Gå til innhold

1983 E30 - Godkjent ombygd! Selges..


Anbefalte innlegg

On 4/21/2016 at 23.32, Toastjern skrev:

Jeg har sendt han en PM, takk for tipset. Den trenger vel ikke noe tilpasning for å passe? Kan jeg bruke hovedsylinderen fra min bil på 325ix bkf'n?
 

kikka litt på det i dag. Passer ikke.. er større avstand mellom boltene på ix bkf'n.. Og i tillegg så virker det til at den er rotert så bremsevæskebeholderen hadde blitt stående skeivt om jeg hadde brukt den gamle? Altså, de to hullene som bremsesylinderen festes til bkf er rotert i forhold til hullene i bkf som går gjennom torpedo?

Må jeg ha en hovedsylinder fra 325ix? Er vel noe annet som passer også? Har vel lest at det ofte er brukt noen fra E32 eller noe sånt?

Denne første her er "rotert" som 325ix bkf'n

image_14321_big.jpg

Denne her er rett, som den orginale e30 bkf'n

072-8555_is.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Iom at feriepengene har kommet så slengte jeg avgårde noen bestillinger på koed og div.. Mest småtteri bare.

Kan også legge til det ene bildet jeg tok sist jeg skrudde.
Skrudde av innsuget for å få på plass BKF.

Borra opp to nye høl med mindre avstand for å passe ix bkf.. La bak noen store tjukke skiver, sånn just in case egentlig.. 
Måtte også kappe og gjenge opp litt på staget som gikk til bremsepedalen siden det var en del lenger, og siden staget ikke går ann å bytte hvis du føkker det til så lot jeg fattern gjøre det.
Ble veldig bra, pedalen ligger helt likt med clutchpedalen - pappa er flink ! :D

Motivasjonen har det vært dårlig med, men fattern hjalp meg sist så har det har tatt seg opp litt.

Slipte også litt av noen rillene på innsuget seff.

Jeg har altså ikke shimsa opp motoren.

Bildet nr to er av de to tappene som går inn til varmeapparatet, og åssen har folk gjort det her? Må da vel kunne finnes en slange som passer her uten noe mods?  Var det ikke et eller annet med at man skulle snu den tappen så den peker nedover? Ser ikke helt åssen det hjelper da men.. Har vurdert å bare kappe den litt kortere å kjøre på med flere slangeklemmer der.. :P

klaring bkf innsug.JPG

tappen her a.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har fått en bremsesylinder som passer på bkf, men den har bare to utganger til bremserør? Så bilde av den på koed før jeg handla og regna med at det var 3.. Kan noen forklare meg hvorfor i H det er sånn?

Legger hele prosjektet på hylla snart, er dritlei :P

Siste bildet, får vel problemer med innsugsbelgen her.... Og hva er den siste tappen til på siden av bremsevæskebeholderen?


IMG_0012.JPG
IMG_0011.JPG
IMG_0013.JPG
IMG_0014.JPG
IMG_0015.JPG
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antal utgangar i sylindaren har med ABS å gjera, meina eg det var. Berre å laga til ein T-kobling på dei to rlyra som går til framdekka :)

Angåande innsugsbelg so fekk eg samme problem. Enda opp med å kjøpa bremsevæskebeholdar frå 2002 og henga det opp på dempartårnet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da går heilt fint. Eg har det på min og bilen gjekk nettopp gjennom EU med strøkne bremsar :)

I tillegg til beholdaren so trenge du gummiproppane so går nedi sylindaren, pluss to plast-albogar so går nedi der igjen.

Delenr:

Albogane - 3421102282 (2stk)

Gummiproppane (22*8mm) - 34311121911

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okå. Jeg ser gasolin.no har t-skjøter, men hva er gjengestigninga på de koblingene på røra?

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=10302_10182_10202&products_id=11960

Takk. Skal se om jeg ikke får tak en 2002 beholder, må vel til høggern kanskje da. Fant ingenting på koed denne gangen xD Eller er det et sted som selger nye? (haha)

 

Har folk brukt kjøleslangen fra m20 motoren til radiatoren her? Kjøpte ny fra m52 motor, men er alt for lang :P På andre siden passa det fint.

Og ja, blir ikke plass til noe viskosevifte her :P så koblinga må av og bruke el vifte, men det regna jeg med.

Radiator klaring.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk gjort no på mandag og i dag. Har begynt med ledningsnett og fikk kobla på slangene til varmeapparatet og bytta gassvaier..

Er det noen okå måte å korte inn gassvaieren på? Har flere cm til overs, så når pedalen er i bånn er ikke spjeldet helt oppe.. Synes på første bildet. Og det er for mye til at jeg fikk justert det med den tomgangsskruen eller hva faen det er :P
Gassvaieren ble liggende sånn her:
gassvaier_(1).JPGgassvaier_(2).JPGgassvaier_(3).JPG

Fikk faen meg brukt de gamle kjøleslangene fra m20 motoren inn til varmeapp. Det er lite klaring på den øverste slangen, men jeg får bare sjekke om blir gnissing der. Har en løsning på problemet, hvis det skulle bli et.

vannslanger (2).JPGvannslanger (1).JPG

Kan jeg fjerne denne kabelen? Den er bare kobla sammen med den lille rød, går det ann å relokalisere den lille rød som går inn til det releet?

fjerne denne (1).JPGfjerne denne (3).JPGfjerne denne (4).JPG

Også har jeg tilpassa dekslene som ledningsnettet skal ligge i. Kommer til å se orginalt ut når jeg er ferdig :) Koed har jaggu my fint til m50 ombygg i e30 :P
Deksler_(1).JPGDeksler_(2).JPG

framgang.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Sitter det en slags spacer bak reimhjulet til servopumpa? Finner ikke på delefilm noen plass.. Det er riktig delenr på reimhjulet..

IMG_0272.thumb.JPG.8cecdf28772882274c940d2b6813f50a.JPG

IMG_0273.thumb.JPG.0fcc26c9756a63070bb2fc21d42f2a2c.JPG

IMG_0274.thumb.JPG.3c06364610b7d1a0038fec22c6fd92b7.JPG

IMG_0275.thumb.JPG.32ddf7424691bf7616ecb7c8127ad117.JPG

Begynner å nærme seg oppstart på bilen og. Har fått gjort ferdig ledningsnettet i dag, og flytta batteriet baki. 

Montert bremsevæskebeholderen har jeg gjort å.. Tilpassa bremserøra der. Radiator og slanger er prøvemonter og tilpassa men blei fjerna igjen da jeg skulle til å montere multireima, som ikke går på pga nevnte reimhjulet på servopumpa.

Sendt måtte slipe litt og gjenge opp temp sensoren, da hølet i toppen til temp sensor er mindre på m52 motor kontra m20.

Kobla på riktig plugg inn på girkassa til ryggelysa 

Glemmer jo som vanlig å ta nok bilder.. Alt av lys og dash fungerte inni bilen i går, så håper å få prøvestarta den i helga (:

Ting som står igjen om den starter: eksos og el vifte bak radiator.. Og montering av radiator og multireim igjen.

Div bilder jeg har tatt:

IMG_0240.thumb.JPG.f4fa36af6731b19b83b6771d26393910.JPG

IMG_0250.thumb.JPG.a631217610fc4b145886fc26b21b80c4.JPG

IMG_0276.thumb.JPG.37a3436367475c0e6431461205bbd3bc.JPG

IMG_0258.thumb.JPG.c772835d89f06676d7013e8efc4ba534.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en ide om hva som gjør at starteren ikke går rundt? Bensinpumpa gikk, alt av strøm og instrumenter inni bilen reagerte. Men absolutt ingen reaksjon fra starteren..

Kan det være lite strøm på batteriet som gjør det? Sjekka ikke åssen volt batteriet hadde i seg, men alt av lys, releer og pumpa gikk..

Er jo startsperre i hjerne på di her, men det skal være koda vekk.. Har handla hjernen av Eirik innpå forumet her, så jeg tviler litt på at det er der feilen ligger..

Dårlig jording kanskje? Evt dårlig starter?

Endret av Toastjern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrudd av eksos manifolden i dag.. Skal ha en annen en der som ikke må modifiseres så jævli for å gå klar av motorfeste/travers..

Ang startproblemene, så skjedde det noe nytt i dag.. I en brøkdel  av et sekund så prøvde starteren å tørne, men så skjedde det ikke mer etter det.

Det ene releet som sitter i ledningsnettet til motoren, gikk helt berskerk, skrudde seg av og på med dritsmå mellomrom, hørtes ut som ei klokke i dobbel fart (?)

Kommer også en rar summelyd fra under innsuget, som jeg tror var tomgangsmotoren(?) Den gikk også litt etter jeg hadde skrudd av tenninga..

Begynte å lekke bensin ifra bensinfilteret og, men det var bare å stramme klemma litt.. Rævva dag, hadde håpa den ville "starte" i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en del kuking uten å få start på bilen, har jeg kommet fram til at starteren må være gåen/defekt..

Er bra med strøm innpå starteren, men dårlig med strøm inn på innslaget når jeg vrir om nøkkelen til "start".. Leser av bare noen volt der, ikke 12v+ som det er på batteriet.. noen som vet om det skal være sånn?

Har prøvd å koble direkte fra batteriet dit, uten noe endring.. Trodde deretter at jordinga var dårlig en plass, siden starteren slår inn, men ikke går rundt. Men jeg har utelukka det også.. Dro en feit kabel ifra blokka og rett til batteriet..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...