Gå til innhold

520 e39 hvit røyk

Hines
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har opplevd i det siste at min bmw 520 har sluppet ut hvit røyk til tider. Det begynner å lukte ordentlig sterkt, vondt inne i bilen.

Det skjer ikke når jeg starter den opp, men heller etter jeg har kjørt med den litt. Så la jeg også merke til at det var litt fukt i bunn av eksospotta, om det er vann eller bensin vet jeg ikke.

Det er også dårlig drag i bilen, jeg må opp i 4 tusen omdreininger for å føle noe, så jeg vet ikke om det har noe sammenheng (?).
Hørte av en at det kan være toppakningen som ikke er helt tett. Men som dere sikkert skjønner så har jeg ikke peiling selv.  :whatever:
Hva kan det være?

Takk for svar på forhånd!  :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par ting du kan se etter. Bruker bilen din mye kjølevæske? Koker den av og til? Om det kommer mye trykk inn i kjøle systemet fra sylindrene kan dette føre til lekkasjer. Du kan også se etter "majones" i oljelokket. Det finnes også co2 tester som du kan bruke til å se om det er eksos i kjølevesken. Brukte dette selv for å diagnosere pakningsbrudd en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

520 er ingen rakett i utgangspunktet, motoren krever til turtall for å yte. Særlig om du har automatgir.

Litt hvit røyk trenger ikke nødvendigvis å indikere brudd på pakning. Kommer det MYE røyk der i mot, da kan man være ganske sikker. Det sikreste tegnet på at det er noe feil er, som AndyBroke skriver, at den bruker kjølevæske. Kjølevæske kan lekke tre veier:

1. Ut til luft, altså en synlig lekkasje.

2. Inn til sylinder via toppakning eller sprekk i toppen, gir mye hvit røyk

3. Inn til olje, gir "majones" i olja. Er det synlig på peilepinnen er du sikker. Gugge i påfyllingslokket skyldes _ofte_  småkjøring som fører til litt kondens og vil forsvinne om du kjører en lang tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har hvit eksos og bilen går dårlig så kan dette ha med at vann kommer i forbrenningskammeret. 

Merker du ikke om det er vann eller bensin som ligger i eksos? Bensin lukter nåkså annerledes.

Stiger temp? Mister du kjølevannet? Vær obs på at alutoppen din er skjør for overkokninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig info, har fått svar på det jeg lurte på!

Har sjekket med en bekjent, han skal sjekke toppakningen. Er nok mest sannsynlig damp som kommer ut, for det er veldig fuktig når jeg tar hånda bak. 
Legger ved et bilde som jeg tok når jeg ga litt gass.

post-81355-0-25809800-1400410527_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis hadde mye fukt i eksosen sin. Mista ikke kjølevann, kokte aldri. Det viste seg at det var vann i eksosanlegget, han kjørte ut alle gira over sletta, og vips så var eksos helt fin igjen. Om du ikke har problemer med overoppheting eller at kjølevannet forsvinner så kjør motoren på høyere turtall og se om det blir forskjell etterpå.

IKKE kok motoren din, ha varme på i cupe om du ser at kjølevannstemp stiger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjenner en "søt" lukt av eksosen så er det kjølevann. Er det sprekk i toppakning så anbefaler jeg å kjøpe deg en motor fra sverige. Koster 70% mindre enn å bytte toppakning. Da man må plane toppen og styre med vanos.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...