Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei holdt på å bytte en del foringer og diverse framme. fant ut at gamle eier hadde montert nedre bærebruer feil. ene siden sto i det innerste hakket mens den på andra sia igjenn stod i det ytterste hakket. har hatt bilen på hjullstilling etter dette og da har det blitt stillt inn ettersom at det egentlig er montert feil.

iallefall eg syns d såg tøft ut å ha mest mulig negativ camber og tok begge bærearmene i det ytterste hakket og justerte sånn ca spissina bra. brukte linjal og ble nokså gråvt gjort. men når eg kjøre nå så sporer den ekstremt mye og hyler voldsomt i høgfart og sving. nå er det gamle stålfelger som står på men. visst eg lever bilen inn til verksted og di tar full justering på hjula ettersom eg har camberen. vil den da spore så masse? skal ha nye felger og dekk på den før den skal inn til justering.

 

håper på et svar :)

 

mvh Øyvind

 

Skrevet

Ja, noen særskilt camber på forhjulene vil gi sporing. Det kan selvsagt være at høy eller skjev toe in bidrar til dette, men utenom til banebruk vil jeg anbefale å justere nærmere maks anbefalt negativ camber til senket E34 som er 0,5 grader (30 gradminutt). Høy negativ camber (2+ grader) vil forøvrig gi veldig høy slitasje på innerkant av dekk (spesielt lavprofil dekk).

 

Angående hyling i høy fart og sving - dette kan være en indikasjon på utslitt hjullager, da spesielt om lyden er høyere ved sving til en av sidene.

Skrevet

Mye negativ camber gir nødvendigvis ikke mye sporing i seg selv, tvert imot da kontaktflsten mot asfalt er mindre. Du vil oppleve små rsttutslag som sporing når det egentlig bare er økt sensitivitet for styrevinkel. Derimot har du høyst sannsynlig feil spissing, feil spredning og spesielt på differensialvinkel hvis dekke hviner mye i sving. Det går ikke an å stille hjulstilling innenfor kravene med linjal. Du er nødt til å bruke laserbenk for å klare å stille innenfor minutt som er som regel pluss minus 30 minutt på camber. Det er en halv grad ift 0 grad kingpin og det klarer du aldri med linjal. Anbefaler sterkt å ha minst mulig negativ camber framme da den på framaksel er progressiv og øker med rattutslag. Jeg ville og sjekket castervinkel siden du har en eldre bil. Denne kan ikke stilles da den er avhengig av karrosseriets beinhet. Denne blir skeiv med årene og hvis den er moderat kan den kompenseres med de andre variablene.

Skrevet

På e28 touringen hadde jeg 3eller 3,5 grader camber fram og den spora ikke i det heletatt når alle foringer var i orden. Med 205/40-17 toyo da..

Sent from my iPhone using My fingers to write

Skrevet

På e28 touringen hadde jeg 3eller 3,5 grader camber fram og den spora ikke i det heletatt når alle foringer var i orden. Med 205/40-17 toyo da..

Sent from my iPhone using My fingers to write

3 grader??? Det er ekstremt mann! Det er jo det en har bak med nesten full vandring. Du kan umulig ha gode kjøreegenskaper spesielt på bremselengde. Ville seriøst ikke hatt mer enn maks 1 grad til 1.5 framme

Skrevet

Aldri hatt en bil som var så god og kjøre som den var. hadde ikke noe lengre bremselengde enn alle andre heller. Hadde ca samme camber bak og:)

Sent from my iPhone using My fingers to write

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...