Gå til innhold

E39 520i, fusker, tungstartet, jager på tomgang


midlertidig
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen er en 98 mod, gått 320k, byttet kam og veiv sensor for 5-8000km siden.

Uvisst hvor lenge siden det er lambdasonde ble byttet, men har sprayet den med elektrikerspray for 2-5000km siden.

 

 

Byttet nylig til en racingkatalysator fra USA, siden den gammle org. hadde innmat som var løs. 

Bilen har siden august 2013 stått over 1-2 måneder uten å ha blitt startet, og ble lite kjørt i vinter. Dette er pågrunn av at jeg har værrt i militæret. Har ikke stått i garasje, og jeg bor på kysten. Kan da mistenke fukt? 

 

Men nå som det er sommer så tviler jeg på det. 

 

Når jeg starter den kald, så må jeg avogtil kjinne litt ekstra for å få start, og da kan det være den bare dør med engang etter et lite hopp opp til 1500rpm.

Noen ganger starter den helt fint. 

Når jeg kjører den kald, spesiellt på første gir, så kan den kutte helt ut og jeg får ingen pådrag. Dette varer bare i 1 halvt sekund, men kommer kanskje 2-3 ganger før den stopper og går tilbake til normalt igjen. Det skjer som oftest når den er kald, men har også skjedd noen få ganger når den er normal temp.

 

Også når den er varm, kan den plutselig jage på gassen litt og falle ned til 100-200rpm før den skyter opp til 1200-1500rpm igjen, og så normalt ned til 750rpm.

 

Har ikke gjort noe som helst enda, men skal gå ut idag å få skrudd opp å sjekket tennpluggene og generellt etter fuktighet.

 

 

Noen andre som har hatt erfaring med dette, eller vet hva det er, så setter jeg pris på svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Okei værdt å sjekke opp.
Toppdekselpakning er vel også litt vanlig på disse motorene.. Så om den er dårlig så har det lett for og samle seg opp olje i plugghullene og da kan disse coilene ha en tendens til å kødde det til.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka plugghullene med å ta av coilene og skru ut tennpluggene nå og der var det tørrt og fint. 

Prøvde også å spraye startgass rundt omkring på kald og varm motor, for å se om den trakk falsk luft, å det gjor den heller ikke. 

Det er sånn at når den er kald så går den helt fint, men med engang den blir varm så begynner den å fuske og ta veldig lang tid å starte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det virker ikke som den gjør det. 
Den nykker kanskje et par ganger som om bensintilførselen stopper helt, men dette skjer bare veldig fort 2-4 ganger på 1-2 sekund..

 

Når jeg starter den varm, så starter den på alle 6 og merker ikke mye annet enn litt jaging før jeg kommer meg opp i litt fart.

Når jeg renner i bakker og lignende på girene, si for eksempel 2 gir nedover en bakke i 20km/t, så kjenner jeg at den avogtil drar litt av seg selv, dvs veldig svak gass, selv om foten min er helt av gassen. Har dette noe å si? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...