Gå til innhold

BMW E92 rød feilmelding. Rattlås?

Popza
 Share

Anbefalte innlegg

LCI biler har vell elektronisk servo/styring mens pre-lci har tradisjonell servopumpe.

min 05 e90 hadde vertfall vanlig servo(med litt svetting og lekkasje som disse bilene visstnok sliter med)

men har kjørt lci biler med elektronisk.

Merkes når man kjører bilene at det er forskjellig styring :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et lite tips fra bimmerfest at man kunne kjøpe denne: https://www.avtotools.com/index.php?productID=437 for en permanent løsning på hele ELV problemet. Rattlåsen står alltid åpen, men man slipper hele ELV problemet også.

Skal kjøpe den, installere den også se hva som skjer. Lager en liten guide, da den kommer i posten.

Men du skal vell ikke ta en diagnose å verifisere hva som er feilen før du "fikser" hva som faktisk er feilen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Update:

Nå er problemet løst(enn så lenge). Skal oppdatere om feilen kommer tilbake. Men uansett, her er hvordan jeg fikset det:

Kjøpte en ELV-emulator fra https://www.avtotools.com/index.php?productID=437. Betalte 100$ + ca 15$ i frakt. Tok 4 dager før den ble levert.

Her er bilder av ELV-emulatoren:

tqbr.jpg

q9xxn.jpg

krqa.jpg

u035.jpg

Jeg og en kompis brukte ca 45 min på å installere den. Med en 20min pause :)

1. Vi satt inn nøkkelen, slik at rattlåsen gikk opp. Så tok vi av den negative polen til batteriet.

2. Tok av panelet ved pedalene. 3 torx-skruer.

dips.jpg

3. Vi fjernet hele panelet, for å få god plass til å ligge der.

ts8m.jpg

4. Nå kom vi til den "vanskelige delen". Det var litt vanskelig å finne ELV-kontakten. Men hvis du ligger på ryggen å ser rett opp, og litt til høyre, så ser du den i rattstammen. Den ser ut som denne: ELV_pic_enl.jpgDen satt veldig hardt fast, så etter mange forsøk med fingrene, fant vi ut at vi skulle bruke en liten tang. Da gikk den mye lettere av!

igoeg.jpg

5. Da vi hadde fått ut ELV-kontakten tok vi frem ELV-emulatoren, koblet den inn, den lyste oransje i ca 1/2 sekunder, og pakket den med litt beskyttelse og teip, så den ikke hang løst. 

6. Satt i batteriet igjen, testet rattlåsen; med å ta inn og ut nøkkelen. Da hørte vi at rattlåsfunksjonen var borte! :D

7. Møtte en hyggelig kar her i byen som hadde utstyr til å fikse feilkoder osv. Han fjernet feilen for ELV failure, og nå er feilen borte.

Alt har sikkert kostet meg ca 900kr bare. Vi får se om feilmeldingen dukker opp igjen, men tviler. Rattlåsen er jo ute av funksjon, sånn sett. Mens han drev å skulle slette feilen, fant han også ut at bilen min manglet oppdateringer. Det kan ha forårsaket feilen også, hvem vet.

Eneste som er dritt nå. Er at bluetooth telefoni er ute av funksjon; det skjedde etter jeg fjernet batteriet. Kanskje en sikkring? hvem vet. Skal sjekke det ut i morgen.

Håper noen får bruk for dette i fremtiden! :)

Oppdatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 years later...

Så var det min tur. Det hele startet med at batteriet var flatt. Ladet det opp, men fikk aldri ladet det noe mer opp en 2/4 (under 50%) Ladern ble sjukt varm. Skulle prøve og starte bilen, men dette røde symbolet komm opp når jeg låste opp bilen. Diagnose, fikk «Battery exhausted». Byttet batteri som jeg fikk ladet helt opp - men fortsatt samme problem med rattlås. 

MEN: Jeg får ikke på tenninga i det hele tatt - så jeg får ikke kjørt diagnose på den ? Hva gjør jeg ? Fikk ikke åpnet Oppdateringen i tråden over her fra tlf.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Har prøvd en sånn Emulator idag uten at det hjalp noe. Fortsatt samme problem.
Ja, jeg satt kontakta riktig vei og sletta feilkoder i CAS. 

Er det ikke noe annet og gjøre enn og bytte øvre del av rattstammen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...