få godkjennt den, siden det er samme sak, bare med Stålforinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...