Gå til innhold

(U)Lyd i girkasse 750iA

ChezApu
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en 96 mod 750iA som jeg er veldig happy med, men det er en lyd fra girkassa når jeg kjører. Det er ingen dramatisk lyd, men den ligger i bakgrunnen og er en litt høyfrekvent lyd som irriterer når man legger merke til den. Ingen har bemerket den eller klaget, men jeg hører den. Litt som om radiatorvifta går for fullt hele tiden, men jeg tror det er fra girkassa,

Har den på et verksted nå, men de er ikke helt klare for å rive ut kassa og sendce den til en spesialist siden det kan dra en del penger uten at problemet finnes/løses (om det i det hele tatt er noe feil)

Er det noen erfaringer med lyd i girkassa på denne bilen?

Fikk skiftet olje på kassa for 3000 km siden, uten at det gjorde noen forskjell. Måtte gjøre det fordi den begynte å gire litt vilkårlig.

Fint om noen har et tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 730 hadde og litt sånn hylelyd innimellom, spesielt om den girer ned over fartsdumpere i oppoverbakker bla. Med litt turtall. Vet ikke om det er normalt. Trur ikke min 740 er slik da. Men er vell litt forskjellige girkasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den ble nok bare byttet, men jeg antar litt nå,

du mener det har noe å si?

Etter hva jeg har skjønt så burde girkasser bli flushet samtidig for å få ut metallspon og andre rester som kan ødelegge girkassene. Disse vil ikke forsvinne ved bare et oljeskift, og den nye oljen kan løsne skitten som så blir sirkulert rundt i kassen.

Det er godt mulig at dette spesielt gjelder gamle kasser som er gått langt, og at det ikke er så nøye på nyere kasse med lav km. Uansett verdt en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har skjønt så burde girkasser bli flushet samtidig for å få ut metallspon og andre rester som kan ødelegge girkassene. Disse vil ikke forsvinne ved bare et oljeskift, og den nye oljen kan løsne skitten som så blir sirkulert rundt i kassen.

Det er godt mulig at dette spesielt gjelder gamle kasser som er gått langt, og at det ikke er så nøye på nyere kasse med lav km. Uansett verdt en tanke.

Det var et godt argument -  har vel ikke tenkt så langt.

Skal få verkstedet til å bytte olje og flushe samtidig.

Dog har lyden vært der siden jeg overtok bilen, og jeg mistenker at det er noe annet som lager lyden -  den følger turtallet på bilen, er ikke "feil" på noen måte, men den hører ikke til i lydbildet i denne bilen. I mine tanker skal jeg høre en summing fra motoren, som blir brumling av og til når høyre foten faller brått ned til gulvet, men det skal ikke ligge noen lyd "over" motorlyden i en slik bil.

Bilen har ikke gått mer enn 150 000+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få nå heller sjekket alle løpehjul til reima så du ikke går på en smell hær at det er så enkelt som et lager som er gåent der. Hadde selv en liten hylelyd på min 88 750 å der viste det seg at det var lagret på opphenget til mellomakslingen som var gåent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få nå heller sjekket alle løpehjul til reima så du ikke går på en smell hær at det er så enkelt som et lager som er gåent der. Hadde selv en liten hylelyd på min 88 750 å der viste det seg at det var lagret på opphenget til mellomakslingen som var gåent.

Takker for tipset - skal få det sjekket.

Har lest en del på nett om dette på nett i helgen, og det kan også være at det er byttet girolje og filter før jeg fikk bilen. Om de ikke har brukt et originalt filter i girkassen så kan det være grunnen. Orginalfilteret er avstivet, mens uroginale ikke er det. Uorginale filtre kollapser, og så blir kassen litt strupet på olje, og da får man visstnok denne lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...