Gå til innhold

Råd ved kjøp av BMW

Share

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri før hatt BMW, men ønsker nå å kjøpe en bil i 5-serien eller 3-serien til under 100.000 kr. Det innbiller meg at det vil være mye bruktbil for pengene. Primært er jeg på utkikk etter en bil med solid servicehistorikk og få eiere. Videre skal jeg ha en bruksbil, ikke en rånebil med spoiler ned i asfalten.

På nettet finner jeg en noen 520D 2003-modeller som passer til søket mitt. Er det noe jeg bør være spesielt oppmerksom på ved kjøp av denne modellen? Har også en 97- og 99-modell bensin i kikkerten. Noen generell kommentar mht disse?

Jeg vurderer også en bil i 3-serien, og ber entusiaster og kjennere om gode råd også her.

Takknemlig for alle innspill!

Hilsen

Ambassadøren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil anbefale diesel motor 520-530D samme også med 3 serie 318-330D

på de eldre e39 med bensin 520-528 er ålreite biler men motorene kan være litt sære
de er litt plaga med topp-pakninger som ryker og det kan jo bli dyrt å fikse om enn ikke gjør det selv

er mulig de har blitt bedre fra 2001 og oppover

men vil sterkt anbefale 99--> e39 530D touring da får du mye bil for pengene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh. M52 (vanligste bensinsekseren i E39 og E46) er da det mest skuddsikre BMW har produsert i nyere tid. M54 er også bra. Største innvendingen er at de er litt tørst, og har ikke allverdens power på lave turtall. Men de er altså svært solide, og har en flott lyd og gange. Til knappe 100k ville jeg sett meg om etter en E46 320i 2,2 og man kasse. Det er en kjempebll.

E39 530d med fornuftig km tror jeg er vanskelig å oppdrive i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, BB 79 - og mange takk for innspill! Det er helt uvurderlig å kunne høre fra folk som kjenner BMW. Manuell kasse - ja. Der ligger søket mitt på alle BMW-biler ettersom jeg har fått nok av automatkassa til Mercedes. Ellers finner jeg ingen 530D på søka mine, så det er som du sier: Trolig vanskelig å oppdrive.

Igjen: Stor takk. Nå begynner snart prøvekjøringa - håper jeg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil anbefale diesel motor 520-530D samme også med 3 serie 318-330D

på de eldre e39 med bensin 520-528 er ålreite biler men motorene kan være litt sære

de er litt plaga med topp-pakninger som ryker og det kan jo bli dyrt å fikse om enn ikke gjør det selv

er mulig de har blitt bedre fra 2001 og oppover

men vil sterkt anbefale 99--> e39 530D touring da får du mye bil for pengene

Jeg har aldrig hørt at dette er et stort problem. Men om folk har 6000 rpm før man får driftstemp så kan mye skje.

Jeg hadde en 98 model 728 i 5 år uten noe trøbbel. Eneste var temostaten som røk. Men den bytta jeg fort selv.

M52 motoren er meget solid. Og det er lett og oppdrive både brukte og nye deler på de om noe skulle ryke.

Diesel motorene vet jeg ikke noe om siden jeg mener diesel er for traktor og lastebil. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldrig hørt at dette er et stort problem. Men om folk har 6000 rpm før man får driftstemp så kan mye skje.

Jeg hadde en 98 model 728 i 5 år uten noe trøbbel. Eneste var temostaten som røk. Men den bytta jeg fort selv.

M52 motoren er meget solid. Og det er lett og oppdrive både brukte og nye deler på de om noe skulle ryke.

Diesel motorene vet jeg ikke noe om siden jeg mener diesel er for traktor og lastebil. ;)

skal ikke lage noen stor diskusjon ut av det

sier ikke at m52 motorn er dårlig tvert i mot men alt kommer jo ann på vedlikehold og hvordan de er behandlet

jeg kan si av egen erfaring at jeg hvert uheldig med de to e39ene jeg har hvor begge motorene røyk med kort mellom rom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...