Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Sto i kø her om dagen og fikk opp varsellampen om at vanntemperaturen var for høy, først gul så gikk den over til rød.

Stoppet bilen og ventet litt for så å kjøre hjem.

I ettertid kom jeg på at jeg ikke hørte at radiatorviften gikk. Jeg har sjekket at jeg har nok kjølevann og at det ikke er noen lekasje. Jeg har også sjekket at viften snurrer fint hvis jeg dytter på den. Har sett over alle koblinger også.

Jeg mistenker at det er sensoren som sitter på utgående vannslange fra radiatoren (del 13621433077) som har gått.

Er det noen som har vært borti dette? Noen som vet hvordan jeg kan feilsøke for å konkludere med at det er denne som har gått?

Skrevet

Jeg anbefaler ikke å gjøre det, men:

Ta en kabelbit å

Legg imellom pluss på batteri og rett til pluss inn på vifta. Da kan vifta exluderes viss den starter. Tipper på gåen sensor. Billig og enkel å bytte. Husk å kjøpe litt ekstra kjølevæske da det kan renne ut litt ved bytte av sensor

Sent fra min D5503 via Tapatalk

Skrevet

Kan være vannpumpe, termostat eller vifte viss det kun skjer ved køkjøring.

Husk på at det er elektrisk vannpumpe på disse E9x bilene, så det er en egen prosedyre for å lufte viss du åpner kjølesystemet.

Ikke finn på å koble direkte fra batteri da du kan ende opp med å ta livet av viften eller styringsenheten som er på viften. Ny vifte selges kun med styringsenhet og koster nesten 5000 kr så er ikke verdt det. Det er 3 sikringer du kan sjekke på viss viften ikke fungerer, åpne hanskerommet så står det oppført hvilke sikringer du må sjekke.

En sånn her du skulle hatt http://www.gadgetsshop.no/produkt/bilutstyr/bildiagnose/icarsoft-i910-bmw-diagnose-scanner

Da kan du lese av hvor mange grader det er på kjølevannet. Også kan du se hvilke feilkoder du har på bilen. Det er en egen feilkode som vil komme opp viss viften din er defekt, jeg har testet ved å koble fra den elektriske koblingen.

Skrevet

Jeg anbefaler ikke å gjøre det, men:Ta en kabelbit å Legg imellom pluss på batteri og rett til pluss inn på vifta. Da kan vifta exluderes viss den starter. Tipper på gåen sensor. Billig og enkel å bytte. Husk å kjøpe litt ekstra kjølevæske da det kan renne ut litt ved bytte av sensor Sent fra min D5503 via Tapatalk

Jeg anbefaler ikke å gjøre det, men:Ta en kabelbit å Legg imellom pluss på batteri og rett til pluss inn på vifta. Da kan vifta exluderes viss den starter. Tipper på gåen sensor. Billig og enkel å bytte. Husk å kjøpe litt ekstra kjølevæske da det kan renne ut litt ved bytte av sensor Sent fra min D5503 via Tapatalk

jeg ville ikke gjort noe sånt på en E91. Du risikerer å shorte mot B+. Du bør aller først sjekke sikring for viften så thermostat
Skrevet

Du kan lese av feilkode på E9X uten noen ekstern enhet.

1. Hold inne nullstilling for km.teller lenge til du får opp et ettall (clustermeny)

2. Trykk videre til meny 19, så får du opp Code: summer sammen de 5 siste tallene i din VIN (understellsnummer). Finner det i B stolpe sjåførside. dette åpner alle menyene

3. Gå til meny 14. Hvis det står FS=0 så er det ikke lsgret noen feilkoder. Hvis det står f.eks 5 så er det lsgret 5 feilkoder. (FS=Fehlerspeicher)

4.disse leser du ut ved å trykke en gsng på km.nullstilleknapp. Meny 14 mener jeg å huske går opp til 10 undermenyer (10 feilkoder)

Skrevet

Takk for alle innspill. Gikk for å ta en titt på sikringene, men da var oversikten over hva som var hvor i sikringsboksen borte. Noen som har en 06 318i som kan fortelle meg hvilke sikringer jeg må sjekke?

Jeg tar ikke sjansen på å koble strøm direkte på viften i frykt for å grille den.

Du kan lese av feilkode på E9X uten noen ekstern enhet.

1. Hold inne nullstilling for km.teller lenge til du får opp et ettall (clustermeny)
2. Trykk videre til meny 19, så får du opp Code: summer sammen de 5 siste tallene i din VIN (understellsnummer). Finner det i B stolpe sjåførside. dette åpner alle menyene
3. Gå til meny 14. Hvis det står FS=0 så er det ikke lsgret noen feilkoder. Hvis det står f.eks 5 så er det lsgret 5 feilkoder. (FS=Fehlerspeicher)
4.disse leser du ut ved å trykke en gsng på km.nullstilleknapp. Meny 14 mener jeg å huske går opp til 10 undermenyer (10 feilkoder)

Skal dette gjøres mens bilen står å går, bare tenning på eller?

Skrevet

Fikk hentet ut to feilkoder, så nå gjennstår bare å finne ut hva de betyr...

1) FSP01 A3ADh 20003D617701

2) FSP02 A3AEh 20003D617700

Noen som vet?

Skrevet

Jeg fant dette på et tysk forum, men usikker på om det stemmer..

3ADh ---> instrument cluster has not received the requested data from the engine electronics
A3AEh ---> instrument cluster has received no information about the current idle speed

Det er uansett ikke relevant for problemene jeg opplever. Noen som vet om disse kodene stemmer med beskrivelsen over?

Skrevet

Skal være så å si helt likt elektrisk system på alle E9X. Nå ble jeg litt overrasket da jeg var sikker på kodene ville komme ut som standard BMW feilkoder. Det ser ut til å være haxadecimale koder som må oversettes noe typisk en ekstern enhet egentlig gjør. Men disse betyr at styreenhet for motor ikke får sendt den ønskede informasjonen til cluster. Du burde gjennomføre en skikkelig diagnose 

Skrevet

Hvor holder du til i verden? Alternativt kan du kjøpe den i910 som jeg linket til, koster ikke all verden og det er rask levering :)

Skrevet

Hvor holder du til i verden? Alternativt kan du kjøpe den i910 som jeg linket til, koster ikke all verden og det er rask levering :)

Jeg bor i Oslo. Vurderer sterkt å handle en i910 om jeg ikke finner ut noe mer iløpet av kvelden.

Skrevet

Kansje noen på forumet bor i nærheten og vil hjelpe å få scannet bilen din. Det har nok blitt sånn på dagens biler, har du ikke diagnoseapparat jobber du i blinde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...