Skulebollen Skrevet Juni 19, 2014 Share Skrevet Juni 19, 2014 Sliter litt med subbing bak på min e39. Har JOM coilovers. Har lest at folk monterer bumstops for og bli kvitt dette.. Hva er bumpstops ? Hvordan funker dette, hvor fåes dette kjøpt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Juni 19, 2014 Share Skrevet Juni 19, 2014 Noe som dette funker nok. Men bilen blir nok noe høyere av det. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/Fjaring/Fjaring-ovrig/Hoyne--og-senkesett-2-stk-341712/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Juni 20, 2014 Share Skrevet Juni 20, 2014 Nei, det der er ikke bumpstops..Dette er hva folk flest forbinder med bumpstops: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/Fjaring/Fjaring-ovrig/Gjennomslagsstopp-2-stk-727432/ Enkelt forklart så er det bare en gummi/polyurethan "hylse" du monterer utenpå støtdemperen for å forhindre at den går i bunn, demperen vil ikke la seg komprimere like mye med bumpstops montert som den ville gjort uten, de fleste dempere har dette originalt fra fabrikk for å motvirke skader på demperen. Ved å skifte til bumpstops med annen lengde enn originalt kan man endre hvor langt ned man vil at bilen skal kunne fjære. På senkede biler gjør enkelte dette for at ikke bilen så lett skal slå nedi på humpete veier og for at ikke de bredere hjulene skal subbe i hjulhusene, istedet treffer fjærskålene bumpstopsene, som forminsker fjæringsveien. Hvor komfortabelt dette er å kjøre med på ekstremt lave biler som det nesten ikke finnes fjæringsvei på i utgangspunktet kan diskuteres, men det forhindrer som sagt hjulene fra å ta i hjulhusene og man slipper å slå nedi overalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Juni 20, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 20, 2014 Hmm. Ser også for meg at bilen blir dårlig og kjøre men fjærer ganske mye bak. Blir vel bare slik når man betaler 2000 for coilovers Ingen som har link til noe annet enn biltema bumpstops da? Finnes ikke noen som man slipper og demontere fjæren for og montere? Og hvordan finner jeg egentlig ut hvor lange bumpstops jeg må ha? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leadfoot Skrevet Juni 20, 2014 Share Skrevet Juni 20, 2014 Det smeller godt når man treffer bumpstops, selv om de er av gummi. Hvis man bunner bakre bumpstops i sving kan man få sleng på bilen (ask me how I know). Det er bedre å ha lengre fjæringsvei, evt hjul som passer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Juni 20, 2014 Share Skrevet Juni 20, 2014 Ja. Vet de jeg linket til ikke er bump stop. Men ville heller hatt slike jeg linker til da bumpstop er ræva og "farlig" om man bunner i sving som du nevnte. Med "heve/senke" klammera jeg linket til så slipper man det. Og de kan finjusteres til dit man trenger ror og ikke subbe. Om du skal ha bump stop som gjør at du ikke subber så blir det helt ubrukelig å kjøre. Si du har 2 cm klaring på hjulbuen før den subber. Så må du ha stoppere som gjør at bilen fjører mindre enn 2 cm. Da kan du likegjerne fjerne demperne og sveise inn et rør. ///MoePower reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Juni 20, 2014 Forfatter Share Skrevet Juni 20, 2014 Da dropper jeg det og lever mef at det er litt klaring bak Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet Juni 20, 2014 Share Skrevet Juni 20, 2014 Så du mener de senk\heve klossene biltema selger er bedre? 8-[Da kan man jo heller droppe fjørene og sveise fast et 4kantrør!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Juni 20, 2014 Share Skrevet Juni 20, 2014 Ikke nødvendigvis biltama sine. men ville montert slike lenge før bump stop hvertfal. Personlig jeg ville mye heller brukt dempere/fjører som passer til bilen så den ikke subber og ikke kjørt med hverken den ene eller den andre jalla løsningen. men klemmene før stops ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Juni 21, 2014 Share Skrevet Juni 21, 2014 Jeg er enig i påstandene om at det er bedre med litt lengre fjæringsvei og hjul som passer enn kun 2cm fjæringvei og bumpstops som bunner, samt at man likegjerne kunne ha sveist inn stag da istedet for demper (som jo er ganske ubrukelig). Men jeg er ikke fan av de heve/senke klemmene heller, de påfører fjærene veldig stor belastning på kun et par små punkter istedenfor å fordele kraften utover en større flate som i fjærskålene. Dette kan i verste fall føre til at fjærene knekker, særlig litt eldre fjærer som har begynt å ruste og vise tegn på materialtretthet, og det kan være farlig. Om fjæren knekker på midten som følge av slike fjærklemmer risikerer man at den går i hjulet og man punkterer. Men jeg er ikke helt lost bak tanken på å "space" fjærene litt for å gjøre bilen høyere, det finnes tykkere gummibelegg å få kjøpt som man kan legge over og under fjæren eller i mellom vindingene som et alternativ til slike klemmer og disse vil fordele kraften over en større flate. Såfremst bilen er utstyrt med senkefjærer og vindingene ligger veldig tett når bilen står på hjulene ser jeg ikke noen problemer med dette, men det vil gi litt den samme effekten som bumpstops med at det minsker fjæringsveien litt. Men i motsetning til bumpstops muliggjør de det å heve bilen litt uten å fjerne ALL fjæringsvei slik bumpstops ville gjort om man skulle brukt de til å heve bilen med (les: la bilen hvile på bumpstopperene) uten å skifte ut fjærene eller justere opp høyden på coilovers. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå